2 korstmossen op steen

Gestart door Libelleke, februari 11, 2013, 11:59:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Libelleke

Hoi forum,

Op de Strabrechtse Heide vond ik op 2 verschillende stenen 2 korstmossen. De eerste op een verdwaalde rode baksteen die er al jaren ligt en de 2e op een kiezel. Zijn op basis van de foto's misschien soortnamen te herleiden of zijn dan grotere vergrotingen nodig?
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

P.Rijnen

Hallo Robert,
De bovenste is volgens mij rode heikorst en de onderste steenpurperschaaltje
Vr.groet,
Peter

Libelleke

Peter, dank voor de naamgeving  :duim:
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Rutger

Volgens mij is de eerste steenglimschoteltje en de 2e zwart-op-witkorst (dat witte met zwarte) en kiezeloogje (centraal onder).
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Libelleke

Hoi Rutger,

Jeetje, en ik was al blij dat ik die zwart-witte als korstmos herkende; helemaal niet gezien dat daar nog een ander korstmos (Kiezeloogje) aan/bij zat  :blink:.
Dank voor de correctie.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

henkjanvdkolk

De bovenste is een Trapelia soort (sterschoteltje). Ik denk Trapelia glebulosa vanwege de grove thalluskorrels, maar durf Trapelia coarctata niet uit te sluiten. Mischien iemand anders.

Zwart-op-wit korst lijkt mij ook, dat andere ding durf ik niet met zekerheid aan. Kiezeloogje zou kunnen, al is die soort meestal grijzer. Mischien is een andere Verrucaria nog een optie daarvoor?

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

P.Rijnen

Hallo Rutger,
Waar zie je dat aan dat het een steenglimschoteltje is en geen rode heikorst?
Groet,
Peter

alegro

Wat betreft de bovenste; ik neig nog het meest naar Baeomyces rufus al kan ik me
de andere soorten ook wel voorstellen.
De tweede is volgens mij Trapeila coarctata, een nogal overvloedige fertiel exemplaar.
Vooral rechtsboven is goed te zien dat het thallus uit kleine "vlakjes" bestaat
Grüezi mitenand,
Arjan

Libelleke

Allen,

Hartelijk dank voor jullie hulp zover. Ik zie dat de meningen over deze 2 best wel verschillen.
Kan een betere foto of een nader onderzoekje (microscoop?) meer zekerheid brengen eventueel?
Ik weet precies waar ik deze 2 vond, dus ik kan komend weekend best wat proberen te verzamelen om vervolgens thuis onder de microscoop te leggen of mogelijk beter/anders te fotograferen.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Libelleke

Hoi forum,

Afgelopen weekend heb ik een ministukje v/d baksteen waar het bovenste korstmos opzat verwijderd.
Heb er (tot nu) deze foto van weten te maken. Geeft dit misschien al wat meer zekerheid voor die eerste?
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

henkjanvdkolk

Volgens mij moet dit toch echt een Trapelia zijn, grijze thallus met zittende roze apotheciën. Apotheciën van Baeomyces zouden gesteeld moeten zijn als ze zo goed ontwikkeld zijn en zijn ook anders gekleurd, meer wijnrood, en ook het thallus is meer groenig ipv grijzig.

Vergelijk maar met deze foto van Trapelia coarctata:
http://www.verspreidingsatlas.nl/showfoto.aspx?fotoid=9654
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Rutger

Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

alegro

Citaat van: Libelleke op februari 18, 2013, 09:52:32 AMGeeft dit misschien al wat meer zekerheid voor die eerste?

Van zo dichtbij is nu goed te zien dat het Trapelia apotheciën zijn. Die hebben zo'n onregelmatig,
knobbelig oppervlak. Trapelia's reageren ook rood als je er een druppeltje chloor op doet.
Dat is 1) een goede oefening en 2) een extra bevestiging van de identiteit.
Grüezi mitenand,
Arjan

Libelleke

Allen,

Hartelijk dank voor jullie hulp.
Ik ga voor die bovenste Trapelia (waar ik nu een klein stukje van thuis heb) zeker dat chloortestje even doen.
Bijgevoegd nog 2 uitsnedes die ik heb kunnen maken van de onderste 2 kiezelbegroeiers: voegen die nog iets toe om tot een sluitende determinatie te kunnen komen (ik krijg ze op een of andere manier niet scherp lekker op de foto).
Kiezeloogje komt met vergelijken van foto's idd wel in de buurt, van die andere (zwart met witte) weet ik het niet. Er zijn er meerdere die best op elkaar lijken.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Libelleke

Allen,

Vandaag bij wijze van test eens wat bleekwater op de Trapelia gedruppeld, maar er vond (voor zover ik onder de binoc kon zien) geen reactie plaats (buiten dat het thallus wat donkerder groen kleurde als gevolg van het vocht).
Betekent dit dat dat m'n chlooroplossing mogelijk te slap is (heb wat druppeltjes uit een gele fles met rode tekst Bleekwater gebruikt) of is het dan mogelijk toch geen Trapelia?
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\