Sporen - Leeuwarden - 24-01-13

Gestart door Merel, januari 28, 2013, 15:53:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Goedendag allemaal,
Ik zou graag willen weten van welke soort deze afdrukken zijn. Het betreft sporen in de sneeuw, van enkele dagen terug. Ik had tp niets bij me om de grootte op te meten, daarom begrijp ik het wel als niet tot op een soort nauwkeurig kan worden gedetermineerd. Maar misschien kan worden gesteld of het klopt dat het hier om een wezelachtige gaat? Pootafdrukken leken ongeveer 1,5 tot 2 cm breed en max. 3,5 cm lang. Ook liet het dier zn staart slepen. Op de derde foto leken de pootafdrukken die het dichtste bij de kant (onderin) staan (niet die vogelsporen), hetzelfde als de sporen van drie voetjes bij elkaar, boven het midden.

Alvast bedankt voor eventueel meedenken. :)
Merel

http://waarneming.nl/waarneming/view/73481657
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2013-01-24 Leeuwarden - Froskep├┤lle
Foto's:

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Merel

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Aaldrik pot

Hoi Merel,

Interessant palet aan sporen. Het is inderdaad een marterachtige, maar met een paar minder algemene gangen. De meeste marterachtigen bewegen zich vooral voort via een galopsprong. Je krijgt dan de karakteristieke prentgroepjes (drie bij elkaar) of als ze zich nog sneller voortbewegen setjes van twee (waarbij de achterpoten in de prenten van de grotere voorpoten staan). Maar dit beest heeft ook in stap gelopen, het mooist te zien bij het spoor waarbij een indruk van de staart is te zien. Dat komt bij de kleinere marters (hermelijn, wezel, bunzing) helemaal niet vaak voor. Steenmarter doet dat vaker, vooral bij het besluipen van een prooi. Maar voor steenmarter zijn de prentjes wat aan de kleine kant. Ik hou het daarom op bunzing, ook vanwege dat sleepspoor van de staart. Een bunzing heeft een wat kortere hardere staart die bij diepere sneeuw sneller indrukt, dan de staart van een steenmarter.

Groeten Aaldrik Pot
Aaldrik Pot

Merel

Dank nog voor je reactie. Ik was al bang dat mijn vraag te moeilijk zou zijn geweest.
Verrassend antwoord, had niet verwacht dat het een bunzing kon zijn. Maar wel bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga de soortnaam aanpassen! :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Aaldrik pot

Hoi Merel,

Ik zit nog even naar de prenten van die hond te kijken die er bij staan. Was die hond toevallig bij jouw? En zo ja, hoe groot is die hond?

Groetjes Aaldrik
Aaldrik Pot

Merel

Helaas, ik heb geen hond. Kan je dus ook niet vertellen hoe groot de eigenaar van die prenten is. Twijfel je aan je determinatie? :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer