Hoofdmenu

2 kleine kevertjes.

Gestart door paulhoekstra, februari 10, 2013, 00:57:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Deze 2 kevertjes van ongeveer 1,5 mm heb ik vorige maand gevonden in aanspoelsel langs de nederrijn. Heeft iemand tips in welke familie/richting ik deze moet zoeken. 1 Cryptopleurum?? 2 cercyon???.

Alvast bedankt,
Paul

Kever 1:




Kever 2:





en de links:
http://waarneming.nl/waarneming/view/73663047
http://waarneming.nl/waarneming/view/73663048
groeten,
Paul

paulhoekstra

Ik heb de kevers opgeweekt en kon nu de antennes beter bekijken.

Ik heb het eerste exemplaar uitgesleuteld met www.coleo-net.de en daarmee kom ik uit op Cryptopleurum crenatum, de antenne heeft een knots van 3 leedjes. De tarsen zijn 5 ledig. De dekschilden en halsschild heeft hele kleine haartjes. De dekschilden zijn behoorlijk gegroefd en de tussenruimtes gewelfd en de kever is groter dan 2mm (ongeveer 2,2mm?).
groeten,
Paul

jan cuppen

Cryptopleurum is goed. Voor een 100% determinatie is een scherpe foto van het smalle groefje iets achter de voorrand van de kop nodig. Meest waarschijnlijke soort is C. crenatum, zoals je al aangaf.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

paulhoekstra

mijn fototoestel is helaas niet goed genoeg om bij een kever van 2 mm daar een scherpe foto van te maken.

De voorrand van de kop, dat is net boven de clypeus? Ik kan daar met de binoc geen groefje vinden.
groeten,
Paul

paulhoekstra

Ik heb de 2e soort proberen uit te sleutelen, met heel veel twijfel kom ik uit op Cercyon granarius, maar dit zou zomaar fout kunnen zijn. De kever is 1,8 mm (1,7-1,9mm) groot.
groeten,
Paul

jan cuppen

Citaat van: jan cuppen op februari 16, 2013, 22:31:00 PM
Cryptopleurum is goed. Voor een 100% determinatie is een scherpe foto van het smalle groefje iets achter de voorrand van de kop nodig. Meest waarschijnlijke soort is C. crenatum, zoals je al aangaf.
Te snel geweest, niet goed nagedacht: Cryptopleurum minutum is de meest algemene soort van de drie musketiers.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jan cuppen

Citaat van: paulhoekstra op februari 17, 2013, 22:24:11 PM
Ik heb de 2e soort proberen uit te sleutelen, met heel veel twijfel kom ik uit op Cercyon granarius, maar dit zou zomaar fout kunnen zijn. De kever is 1,8 mm (1,7-1,9mm) groot.
Valt zo niet te zien. Cercyon granarius is erg zeldzaam dus onwaarschijnlijk. Cercyon sternalis, tristis en convexiusculus zijn meer voor de hand liggende kandidaten. In het begin heel handig/ bijna noodzakelijk om ze op genitaal te determineren/controleren.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

paulhoekstra

Ik laat de Cercyon dan maar voorlopig op spec staan. Ik heb geen goede pincetten om het genitaal uit te prepareren bij zo een kleine kever. Maar bij kleine kevers breek je het achterlichaam af en daar haal je het genitaal uit? Hij zit in mijn collectie, misschien dat ik dat over 10 jaar nog een keer ga proberen.
groeten,
Paul

jan cuppen

Citaat van: paulhoekstra op februari 23, 2013, 13:08:13 PM
Maar bij kleine kevers breek je het achterlichaam af en daar haal je het genitaal uit? Hij zit in mijn collectie, misschien dat ik dat over 10 jaar nog een keer ga proberen.

Wanneer je 10 jaar verder bent kun je deze drie Cercyon-soorten meestal ook wel zonder genitaalonderzoek herkennen. Overigens probeer je vaak te vermijden om het achterlijf af te breken. Je probeert meestal via het achteinde van de kever of na het voorzichtig opzij schuiven van de dekschilden via de bovenkant (= niet sterk gechitiniseerd) binnen te komen en de genitalen te verwijderen. In elk geval probeer je zo min mogelijk schade aan te brengen. Bij sommige soorten is het wel handig om het achterlijf in zijn geheel los te maken omdat daar kenmmerken op zitten (bv Scymnus (vorm dijlijnen), Heterocerus (idem), Meligethes (bij sommige soorten knobbels en/of groefjes op enkele abdominaal segmenten). Kevers waarbij heel veel kenmerken aan de onderzijde zitten kun je ook zijdelings of op hun rug vastlijmen (met in water oplosbare lijm!) op een kartonnetje.

Bij uitpreparen van genitalen moet de droge kever eerst opgeweekt worden, anders houdt je alleen maar losse onderdelen over!!!!
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen