Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Petitie tegen sloop duinbos Koningshof  (gelezen 879 keer)

Niko Buiten

• ndff validator
Petitie tegen sloop duinbos Koningshof
« Gepost op: februari 07, 2013, 09:42:23 am »

Deze week konden we in Haarlems Dagblad lezen dat Natuurmonumenten ten faveure van de nieuwe bewoners van het landhuis van Koningshof de bijl heeft gezet in het oude duinbos dat we van de binnenrand bij Haarlem kennen. Talloze van de er al lang verblijvende bewoners moeten elders een nieuw onderkomen gaan zoeken. Lees en huiver: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article20537033.ece/Kaalslag-op-landgoed-Koningshof-Overveen .

Wie zijn stem wil laten horen kan deze petitie tegen de sloop van het duinbos ondertekenen: http://petities.nl/petitie/stop-de-sloop-van-een-duinbos-in-koningshof .
Groet,

Niko Buiten.

KorHaan

• Gast
Re: Petitie tegen sloop duinbos Koningshof
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2013, 18:17:57 pm »

Als ik lees dat Natuurmonumenten gaat "opknappen" denk ik automatisch: zichtlijnen herstellen op een of ander landgoed. En verdomd als het niet waar is: ook hier is weer sprake van zichtlijnen.

Heel wat jaartjes terug, toen ik nog rondleidingen gaf als vrijwilliger voor NM, gingen we op voor-excursie met de boswachter door het bos heen, op een van de 's Gravelandse landgoederen. (We = de vrijwilligers, die de volgende dag het publiek zouden rondleiden.)
Het had daarvoor flink gestormd, en een kolossale beuk was omver gegaan, en lag over een waterpartij heen met zijn kruin op een eilandje. Ik zei toen dat dat een leuk klauterobject voor de jeugd was, wetend dat NM "spannende" natuur wilde voor kinderen, om de natuur te beleven. Nee, zei de boswachter, de boom ligt in de zicht-as van het landhuis, dus die halen we daar weg.

Voorbeeld twee: op landgoed Boekesteijn te 's Graveland stond een dode beuk in de bosrand bij een open gedeelte met een vijver. In en op de dode takken was altijd wel iets te zien: spechten, Holenduif, Houtduif, Boomvalk, Havik, Buizerd, Sperwer, Aalscholver, Nijlgans, Boomklever, heb ik in de loop der jaren op die ene boom zien zitten. Zelfs eenmalig kort een Visarend, die kwam aanvliegen, tweemaal een rondje boven de vijver maakte, en in de beuk ging zitten.
Toen ik er weer eens heen ging, was de boom zo'n beetje gehalveerd; wat restte, was een stam met stompen. Een kandelaber. Daarna was de aantrekkelijkheid voor vogels verdwenen. Toen ik eens een boswachter tegenkwam, vroeg ik naar het waarom van de snoeiwoede. Hij zei, dat er een wandelpad onder langs de dode beuk liep, en dat het gevaarlijk was voor wandelaars, als er kans bestond dat er een dode tak omlaag viel. Dat klonk logisch, alleen wist ik dus, dat dat wandelpad pas nieuw aangelegd was, op een plek waar voordien dus nooit iemand liep. Waarom leg je daar dan een wandelpad aan?

Voorbeeld drie: een aantal jaren terug werd ergens in Overijssel een NM-landgoed "opgeknapt" omdat er een theekoepeltje diep in het bos stond, dat overwoekerd werd door de natuur. Alle bomen rondom het koepeltje werden gekapt, zodat het weer in ere hersteld kon worden. Zijn theekoepeltjes belangrijker dan bomen? Een beetje ruigte, dat is waar verrassende dingen zijn te vinden. Waarom moet dan een relict uit het verleden weer aan de vergetelheid onttrokken worden?

In het kader van goed gastheerschap vindt NM het tegenwoordig ook belangrijker om een soort van gedoogbeleid uit te dragen, in plaats van handhaven op overtredingen. De keren dat ik loslopende honden op de terreinen van NM ben tegengekomen, zonder dat er ooit een boswachter in de buurt was om op te treden, zijn niet  te tellen. Ik kom soms wel eens een boswachter tegen, dan maak ik een praatje, het zijn aardige lui, maar ze zitten meer binnen dan dat ze buiten lopen.

Ik zal de petitie wel ondertekenen, daar niet van, maar ik moet eigenlijk niets van dit soort smeekschriften aan een Oost-Indisch dove instantie hebben.

Waar ik al jaren naar verlang, is dat ze eens zo'n landhuis totaal laten wegrotten en dat de natuur dat naar hartelust mag overwoekeren; denk je de mogelijkheden eens in, een ru´ne midden in een bos, die totaal opgaat in de omgeving. Wat dat aan dieren- en plantenleven zal opleveren. Op het moment dat ze van NM de ballen hebben om dit daadwerkelijk te doen, word ik weer lid. Beloofd!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

HPM

• Member
  • Herman is op 11 juli 2019 overleden.
Re: Petitie tegen sloop duinbos Koningshof
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2013, 19:36:42 pm »

Zichtlijnen zijn essentiele onderdelen van landgoed- , park- en tuinaanleg. Ze vormen er als het ware het geraamte van. Aangezien landgoederen als Koningshof een onderdeel zijn van ons cultureel erfgoed lijkt herstellen van die struktuur mij alleen maar goed. Het
is vergelijkbaar met het reataureren van een vervallen en overwoekerd belangrijk gebouw. Koningshof is ontworpen door Leonard Springer, een van onze belangrijkste 19e/20e eeuwse tuinarchitecten. Het werk van mensen als Springer, Zocher en Copijn zorgt er nu nog steeds voor dat wij talooze groengebieden zo mooi vinden. Dat geldt zelfs voor delen van onze steden.

Uit het artikel in het Haarlems dagblad blijkt dat die zg 'kaalslag' mede (of misschien wel helemaal) wordt veroorzaakt door de aanleg van een parkeerplaats. Zoiets lijkt me 'erger'.

Herman van der Meer
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.045 seconden met 19 queries.