Lefebvrii en albotibialis tanglibellen: extra determinatiekenmerk (indicatie)?

Gestart door JohanvantBosch, februari 11, 2013, 21:40:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Ik was gisteren maar weer eens wat oude Syrië foto's aan het uploaden. Daarbij o.a. wat Vale tanglibellen (O. lefebvrii), waarbij mijn oog op de snoet viel. Daar viel me wat op wat ik in alle foto's die ik kon vinden op 1 na kon bevestigen: de snoet is erg bleek zonder of met een klein aanzetje voor een zwart dwarsbandje.
Bij het bekijken van foto's van Kleine tanglibellen ondersoort albotibialis, kwam ik eigenlijk alleen snoeten tegen die wel een dwarsbandje hebben.
Aangezien de soorten behoorlijk op elkaar kunnen lijken en in het veld soms niet te onderscheiden zijn, kan een extra hulp middeltje geen kwaad. De aanhangsels zijn op foto's ook niet altijd goed te zien, dus als je wat extra ondersteuning. hebt aan het andere eind van het lichaam is dat mooi meegenomen.
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten. Bekijk maar eens de foto's die voor handen zijn op observado.org en asia-dragonfly.net. Ik meen dat er op asia-dragonfly 1 lefebvrii staat met wel en zwart lijntje (ik weet niet of die juist gedetermineerd is. Ik weet ook niet hoe het zit met de Iraanse albotibialis beesten die erop staan. Die zouden ook roet in het eten kunnen gooien.

Het sluit wel aan bij de wat gereduceerdere zwarte tekening van lefebvrii op bv borststuk. Maar omdat die tekening bij beide variabel lijkt te zijn, kan ik me voorstellen dat er bij de zwarte tekening op de snoet ook variatie is. Maar zo kan bij beide soorten misschien minder zwart op het borststuk gepaard gaan met minder zwart op de snoet.

Lefebvrii frontaal

albotibialis frontaal (van Ria Vogels). Het gaat om het zwarte lijntje wat hogerop de snoet. Deze heeft toevallig ook veel zwarte tekening op de 'kaak', maar dat lijkt veel variabeler

nick w

Interessant. Maar ik weet niet of je zo al genoeg afbeeldingen hebt om hier een heel harde uitspraak over te doen. lefebvrii lijkt inderdaad zijn naam eer aan te doen en over het algemeen ook op de snoet wat minder tekening te hebben, maar ik denk dat je er enkele tientallen op z'n minst op de goede manier in beeld moet hebben gehad om te kijken hoe zeer dit klopt of niet. We kunnen er wel op blijven letten, en wie weet als je de stelling aan kenners uit de regio voorlegt dat ze dan wel of niet iets kunnen beamen. Heb je zulke contacten?

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

Citaat van: nick w op februari 11, 2013, 22:15:05 PM
Interessant. Maar ik weet niet of je zo al genoeg afbeeldingen hebt om hier een heel harde uitspraak over te doen. lefebvrii lijkt inderdaad zijn naam eer aan te doen en over het algemeen ook op de snoet wat minder tekening te hebben, maar ik denk dat je er enkele tientallen op z'n minst op de goede manier in beeld moet hebben gehad om te kijken hoe zeer dit klopt of niet. We kunnen er wel op blijven letten, en wie weet als je de stelling aan kenners uit de regio voorlegt dat ze dan wel of niet iets kunnen beamen. Heb je zulke contacten?

Groet,
Nick W
Helemaal mee eens. En op internet zijn vrij weinig foto's van beide (onder)soorten te vinden. Maar je moet ergens beginnen.... ;)
Iedereen die deze zomer naar bv Turkije op vakantie gaat: zoveel mogelijk exemplaren fotograferen..... O0

Johannes Klapwijk

Ik en Harold van de Meer zullen ons best doen van elke kleine tanglibel-achtig beest ook de frons op de foto te zetten!