Klapekster ssp. homeyeri?

Gestart door jroeland, februari 05, 2013, 23:26:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

jroeland

Onderstaande vogel een maand geleden gezien nabij Zwartsluis
Kees Kuijper wees me op de mogelijkheid van homeyeri.

Mijn eerste antwoord was: interessante suggestie, maar volgens mij is het toch een gewone. De vogel in kwestie heeft zijn vleugel niet helemaal dicht gevouwen, waardoor de indruk van een grote witte vlek ontstaat. Als je de witte vleugelvlek echter vergelijkt met de vliegende afbeelding in de ANWB gids zie je toch overeenkomsten met de gewone klapekster. Die van homeyeri zou in één breedte door moeten lopen. Vergelijk ook de lengte van het zwart tussen de witte vleugelvlek en het wit in de vleugeltoppen. Die is veel korter bij homeyeri. Ook het witte voorhoofd ontbreekt.

http://waarneming.nl/waarneming/view/72970221
Klapekster - Lanius excubitor gezien op 2013-01-03 Zwarte Water - Veldiger Buitenland

Foto's:




Antwoord van Kees:
Aan wat scheef gevouwen vleugels heb ik ook gedacht.
Op waarneming.nl staan eigenlijk geen goede foto's van Homeyersen.
Maar kijk eens hier:
http://www.birds.kz/bkphoto.php?l=en&s=000400303&n=1&t=430&p=1
Ook deze vogel heeft het wit niet mooi doorlopend en óók weinig wit bij het voorhoofd.

Ik ben het met Kees eens dat deze vogel erg lijkt op die van mijn waarneming. Kan het een homeyeri zijn?

jroeland

Foto toegevoegd aan de waarneming met witachtige stuit zichtbaar.

http://waarneming.nl/waarneming/view/72970221

Vincent Hart

Citaat van: jroeland op februari 05, 2013, 23:26:19 PM
Op waarneming.nl staan eigenlijk geen goede foto's van Homeyersen.
Dat zal te maken hebben met het feit dat deze ondersoort nooit in Nederland is vastgesteld (de enige mogelijke kandidaat zat daarnaast zonder uitzondering erg ver).

Jouw vogel heeft naast veel wit in de handpennen inderdaad wel een lichte stuit. Kleur van de bovendelen lijkt me niet speciaal lichter dan bij 'onze' klapekster (wat wel moet voor homeyeri), maar is wellicht niet goed te beoordelen. Lijkt mij een interessante vogel om de gespreide vleugel en staart van te zien, daar zouden we een stuk wijzer van worden m.b.t. de ondersoort.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jroeland

Vincent, je hebt gelijk, dat zou ons verder helpen. Ikheb helaas geen foto's van de vogel met gespreide staart of in vlucht.
Ik begrijp dat er ook tussenvormen zijn tussen 'onze' klapekster en homeyeri.
Zou bij deze vogel dus ook het geval kunnen zijn. Maar ik neem aan dat het verspreidingsgebied van die tussenvormen ook een stuk oostelijker ligt. Hoe dan ook een interessante vogel.

Vincent Hart

Natuurlijk best mogelijk dat de vogel er nog zit.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

klaas van haeringen

#5
Ik meen dat homeyeri een op de armpennen doorlopende witte vleugelband heeft, die naar binnen toe maar langzaam smaller wordt. Bij het exemplaar op deze foto's zie je dat het wit op de eerste armpennen direct veel minder uitgebreid is dan op de binnenste handpennen. Dit past volgens mij ruim binnen de variatie van 'onze' Scandinavische overwinteraars.

Edit: bovenstaand verhaal zou echter suggereren dat het exemplaar uit Kazachstan geen homeyeri zou zijn ... Lastig!