Hoofdmenu

zwartkopmeeuwen?

Gestart door rport, februari 05, 2013, 22:43:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

rport

Afgelopen zondag op de Maasvlakte een groep stormmeeuwen gefotografeerd met hierin twee afwijkende meeuwen.

Voor de vogel onderaan kom ik op basis van vergelijking met andere foto's op een eerste winter zwartkopmeeuw (smalle donkere achterrand op bovenvleugel en op voor- en achterzijde van ondervleugel)
De vogel in het kwadrant links boven kan ik niet goed plaatsen. Qua proporties zou het ook een zwartkopmeeuw kunnen zijn (ongeveer gelijke lengte als de stormmeeuwen, maar kortere vleugels die spitser toelopen) Combinatie van dermate lichte kop met een geheel witte ondervleugel met slechts een dunne zwarte rand op de buitenste handpen ben ik nog niet tegengekomen.

Graag jullie mening

Groet Rob

Martijn Bot

Mijn mening is dat Stormmeeuwen best variabel zijn.

little-W

Ik zie ook alleen maar Stormmeeuwen.
Overigens is het goed om bij twijfel ook factoren mee te laten spelen zoals tijd van het jaar (hoeveel 2kj Zwartkopmeeuwen verwacht je nu in Nederland te zien? antwoord: zeer weinig) en context (als de individuen zich binnen een grote groep Stormmeeuwen bevinden is het aannemelijker dat de twijfelaars ook Stormmeeuwen zijn, met andere woorden: eerst de gewone soorten uitsluiten voordat er aan zeldzaamheden/uitzonderingen wordt gedacht).
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

rport

Martijn, Maarten,

Bedankt voor jullie reacties. Er zijn in dit jaargetijde inderdaad maar een handjevol zwartkopmeeuwen in Nederland. Voor de 2cy onderaan de foto kan ik stormmeeuw inderdaad niet uitsluiten.

Toch verbaast het me wat dat ook de meeuw in het kwadrant linksboven binnen de variabiliteit van de stormmeeuw zou vallen (om misverstand te voorkomen welke ik bedoel nogmaals onderstaande uitsnede). Ik heb nog flink wat foto's van vliegende stormmeeuwen in winterkleed bekeken maar ben dergelijke witte ondervleugel met slechts een dun streepje zwart op P10 en een zwarte stip op P9 nog niet tegengekomen.
Gezien de geheel witte staart zou het een 3cy of adult zijn, Gull-research.org  spreekt dan van duidelijke zwarte driehoek op vleugelpunt met mirror op P10/P9 en zwarte subterminale banden tot P6/P5.
De lengte van de buitenste primary is naar schatting ook maar ongeveer 3/4 van die van de stormmeeuwen rechts.

Groet, Rob

caliprobola

De bezorgdheid is te wijten aan het perspectief waarbij de handpennen deels weggedraaid zitten en dus niet volledig zichtbaar. De foto laat wel degelijk een stormmeeuw zien.

little-W

Let tevens op de kleur van de snavel en de poten...
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus