rode koontjes

Gestart door huysse, april 13, 2007, 17:35:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Gezien het antwoord op mijn vraag van gisteren zou dit een paartje Andrena nitida
kunnen zijn(?)
Ik voelde me wel een beetje een gluurder, ik heb ze namelijk ook op film!  :wub:
Ze maken er ook geluid bij ( doordat het mannetje met z'n voorpoten over het lijf van het vrouwtje krast.
Voor belangstellenden : stuur even een mailtje! ( ik zal er niets achter zoeken)

Groet,
Marijke

huysse

en

Imperator

vriendelijke groet,

Trees

huysse

Dank je!

Nu dacht ik altijd dat alle bijen wel tijdens het zwermen in de lucht zouden paren maar kennelijk is dat dus niet zo?
Weet iemand daar meer van?

Groet,
Marijke

corzonneveld

#4
Zeker mooie foto's! Maar volgens mij niet van Andrena nitida, maar het Roodgatje, Andrena haemorrhoa. Als je nog even goed gluurt zie je wel iets van het rode gatje - wat overigens niets met de vertoonde activiteit te maken heeft!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

blerf

Ik denk wel dat je goed zat met nitida. leuke foto's ook!

-blerf-
Groet,
Jeroen

corzonneveld

#6
nitida or haemorrhoa, that's the question. Ik dacht dat nitida zwarte poten heeft, zie http://wildebijen.nl/andrena_nitida.html
Bij de verliefde bijen van Marijke zijn de poten blond behaard, net als op de foto bij http://wildebijen.nl/roodgatjebij.html.
Vandaar mijn inschatting...

De bij op de foto hieronder had ik om dezelfde redenen als nitida gedetermineerd (inclusief alle onzekerheid inherent aan fotodeterminaties  -_- )
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

blerf

#7
met de poten heb je inderdaad wel een punt. de beharing aan de zijkant van het achterlijf heb ik echter nog nooit zo aanwezig gezien bij haemorrhoa, maar dit betreft dan ook wel een enorm vers exemplaar..

ik heb zojuist op nederpix.nl een foto van Albert de Wilde gezien die me heeft overtuigd. hier is een duidelijke haemorrhoa te zien mét veel beharing aan de zijkanten van het achterlijf, zoals ook dit exemplaarl.

dus maak er inderdaad maar haemorrhoa van. sorry voor mijn verkeerder gok:)


-blerf-
Groet,
Jeroen

han.endt

#8
Ik zie bij de 'nitida' van Cor tenminste één duidelijke haarband langs de achterrand van een segment op het achterlijf. Nitida heeft wel haren op het de achterlijfssegmanten, maar die vormen toch niet een dergelijk achterrandsbandje?