Hoofdmenu

Tachyporus

Gestart door paulhoekstra, februari 04, 2013, 19:23:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Hallo,

Deze kever had ik in aanspoelsel in de uiterwaarden. Ik had die eerst gedetermineerd als een Sepedophilus, want met een binoc zag ik hele kleine haartjes op de dekschilden. Maar toen werd ik erop aangesproken dat het geen Sepedophilus is, want de haren zijn niet groot genoeg. Ik heb hem nu opnieuw uitgesleuteld met een Engelse sleutel, maar ik kom er daar niet mee uit of het Tachyporus solutus, T. dispar of T. chrysomelinus is (bovendien staan de in NL voorkomende T. ruficollis en T. pulchellus niet in die tabel).

Weet iemand welke soort het is?



http://waarneming.nl/waarneming/view/73004020
onzeker Tachyporus solutus gezien op 2013-01-01 Wageningen - Plasserwaard
Foto's:




bij voorbaat dank Paul Hoekstra
groeten,
Paul

paulhoekstra

ik heb net zitten kijken op www.coleo-net.de en daar staat wel een tabel met alle Tachyporussen in. Ik kom nu dus uit op Tachyporus dispar of T. chrysomelinus. Ik zal er komende week nog een keer naar het beest gaan kijken en de hoeveelheid borstels op de achterrand van de dekschilden tellen.
groeten,
Paul

Daandrukker

Welke Engelse sleutel gebruikte je Paul?
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

liptaster

Citaat van: paulhoekstra op februari 04, 2013, 19:38:12 PM
Ik zal er komende week nog een keer naar het beest gaan kijken en de hoeveelheid borstels op de achterrand van de dekschilden tellen.

Deze op de hoek telt mee.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424


paulhoekstra

Citaat van: liptaster op maart 20, 2017, 13:07:29 PM
Citaat van: paulhoekstra op februari 04, 2013, 19:38:12 PM
Ik zal er komende week nog een keer naar het beest gaan kijken en de hoeveelheid borstels op de achterrand van de dekschilden tellen.

Deze op de hoek telt mee.
Het is een nogal lange week geworden en ik kon de kever zo snel even niet vinden, zal er de komende dagen nog een keer eens goed naar zoeken. Maar zo snel vanaf de foto's lijkt het alsof er 4 haren op de achterrand zitten.
groeten,
Paul