Oosterpark Amsterdam 20-1/13; 2kj kleine mantel?

Gestart door ZLHaberham, februari 03, 2013, 13:32:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

ZLHaberham

Daar gaan we weer.

Op 20 januari jl stond ik in het Oosterpark de aanwezige grote meeuwen te bewonderen. Tussen de 2kj-vogels zaten er twee die er duidelijk uitsprongen; één was een klassieke Pontische (ook op sommige foto's hieronder terecht gekomen), de andere deze. Ik vermoed dat iemand die er meer verstand van het het in één oogopslag ziet, maar ik heb er moeite mee. Wat zie ik:

1. Donkere, contrastrijke, kleine (vrouwelijke?) vogel. Paar bruintinten donkerder dan de (andere?) zilvers ter plekke.
2. Bovenkleed grotendeels juveniel; alleen de bovenste rijen scapulars zijn tweede-generatie. Gecombineerd met de beperkte slijtage (vergeleken bij de andere vogels) en bleking doen dat mij vermoeden dat het om een vogel uit een Noordelijke populatie gaat (klopt die gedachtengang?).
3. Patroon op grote en middelste dekveren doen denken aan Geelpoot, maar past m.i. ook prima op kleine mantel en sommige noordelijke zilvers. Tegen geelpoot pleiten (m.i.) de niet ver gevorderde rui, gebrek aan een duidelijk kopmasker.
4. Gespreide vleugels niet vreselijk goed gezien, maar ik heb de indruk dat de vogel geen (kleine mantel) of amper (geelpoot) en venster heeft. Pleit tegen zilver.
5. Handpenprojectie aan de lange kant, maar niet extreem. Twijfel.
6. Vogel vloog op toen ik even met de ponten bezig was, dus staart niet goed kunnen beoordelen. Één foto in vlucht, en daar vliegt de vogel net onder zo'n hoek dat ik er nog steeds niets over durf te zeggen, behalve dat het zwart niet verschrikkelijk uitgebreid lijkt. Ook nu lijkt er weer geen venster te zien, al vind ik de vleugels een wat korte indruk maken.
7. Ik vind de habitus van de vogel lastig te beoordelen omdat ze steeds met opgezette veren zit.

Enfin, schiet maar! Wat mis ik?








Zoals altijd: bij vorbaat dank. Klikken op de foto's maakt ze wat groter.

Steven Wytema

nou schiet mij maar lek.
Mijn eerste ingeving was dat Geelpoot en Pont al een stuk verder in de rui zijn, en op de wegvliegende foto zie je volgens mij toch lichte binnenste handpennen.
Pont lijkt me ook onwaarschijnlijk gezien de gestreepte kop en het verschil met de Pont in zelfde foto's.
De (te licht)grijze indruk op de mantel en kleine dekveren pleit m.i. niet echt voor Kleine Mantel, samen met de witte onderdelen.
Dus dacht ik aan Zilver. Maar die kunnen toch niet zulke donkere dekveren hebben?


Heuglini misschien?



Steven Wytema


Mars Muusse

Ik vind hem wel mooi op kleur voor een kleine mantel.
Citeeren op de wegvliegende foto zie je volgens mij toch lichte binnenste handpennen.
Er is enkel wat lichtere tekening op de innerwebs van de binnenste pennen. Valt wel binnen de marge voor kleine mantel.
Zie: http://www.gull-research.org/ijmuiden/yafd.html
Overigens: heuglini roepen mag altijd natuurlijk.

ZLHaberham

Citaat van: Mars Muusse op februari 04, 2013, 19:31:32 PM
Overigens: heuglini roepen mag altijd natuurlijk.

Nou, bij mij in de supermarkt worden ze er intussen knap moe van.

Zal ik hem voorlopig maar op "onzekere kleine mantelmeeuw" zetten?

ruud_altenburg

Mag op zeker hoor. Claimen van juveniele fuscus/heugini mag natuurlijk maar het is een beetje kansloos.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam