Hoofdmenu

Ringen afgelezen in Groningen

Gestart door Henri25, februari 03, 2013, 12:30:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Ben vandaag nog even op pad geweest om wat ringetjes te scoren (tussen alle tentamenstress door).

Nijlganzen van Frank Majoor? (emailadres ben ik even kwijt)

Kokmeeuwen, waar kan ik deze melden?

Meerkoet, vast ook via Griel?, hopen maar dat ik daar wel een Life-History van krijg.

Alvast bedankt!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Botervlieg

Beste Henri,

Ik weet niet veel van het ringen, maar hierbij de info voor zover mijn "kennis" erover.

De Nijlganzen kun je melden op Geese.org (even account maken als je dat nog niet hebt), daar zit de lifehistory bij. Daar kun je ook zien als er nog meldingen na jou worden gedaan, dan wordt het rapport gewoon geupdate.

Meerkoet in griel.

Kokmeeuwen daar kan iemand anders je vast over adviseren.

Groetjes, Marleen

Henri25

Beste Marleen,

De Nijlganzen zie ik niet staan op Geese.org?

De meerkoet zal ik zometeen melden via Griel en even een mailtje naar de ringer sturen

De kokmeeuwen wacht ik dan nog even af.

EDIT:

De meerkoet blijkt wel van Frank Majoor, mochten de Nijlganzen ook die kant op kunnen vraag ik hem of hij een Life-History voor me heeft  ;)
Groeten Henri Zomer

Botervlieg

Citaat van: Henri25 op februari 03, 2013, 12:59:19 PM
De Nijlganzen zie ik niet staan op Geese.org?

Ik weet zeker dat ze daar moeten, heb er zelf van Haarlem & Den Haag Zuiderpark al stuk of 20 ingevoerd.

Groetjes, Marleen

Klaas van Dijk

hoi Henri,

De Nijlganzen en de Kokmeeuwen zijn door Frank Majoor geringd. E-mail adres ( f.majoor5@upcmail.nl ) kun je ook altijd vinden via www.frankmajoor.nl. De Meerkoet draagt de ring Arnhem 6.172.602? Ben je zeker van het laatste cijfer? Zo ja, dan invoeren op Griel. Via Griel krijg je geen life history (doet Griel niet aan). Vermoedelijk is ook deze vogel door Frank geringd. Via Frank kun je wel een life list krijgen (ook updates).

Groetjes, Klaas

PS: beide Nijlganzen zijn vogels die al zeker drie jaar in het Noorderplantsoen hebben gebroed. Een deel van de waarnemingen staan in geese.org, een deel staat in de database van Frank. Een heel stel van mijn aflezingen staan nog in mijn veldboekjes.

Klaas van Dijk

hoi Henri,

De Nijlganzen kun je dus wel degelijk ook invoeren op geese.org.

Groetjes, Klaas

Henri25

Beste Klaas en Marleen,

Ik zal de vogels melden Marleen!

Klaas, ik ben zeker van het laatste cijfer en inmiddels heb ik de vogel gemeld via Griel (is idd van Frank) ik zal hem dus even een mail sturen met alle ringen die ik momenteel heb afgelezen met de vraag of hij van deze vogels een Life-History van mij heeft. Bedankt voor je hulp!

P.S: Lees je vaak ringen af in Groningen Klaas?
Groeten Henri Zomer

Klaas van Dijk

hoi Henri,

Jazeker, net weer terug van een rondje door het zuiden van de stad. Maar eigenlijk stond er teveel wind om goed af te kunnen lezen. Ook in het Noorderplantsoen kom ik regelmatig.

Mijn aflezingen van vogels van Frank geef ik allemaal direct door aan Frank: de vogels met een kleurring via het invullen van een simpel excel-formuliertje (is snel ingevuld en kan Frank inlezen in zijn database) en de vogels met een metalen ring via een zeer snel en soepel werkende desktop applicatie (een oud programma uit het midden van de jaren 90, invoeren gaat 10-50 maal zo snel als via Griel). Ook deze info kan Frank moeiteloos inlezen in zijn eigen database (= Paradox). Er zijn alleen zeer grote problemen met de uitwisseling van deze gegevens met Griel (Griel kan met niemand communiceren, dus dat loopt moeizaam).

Groetjes, Klaas

Henri25

Kijk, das altijd leuk! Ja, de wind gooit behoorlijk roet in het eten, begint ook lekker aan te trekken trouwens. Ik zit inmiddels ook weer te leren, want ja, dat gaat helaas ook voor, maar ringetjes aflezen vind ik toch wel erg leuk werk moet ik zeggen!

Ja, ik ben ook niet zo voor die algemene systemen die vervolgens toch niet blijken te werken omdat ze falen in de communicatie met databases die de ringers/onderzoeks gebruiken. Wat ik bijvoorbeeld wel erg kan waarderen is Wadertrack (voor Scholeksters), duidelijk systeem, alle scholeksters gaan erin, en er is best veel info uit te halen. Toch laat zelfs dat soms te wensen over (heb er 2 maanden mee gewerkt).

Als je aan het aflezen bent, vind je dan vooral vogels van Frank? Want volgensmij heeft hij er hier nogal wat vliegen of niet? En probeer jij ook van de vogels die je afleest een life-history te verkrijgen? Ik vind het zelf namelijk erg leuk om te zien wat een dier gedaan heeft. Helaas reageert niet iedereen op deze berichten (zoals mijn Wilde Eend).
Groeten Henri Zomer

Henri25

Ben door snelle service van Frank (respect!) inmiddels alweer voorzien van de life-histories  :duim:
Groeten Henri Zomer

Klaas van Dijk

Citaat van: Henri25 op februari 03, 2013, 13:54:16 PMKijk, das altijd leuk! Ja, de wind gooit behoorlijk roet in het eten, begint ook lekker aan te trekken trouwens. Ik zit inmiddels ook weer te leren, want ja, dat gaat helaas ook voor, maar ringetjes aflezen vind ik toch wel erg leuk werk moet ik zeggen! Ja, ik ben ook niet zo voor die algemene systemen die vervolgens toch niet blijken te werken omdat ze falen in de communicatie met databases die de ringers/onderzoeks gebruiken. Wat ik bijvoorbeeld wel erg kan waarderen is Wadertrack (voor Scholeksters), duidelijk systeem, alle scholeksters gaan erin, en er is best veel info uit te halen. Toch laat zelfs dat soms te wensen over (heb er 2 maanden mee gewerkt). Als je aan het aflezen bent, vind je dan vooral vogels van Frank? Want volgensmij heeft hij er hier nogal wat vliegen of niet? En probeer jij ook van de vogels die je afleest een life-history te verkrijgen? Ik vind het zelf namelijk erg leuk om te zien wat een dier gedaan heeft. Helaas reageert niet iedereen op deze berichten (zoals mijn Wilde Eend).

Merendeel van de geringde vogels in Groningen zijn inderdaad door Frank geringd. Tijdens de afgelopen vorstperiode heb ik me wat geconcentreerd op het aflezen van gekleurringde Stormmeeuwen.

Tuurlijk vind ik het leuk om een life history van alle vogels te hebben. Werkt dus prima bij sites als wadertrack.nl (zelf ook al redelijk wat gekleurringde Scholeksters afgelezen), geese.org en de Noorse kleurringensite (http://www.ringmerking.no/cr/). Life histories krijg je tegenwoordig ook als je een account hebt bij de Poolse Ringcentrale (http://ring.stornit.gda.pl/). Vreemd genoeg heeft de Poolse Ringcentrale geen gebrek aan accounts, want ook jij kunt daar gewoon een account aanvragen.

Bij de ontwikkeling van Griel zijn genoeg mensen geweest die hebben aangegeven hoe het wel moet en die hebben gewaarschuwd dat het niet op de manier moet zoals Louise en haar consorten het voor ogen hadden. Louise c.s. hebben gewoon niet geluisterd en moeten dus nu op de blaren zitten.

Griel is prima voor ringers die lage aantallen vogels ringen van soorten waar je toch nauwelijks terugmeldingen van krijgt (bv skulkers als Tuinfluiter). Maar het is een drama als je je bezig houdt met soorten met veel terugmeldingen. Te triest voor woorden.

Henri25

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 03, 2013, 16:48:20 PM
Citaat van: Henri25 op februari 03, 2013, 13:54:16 PMKijk, das altijd leuk! Ja, de wind gooit behoorlijk roet in het eten, begint ook lekker aan te trekken trouwens. Ik zit inmiddels ook weer te leren, want ja, dat gaat helaas ook voor, maar ringetjes aflezen vind ik toch wel erg leuk werk moet ik zeggen! Ja, ik ben ook niet zo voor die algemene systemen die vervolgens toch niet blijken te werken omdat ze falen in de communicatie met databases die de ringers/onderzoeks gebruiken. Wat ik bijvoorbeeld wel erg kan waarderen is Wadertrack (voor Scholeksters), duidelijk systeem, alle scholeksters gaan erin, en er is best veel info uit te halen. Toch laat zelfs dat soms te wensen over (heb er 2 maanden mee gewerkt). Als je aan het aflezen bent, vind je dan vooral vogels van Frank? Want volgensmij heeft hij er hier nogal wat vliegen of niet? En probeer jij ook van de vogels die je afleest een life-history te verkrijgen? Ik vind het zelf namelijk erg leuk om te zien wat een dier gedaan heeft. Helaas reageert niet iedereen op deze berichten (zoals mijn Wilde Eend).

Merendeel van de geringde vogels in Groningen zijn inderdaad door Frank geringd. Tijdens de afgelopen vorstperiode heb ik me wat geconcentreerd op het aflezen van gekleurringde Stormmeeuwen.

Tuurlijk vind ik het leuk om een life history van alle vogels te hebben. Werkt dus prima bij sites als wadertrack.nl (zelf ook al redelijk wat gekleurringde Scholeksters afgelezen), geese.org en de Noorse kleurringensite (http://www.ringmerking.no/cr/). Life histories krijg je tegenwoordig ook als je een account hebt bij de Poolse Ringcentrale (http://ring.stornit.gda.pl/). Vreemd genoeg heeft de Poolse Ringcentrale geen gebrek aan accounts, want ook jij kunt daar gewoon een account aanvragen.

Bij de ontwikkeling van Griel zijn genoeg mensen geweest die hebben aangegeven hoe het wel moet en die hebben gewaarschuwd dat het niet op de manier moet zoals Louise en haar consorten het voor ogen hadden. Louise c.s. hebben gewoon niet geluisterd en moeten dus nu op de blaren zitten.

Griel is prima voor ringers die lage aantallen vogels ringen van soorten waar je toch nauwelijks terugmeldingen van krijgt (bv skulkers als Tuinfluiter). Maar het is een drama als je je bezig houdt met soorten met veel terugmeldingen. Te triest voor woorden.

Stormmeeuwen zijn natuurlijk ook erg leuk! Die lees je zeker vooral af in Zuid-Groningen bij de grote plassen? Wel handig dat het merendeel door Frank geringd is wat die is erg netjes mijn zijn reacties en life-histories.

Poolse vogels heb ik helaas nog niet gezien (maargoed, ik heb nu ook pas 9 vogels doorgegeven, de vele 10-tallen scholeksters niet meegeteld) maar het is erg fijn dat ze daar tenminste wel snappen hoe het moet!

Wel stom dat bij de ontwikkeling van Griel er totaal geen rekening is gehouden met de wensen van de ringers en de melders, daar draait het toch om? Wat had mevrouw dan in haar hoofd, wat voor doel moest er dan spelen? Die ene blauwborst die 1x in de 2 jaar wordt teruggemeld? Het is toch juist de bedoeling zoveel mogelijk data te verwerven en daarvoor moet zo'n database uiterst goed werken! *vrees dat het een erg leuk mailtje gaat worden*

Mocht je zin hebben om eens samen op pad te gaan?
Groeten Henri Zomer

Klaas van Dijk

hoi Henri,

Een leuk idee om samen eens op pad te gaan, laat maar weten wanneer je tijd hebt.

Je wilt niet half weten hoeveel problemen ik al wel niet met Griel heb gehad en hoeveel fouten / bugs etc ik al wel niet heb ontdekt. Louise Vet is met open ogen in de val gelopen: ze heeft een contract getekend met de eerste de beste IT-er die haar een goede aanbieding heeft gedaan. En daar zit ze nu aan vast. Die IT-er (Persies BV = Jeffrey Tournier) had al eerder wat IT-klusjes voor het VT gedaan en heeft haar een standaardprogramma in de maag gesplitst. Dikke bult eigen schuld. Louise reageert niet meer op mijn mailtjes.

Bij de omzetting van de oude naar de nieuwe database (nodig door de invoering van Griel) zijn erg veel blunders gemaakt. Na eindeloos veel opmerkingen van critici die steeds weer nieuwe fouten vonden, heeft het VT uiteindelijk Sovon een audit laten uitvoeren. Het audit-rapport valt te lezen op http://www.vogeltrekstation.nl/sites/vogeltrekstation.nl/files/u5/Sovon-rapport2012-30_GRIELaudit.pdf

Het is natuurlijk te dol voor woorden dat ik niet eens een fatsoenlijke uitdraai van de waarnemingen van deze Wilde Eend voor jou kan maken. Bij waarneming.nl is dat 1 druk op een knop.

Groetjes, Klaas

Henri25

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 03, 2013, 19:32:03 PM
hoi Henri,

Een leuk idee om samen eens op pad te gaan, laat maar weten wanneer je tijd hebt.

Je wilt niet half weten hoeveel problemen ik al wel niet met Griel heb gehad en hoeveel fouten / bugs etc ik al wel niet heb ontdekt. Louise Vet is met open ogen in de val gelopen: ze heeft een contract getekend met de eerste de beste IT-er die haar een goede aanbieding heeft gedaan. En daar zit ze nu aan vast. Die IT-er (Persies BV = Jeffrey Tournier) had al eerder wat IT-klusjes voor het VT gedaan en heeft haar een standaardprogramma in de maag gesplitst. Dikke bult eigen schuld. Louise reageert niet meer op mijn mailtjes.

Bij de omzetting van de oude naar de nieuwe database (nodig door de invoering van Griel) zijn erg veel blunders gemaakt. Na eindeloos veel opmerkingen van critici die steeds weer nieuwe fouten vonden, heeft het VT uiteindelijk Sovon een audit laten uitvoeren. Het audit-rapport valt te lezen op http://www.vogeltrekstation.nl/sites/vogeltrekstation.nl/files/u5/Sovon-rapport2012-30_GRIELaudit.pdf

Het is natuurlijk te dol voor woorden dat ik niet eens een fatsoenlijke uitdraai van de waarnemingen van deze Wilde Eend voor jou kan maken. Bij waarneming.nl is dat 1 druk op een knop.

Groetjes, Klaas

Ik zal je over het afspreken via PB/e-mail berichten  ;)

Kijk, nu valt alles op zijn plek en snap ik hoe de vork in de steel zit. Erg zonde, maarja... niks meer aan te doen nu. Wachten tot het contract over is en er geld is voor verbetering? Misschien moet waarneming deze taak maar op zich nemen, lijkt me een prima medium, is al zeer bekend en beschikt over een prima database en servers  :lol:.

Wel erg flauw dat mevrouw in kwestie niet meer op je e-mail reageert, of ben je een tikje te onaardig geweest  :P?

Groeten Henri
Groeten Henri Zomer

Botervlieg

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 03, 2013, 19:32:03 PM

Zeker, maar dat met die accounts snap ik eerlijk gezegd ook echt niet ...

Klaas van Dijk

Marleen, stuur Louise Vet maar een e-mail met een vraag om eens uit te leggen waarom de website van de Poolse Ringcentrale geen gebrek aan accounts heeft (evenals waarneming.nl en alle andere websites die ik ken), maar dat er bij Griel veel te weinig accounts beschikbaar zijn.

Op http://www.knaw.nl/Pages/DEF/26/717.bGFuZz1OTA.html staan wat details over Louise Vet. Is al jarenlang een Akademiehoogleraar en wordt dus beschouwd als een topwetenschapper. Zij heeft dus een zeer belangrijke voorbeeldfunctie. Bijvoorbeeld op het gebied van zorgvuldig databasebeheer, open access, openbare kritiek op artikelen, produkten (etc.) en noem maar op. De website van de KNAW staat vol met dat soort van hoogdravende taal. Prima, maar dan moeten de voorlieden daar ook naar handelen. En dat doet Louise dus gewoon niet. De KNAW heeft zelfs een compleet eigen instituut voor databasebeheer (http://www.knaw.nl/Pages/DEF/27/151.bGFuZz1OTA.html). Heb ik ook al eens benaderd om te vragen of ze Louise c.s. niet een handje konden helpen met alle problemen rond Griel. Was niet nodig, want de vraag moest komen van Louise c.s. zelf.

Henri, mensen met de status van Akademiehoogleraar (zoals Louise Vet) kunnen best fouten maken. Maar het wordt pas een probleem als ze hun fouten niet erkennen, anderen de schuld geven & hun eigen handen in onschuld wassen. Je kunt nu eenmaal niet tegelijkertijd blijven volhouden dat je èn topwetenschapper bent, èn een wanproduct als Griel blijven verdedigen. Ik heb inderdaad al eens een aantal pittige e-mail wisselingen met Louise hierover gevoerd. Tja, het is natuurlijk nooit leuk om te moeten erkennen dat het op jouw topinstituut zo beroerd is gesteld met -delen van- de automatisering.

Het allerbelangrijkste probleem is dat door de problemen met Griel de database van het VT (meer dan 100 jaar gegevens = een goudmijn & hun enige produkt) niet meer integer is en bovendien steeds meer gaten begint te vertonen (want steeds meer mensen gaan uit arre moede dus dan maar een eigen database opzetten). Tja.....

Groetjes, Klaas

Henri25

Als ze idd niet willen toegeven dat er dingen niet kloppen/werken of anders moeten, dan wordt het een ander verhaal inderdaad. Nouja, niks aan te doen, hopelijk komt het toch nog een keer goed, maar dat denk ik toch wel?

Groeten Henri
Groeten Henri Zomer

Jeroen Nagtegaal

Klaas, je weet dondersgoed hoe de zaak er nu voor staat, om dan te refereren naar het verleden lijkt mij allerminst juist...

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 03, 2013, 20:34:07 PMKlaas, je weet dondersgoed hoe de zaak er nu voor staat, om dan te refereren naar het verleden lijkt mij allerminst juist...

Jeroen,

Jij weet heel goed dat Griel buitengewoon beroerd werkt, veelvuldig vastloopt (waarneming.nl loopt nooit vast), dat er veel te weinig accounts zijn, dat Griel doodeenvoudig is te kraken, dat er steeds weer problemen zijn met de integriteit van de database, dat er ook nog een heleboel andere problemen zijn met en rond Griel en dat er bovendien steeds meer mensen een eigen database gaan opzetten met hun eigen gegevens cq buiten Griel om met de buitenlandse ringcentrales gaan corresponderen.

Louise Vet verdient naar schatting 8000 euro per maand en doet niets om deze problemen op te lossen. Maar ze loopt wel te pronken met haar titel als hoogleraar. Zelfs Akademiehoogleraar! Dat is echt het neusje van de zalm hoor!

In plaats daarvan zou ze haar salaris moeten uitgeven aan IT-ers die eens en voor altijd de problemen met Griel oplossen. Net zolang met haar eigen salaris betalen totdat iedereen helemaal tevreden is.

En de problemen met Griel zouden ook snel zijn opgelost als Louise alle gegevens (inclusief alle details) van de NIOO-Koolmezen & de NIOO-Bonte Vliegenvangers één voor één in Griel zou gaan intypen (alles van de afgelopen drie jaar, incl alle biometrie, etc.). Dan zou Louise er snel achterkomen dat Griel een beroerd programma is. Griel is namelijk wel op die manier door haar opgezet, en dan moet dit toch een peulenschil voor haar zijn?

Jeroen, het is te dol voor woorden dat sommige vrijwilligers extra vrije dagen moeten opnemen, omdat Griel op een bepaald weekend opeens weer eens het hele weekend nukken vertoont / offline is, etc. Louise krijgt gewoon iedere maand 8000 euro op haar bankrekening, of Griel het nu wel of niet doet. Bij waarneming.nl is zoiets onmogelijk, want dan zou de wereld te klein zijn, maar bij Griel kan dit allemaal maar zomaar.

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

CiteerJij weet heel goed dat Griel ... veelvuldig vastloopt (waarneming.nl loopt nooit vast)
Ook Wrn.nl kent vastlopers. Zo is de server al een gecrasht...

Citeerdat er veel te weinig accounts zijn,
Onjuist, ze worden niet aan iedereen gelijk verstrekt en daar zijn redenen voor.

Citeerdat Griel doodeenvoudig is te kraken,
Was... Maar dat goldt ook voor Wrn.nl

Citeerdat er steeds weer problemen zijn met de integriteit van de database, dat er ook nog een heleboel andere problemen zijn met en rond Griel en dat er bovendien steeds meer mensen een eigen database gaan opzetten met hun eigen gegevens cq buiten Griel om met de buitenlandse ringcentrales gaan corresponderen.
Klopt deels, maar aan het meeste wordt gewerkt, al zul je lang niet alles (meer) meekrijgen

CiteerEn de problemen met Griel zouden ook snel zijn opgelost als Louise alle gegevens (inclusief alle details) van de NIOO-Koolmezen & de NIOO-Bonte Vliegenvangers één voor één in Griel zou gaan intypen (alles van de afgelopen drie jaar, incl alle biometrie, etc.). Dan zou Louise er snel achterkomen dat Griel een beroerd programma is. Griel is namelijk wel op die manier door haar opgezet, en dan moet dit toch een peulenschil voor haar zijn?

Die data zit ondertussen in GRIEL, en dat weet je...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Henri25 op februari 03, 2013, 20:26:33 PMAls ze idd niet willen toegeven dat er dingen niet kloppen/werken of anders moeten, dan wordt het een ander verhaal inderdaad. Nouja, niks aan te doen, hopelijk komt het toch nog een keer goed, maar dat denk ik toch wel?

Helaas zal het nooit goedkomen met Griel, want Louise Vet heeft zich een (m.i. zwaar verouderd) standaardpakket in de maag laten splitsen en ook zonder dat de broncode's zijn gekocht. Bijna niets kan dus worden veranderd. Bovendien heeft Louise Vet zich een onaf eindprodukt in de maag laten splitsen. En in het contract met Persies BV (=Jeffrey Tournier) staat dat ieder extra uur moet worden betaald.

Dat geld is er niet en Louise wil dat niet uit eigen zak betalen. Met dus als gevolg dat de vrijwilligers vrije dagen moeten opnemen cq gedwongen worden om tijdens Kerst in te voeren (omdat bv Griel weer eens tijdens een weekend er de brui aan heeft gegeven). Zo gaat dat kennelijk als je Akademiehoogleraar bent.

Jeroen, tuurlijk, je hebt gelijk mb.t de NIOO gegevens. Deze zijn pas na meer dan twee jaar in Griel terecht gekomen. Ik, jij & anderen kregen klachten van melders dat ze maar nooit berichten van deze vogels kregen. Ik heb toen Louise hier een e-mail over gestuurd. Daardoor zijn deze gegevens wel in Griel terecht gekomen.

In plaats daarvan hadden Louise c.s. in januari 2010 alles van 2009 en daarvoor meteen in Griel moeten gaan invoeren: één voor één en met alle detailgegevens. Dus op de manier zoals Louise c.s. dat zelf had uitgedacht / goedgekeurd. Was een mooie test geweest & dat was Louise er snel achter gekomen dat het op die manier niet werkt (etc.). Maar dat hebben ze niet gedaan.

In plaats daarvan hebben ze goedwillende vrijwilligers als testproefkonijnen gebruikt bij een versie die - achteraf gezien- niet meer was dan een onvoldragen eindproduct. Lees de verhalen maar na op het forum van Griel.