Cetoniidae uit ZW Turkije

Gestart door corzonneveld, februari 16, 2013, 22:00:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Burdur, juni vorig jaar. Een orgie van Cetoniidae op distelstengels en - knoppen.

Ik meen Oxythyrea cinctella te herkennen; verder Cetonia (groen) en Protaetia (bruin)??
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

nog een paar foto's, het pastte niet in een bericht...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Arp

#2
Gatverdamme, net weer een lap tekst kwijtgeraakt  :'(

Okay, korte versie: Ze zijn verrekte lastig. Een aantal van de bekendere soorten zijn zo variabel dat ik m'n kop er eigenlijk niet omheen kan krijgen. Ik heb wel eens het idee dat op basis van sterke overeenkomst in het genitaal vormen op één hoop geschoven worden die gevoelsmatig niks met elkaar te maken lijken te hebben.

Concreet: Jouw groene beest zou zomaar een ungarica kunnen zijn (???!???) Die lijkt maar weinig op de ungarica uit Zuidoost-Europa (veel meer tomentvlekken), maar qua vorm, punctering en behaaring vind ik die toch het best in de buurt komen (maar wie ben ik). Bizar wordt het als je deze ungarica uit Iran erbij pakt. Het is dat onderkant en genitaal erbij staan, maar anders had ik die toch echt bij Cetonischema gezocht (aeroginosa/speciosa).

De andere is al net zo'n geval. Ja, ik denk ook dat cuprea daar de beste kandidaat is, maar WTF is cuprea nou eigenlijk? Daar zitten ook vormen bij elkaar geschoven waar ik geen gehakt van kan maken (o.a. net zo'n lekker afwijkende vorm van Corsica). Voor sommige auteurs reden om "onze" cuprea een eigen soortnaam metallica te geven - ook weer met een paar ssp trouwens. Het beest van jou, lijkt verrekte veel op onze cuprea (c.q. dus metallica - cf. kleur, toment en witte knietje), maar minder op wat andere Zuid-Europese vormen.

Bij al die (geografische!) variabiliteit denk ik dat je er iemand bij moet hebben die echt ervaring heeft met de beesten uit die specifieke regio, om er van foto iets zinnigs van te kunnen zeggen. Ik heb al best regelmatig met die groene jongens zitten lezen/puzzelen, maar het blijft dan toch bij gissen ben ik bang.

Misschien dat Toon meer durft?

Anders zijn er wel vrij veel (Zuid)Europeanen die ook serieus met de Aziatische/Afrikaanse beesten bezig zijn, dus er vast wel iemand te vinden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Citaat van: Arp op februari 16, 2013, 23:43:10 PM
Ja, ik denk ook dat cuprea daar de beste kandidaat is
Excuus - ik zit niet op te letten. Mag ik nog corrigeren naar cuprina? Niet dat het daarmee zekerder is, maar als er een expert langskomt ga ik misschien iets minder af ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

de oxythyrea is goed. en de hungarica heb ik uit turkije ook zo geheel groen met witte strepen op het pygidium. de cuprea achtige soort blijft zo een probleem want ik heb wel gelijkende uit bulgarije maar dat is maar een indicatie. cupreus is zeer variabel en heeft een groot verspreidings gebied. groeten toon.
Toon Keukelaar