Kievitseieren zoeken

Gestart door joostheeremans, februari 02, 2013, 09:27:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

hendrik.h

CiteerIk zou zeggen verbeter de wereld juist en begin bij jezelf
Dat doe ik, ik gun ieder zijn hobby ook al ben ik zelf tegen het Kievitseieren zoeken. We doe nu net of er geen kievit meer groot wordt in Friesland en zoals Erwin zegt er zijn veel bedreigingen voor de achteruit gang van weidevogels.
Citeerintensieve landbouw met te lage waterpeilen, te vroege maaidata, te zware bemesting (met kunstmest), structuurloze/ monotone/ soortenarme graslanden,
bestrijdingsmiddelen etc.
gr hendrik.

Anne Hueber †

Citaat van: Anne Hueber op februari 20, 2013, 19:28:37 PM
Citaat van: hendrik.h op februari 20, 2013, 18:46:26 PM
Citeeren ze zijn ook nog eens helemaal niet lekker, kippeneieren smaken veel beter.
Smaken verschillen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IfUcwpR9_gI


Hendrik, zou je je bericht wbt je uitlating over H. Niesen willen aanpassen.....en dat is niet geheel vrijblijvend.

Hendrik, bedankt voor het aanpassen.....zonder een kwetsende opmerking kan het dus ook.

KorHaan

Citaat van: joostheeremans op februari 20, 2013, 19:02:36 PM
Citaat van: hendrik.h op februari 20, 2013, 18:46:26 PM
Citeeren ze zijn ook nog eens helemaal niet lekker, kippeneieren smaken veel beter.
Smaken verschillen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IfUcwpR9_gI

Gek, ik zou zeggen dat 'die paar eieren' dan juist wel uitmaken.



Ik versta er geen r**t van, van dat Fries. Het lijkt wel buitenlands.
Als je in Friesland richting Sneek rijdt, zie je op een gegeven moment een bord met koeienletters, dat zegt: "SNITS" en eronder, heel klein: Sneek. "Ljouwert" is nota bene de hoofdstad. Ja, zó heb IK het niet geleerd op school. Status aparte?

In Limburg heb je in ieder geval normaal Nederlandse borden, met leesbare teksten, al heb ik wel moeten wennen aan het Heerlense dialect van mijn vrouw.  ;D


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Cygnus

Citaat van: KorHaan op februari 20, 2013, 20:10:48 PM
Ik versta er geen r**t van, van dat Fries. Het lijkt wel buitenlands.
Als je in Friesland richting Sneek rijdt, zie je op een gegeven moment een bord met koeienletters, dat zegt: "SNITS" en eronder, heel klein: Sneek. "Ljouwert" is nota bene de hoofdstad. Ja, zó heb IK het niet geleerd op school. Status aparte?


Elke keer als er een onderwerp over Friesland hier aan de orde komt meen je weer iedereen die daar woont of vandaan komt collectief belachelijk te moeten maken. Waarom eigenlijk? Oud zeer? Heb je vroeger misschien een blauwtje gelopen in Friesland?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Marcel van kammen

@Ronald: ik was onlangs in Amsterdam en daar verstond ik ook geen mens, het leek Marrakech wel. Doe mij maar gewoon Fries :-)
En niemand heeft het zo geleerd op school,omdat pas sinds enkele jaren alle plaatsnamen in Friesland OFFICIEEL zijn aangepast in het fries. Leeuwarden is dus onjuist, de officieel naam is Ljouwert. Dat dat nergens wordt aangepast bij berichten in de landelijke pers en op scholen is meer een fout van hen, dan dat het een fout van de friezen is.

KorHaan

Citaat van: Cygnus op februari 20, 2013, 20:25:40 PM
Citaat van: KorHaan op februari 20, 2013, 20:10:48 PM
Ik versta er geen r**t van, van dat Fries. Het lijkt wel buitenlands.
Als je in Friesland richting Sneek rijdt, zie je op een gegeven moment een bord met koeienletters, dat zegt: "SNITS" en eronder, heel klein: Sneek. "Ljouwert" is nota bene de hoofdstad. Ja, zó heb IK het niet geleerd op school. Status aparte?


Elke keer als er een onderwerp over Friesland hier aan de orde komt meen je weer iedereen die daar woont of vandaan komt collectief belachelijk te moeten maken. Waarom eigenlijk? Oud zeer? Heb je vroeger misschien een blauwtje gelopen in Friesland?


Gelegaliseerd vogelnestjes uithalen is mijn enige zeer tegen de Friezen, Trinus.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Marcel van kammen

Dat gelegaliseerd ligt hem dan weer juist niet echt aan de friezen,maar meer aan de wetgevende instanties ;-)

KorHaan

Citaat van: Marcel van kammen op februari 20, 2013, 20:31:11 PM
@Ronald: ik was onlangs in Amsterdam en daar verstond ik ook geen mens, het leek Marrakech wel. Doe mij maar gewoon Fries :-)
En niemand heeft het zo geleerd op school,omdat pas sinds enkele jaren alle plaatsnamen in Friesland OFFICIEEL zijn aangepast in het fries. Leeuwarden is dus onjuist, de officieel naam is Ljouwert. Dat dat nergens wordt aangepast bij berichten in de landelijke pers en op scholen is meer een fout van hen, dan dat het een fout van de friezen is.



Zo, daar sta ik van te kijken. Friesland is dus echt buitenland. Dan snap ik dat eierrapen ook wel.

Ik heb trouwens een door-en-door Amsterdamse oom, geheel compleet met bijpassende Amsterdamse humor, die ik prima versta. Marokko, daar kom ik niet. En als ik daar kom, dan red ik me met Frans.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


KorHaan

Citaat van: Marcel van kammen op februari 20, 2013, 20:34:03 PM
Dat gelegaliseerd ligt hem dan weer juist niet echt aan de friezen,maar meer aan de wetgevende instanties ;-)


Touché ( eh... heel raak), Marcel


Ronald

hendrik.h

CiteerEn als ik daar kom, dan red ik me met Frans
Dus je komt uit de kast. :rolleye:

(humor uit friesland)


nu weer  on topic
gr hendrik.

Klaas van Dijk

Citaat van: KorHaan op februari 20, 2013, 17:59:35 PM(...). Maakt het uit of het 1:100 of 1:1000 is? (..). Ronald Sinoo

hoi Ronald,

Dat maakt wel degelijk wat uit. Ik ben even wat aan het zoeken in oude documenten en komt onderstaand citaat van Harm Niesen tegen (op 23 juli 2005 gedownload van de website van de Faunabescherming, geschreven door Harm Niesen na het verbod van de rechter op het rapen van kievitseieren in Friesland)

CiteerRapen van kievitseieren nu ook in Friesland verboden.
Vandaag is het 16 maart [2005] en eindelijk een beetje voorjaar, na het pak sneeuw van vorige week. Sinds een paar dagen hebben grutto en kievit dat ook door en baltsen ze volop. Het kan niet lang duren voor de eerste legsels er zijn. Iets later dan gemiddeld en dat is maar goed ook, anders waren ze misschien al gepredeerd door Friezen. Omdat de rechtbank van Leeuwarden na verscheidene malen uitstel pas vandaag met een uitspraak is gekomen, is het rapen tot op dit moment mogelijk. En morgen nog, daarna is het toch echt verleden tijd. (...).

Door de uitspraak van de rechtbank is het ontheffingsbesluit van Gedeputeerde Staten van Friesland geschorst totdat GS een nieuwe beslissing bekend heeft gemaakt. Bij deze nieuwe beslissing dient GS uitdrukkelijk rekening te houden met de uitspraak en de overwegingen van de rechtbank. De kritiek van de rechtbank richt zich op drie punten: Een eierraper mag in een seizoen 15 eieren rapen, maar omdat feitelijk iedereen een eizoekkaart kan krijgen, is er geen maximum aan het aantal geraapte eieren en kunnen in principe alle eerste legsels van de kievit geraapt worden. Er is onvoldoende onderzoek gedaan naar de effecten van het eierrapen in Speciale Beschermingszones [Natura-2000 gebieden]. En als belangrijkste: Er is niet voldaan aan de 1%-eis voor wat betreft het op beperkte schaal doden of vangen van beschermde vogelsoorten. Deze eis vloeit voort uit de Europese Vogel- en Habitat-richtlijnen en houdt in dat voor het doden of vangen van beschermde soorten alleen op beperkte schaal toestemming kan worden gegeven. Volgens vaste jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie betekent dit dat nooit meer dan 1% van de jaarlijkse natuurlijke sterfte van een soort in een bepaald gebied gedood of gevangen mag worden. (...).

Er is dus enige ruimte mogelijk. Na veel steggelen is er daarna een getal uitgerold. Die info moet ook wel ergens zijn te vinden.

Kun je hier nu wat mee?

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

En via http://www.friesevogelwachten.nl/cms/media/docs/nl/080507_213304_RVS%20uitspraak%20d.d.%20250708.pdf kun je een officieel document (uitspraak Raad van State) lezen en downloaden waarin een en ander goed wordt uitgelegd. Juridische taal, maar uiteindelijk wel te begrijpen.

Het begrip 'gunstige staat van instandhouding' (zie ook de discussie over de Huiskraai) komt hier natuurlijk ook naar voren (bij punt 2.2).

Groetjes, Klaas

jfbouwmeester

In de 60tiger jaren heb ikzelf als poelier kievitseieren verkocht en ook wel gegeten.
Nu leven we echter in een andere tijd. Wij vinden dat stierenvechten verboden moet worden. Toch lukt dat niet gemakkelijk. Verbieden werkt niet, gezond verstand gebruiken wel.
Ik zou dus liever een beroep doen op het gezonde verstand van de Friezen en ik ken er velen.

Kieviten leggen eieren om de soort in stand te houden. Dat is het doel.
Eieren rapen past eigenlijk ook niet meer, net zoals de traditie van het stierenvechten.
jfbOUWMEESTER

KorHaan

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 20, 2013, 21:19:53 PM
Citaat van: KorHaan op februari 20, 2013, 17:59:35 PM(...). Maakt het uit of het 1:100 of 1:1000 is? (..). Ronald Sinoo

hoi Ronald,

Dat maakt wel degelijk wat uit. Ik ben even wat aan het zoeken in oude documenten en komt onderstaand citaat van Harm Niesen tegen (op 23 juli 2005 gedownload van de website van de Faunabescherming, geschreven door Harm Niesen na het verbod van de rechter op het rapen van kievitseieren in Friesland)

CiteerRapen van kievitseieren nu ook in Friesland verboden.

Volgens vaste jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie betekent dit dat nooit meer dan 1% van de jaarlijkse natuurlijke sterfte van een soort in een bepaald gebied gedood of gevangen mag worden. (...).

Er is dus enige ruimte mogelijk. Na veel steggelen is er daarna een getal uitgerold. Die info moet ook wel ergens zijn te vinden.

Kun je hier nu wat mee?

Groetjes, Klaas



Bedankt, Klaas,


Betekent dat dus dat als er 6307 eieren mogen worden geraapt, er jaarlijks 630.700 eieren op natuurlijke wijze verloren gaan? Zo lees ik het, tenminste, uitgaande van die 1 % en het maximale aantal te rapen eieren van 6307.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



H.Valkema

1%-norm wordt gebaseerd op het Weidevogelmeetnet Friesland. Deze instantie levert de cijfers aan, dit zijn cijfers van BMP-tellingen en BFVW gegevens. Deels wordt dit aantal dus bepaald uit eigen cijfers..


De controle van dit aantal eieren gaat via een sms systeem. Als er een ei gevonden wordt moet er eerst gesmst worden en gewacht worden op de uitslag.. Totdat het aantal max. eieren nog niet is gevonden mag je het meenemen. Als dit aantal is behaald dan krijg je een melding dat het niet meer meegenomen wordt.


Dit systeem werkt theoretisch gezien goed, maar is erg fraude gevoelig  Alleen al het eerste jaar zat het quotum  in no-time vol.. Hierdoor kon de echte fanatieke k.e.-zoeker niet veel eieren vinden. Ik heb daardoor het idee dat er steeds meer fanatiekelingen niet meer smsen en het risico nemen gepakt te worden (dat is zeer zeer klein). Er zijn wel AID-ers maar je loopt in een open landschap dus je ziet iedereen aankomen.. Mocht je wat bij je hebben is het zo weggegooid. Ik baseer dit op mensen die ik ken en waarvan ik weer dat ze het op deze manier doen.



Groeten,
Haije Valkema

HJDT

Tja, met deze werkwijze (het hele SMS-systeem) is natuurlijk te verwachten dat mensen zich er niet aan houden. Dat tijdens het gebruik in het eerste jaar het quotom al snel vol zat geeft aan dat er heel veel meer eieren geraapt worden dan er officieel gedaan mag worden.

Als laatste: het argument van nazorg e.d. als excuus voor het Kievitseieren rapen wordt natuurlijk volstrekt belachelijk gemaakt als diezelfde "nazorger" zijn net "met liefde" illegaal geraapte kievitseieren wegsmijt als de persoon in kwestie vermoed dat hij in de gaten gehouden of gecontroleerd wordt. Je kunt dan toch niet met droge ogen blijven beweren dat je het zo goed met die Kievit voor hebt.

Ik krijg vast weer spijt van deze reactie maar ik kan het toch ook niet laten. . .

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

H.Valkema

Citaat van: HJDT op februari 21, 2013, 12:06:43 PM
Tja, met deze werkwijze (het hele SMS-systeem) is natuurlijk te verwachten dat mensen zich er niet aan houden. Dat tijdens het gebruik in het eerste jaar het quotom al snel vol zat geeft aan dat er heel veel meer eieren geraapt worden dan er officieel gedaan mag worden.

Als laatste: het argument van nazorg e.d. als excuus voor het Kievitseieren rapen wordt natuurlijk volstrekt belachelijk gemaakt als diezelfde "nazorger" zijn net "met liefde" illegaal geraapte kievitseieren wegsmijt als de persoon in kwestie vermoed dat hij in de gaten gehouden of gecontroleerd wordt. Je kunt dan toch niet met droge ogen blijven beweren dat je het zo goed met die Kievit voor hebt.

Ik krijg vast weer spijt van deze reactie maar ik kan het toch ook niet laten. . .

Groeten Michel


Daar zit ook wel een kern van waarheid in, het doel heiligt de middelen. Toch is de passie voor natuur wel degelijk aanwezig bij elke k.e.-zoeker, alleen de natuurbeleving is anders. Ik denk dat veel 'stadse mensen' buiten Friesland dit niet snappen. Heeft te maken met opvoeding, cultuur, normen en waarden. Daarnaast ben ik ook wel een voorstander van sustainable yield, als er mogelijkheid is om een deel van populatie te oogsten zonder schade toe te brengen aan de populatie kan ik hier zeker mee leven.


Alleen is sustainable yield op dit moment niet mogelijk bij een dalende weidevogelpopulatie en daarnaast blijf je met dit beleid krampachtige discussies voeren over bescherming van de kievit in Europa (denk aan het afschieten van kieviten, vorig jaar 200.000 afgeschoten in Frankrijk). Als je dat in contrast zet met die 6300 eieren is dat natuurlijk nog veel erger. Zo blijf je de vinger naar elkaar toe wijzen.


Wat mij betreft is dit laatst genoemde argument ook de meest belangrijke reden om te stoppen. Ik denk dat die 6300 eieren (+ de rest (zie vorige reactie)) niet de belangrijkste neergang van de kievit veroorzaken. Dat zit hem in de landbouw cultuur die veel intensiever is geworden.
Groeten,
Haije Valkema

arjan.kop

Klopt wel, lijkt me, maar waarom zou je dan nog meer schade gaan berokkenen? Het lijkt een beetje op de argumenten van de Nederlandse binnenberoepsvisserij toen besloten werd de vangst van paling te gaan beperken: "Hullie daar in Spanje en Portugal vangen er veel meer!". Dat was ook zo, maar daarmee is jouw eigen verantwoordelijkheid nog niet komen te vervallen. Hij die zonder zonde is...

Klaas van Dijk

Citaat van: KorHaan op februari 21, 2013, 01:43:54 AMBedankt, Klaas, Betekent dat dus dat als er 6307 eieren mogen worden geraapt, er jaarlijks 630.700 eieren op natuurlijke wijze verloren gaan? Zo lees ik het, tenminste, uitgaande van die 1% en het maximale aantal te rapen eieren van 6307. Vriendelijke groet, Ronald Sinoo

hoi Ronald,

Niet helemaal, want het ligt een stuk ingewikkelder. De originele / onderliggende documenten heb ik op dit moment niet bij de hand (wellicht staan ze wel ergens online).

"Volgens vaste jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie betekent dit dat nooit meer dan 1% van de jaarlijkse natuurlijke sterfte van een soort in een bepaald gebied gedood of gevangen mag worden." (citaat van Harm Niesen, zie hierboven).

Kort uitgelegd gaat het als volgt:

Je moet uitgaan van de populatie omvang (= aantal broedparen Kieviten) in Fryslân en van een schatting van de jaarlijkse sterfte. Dat zal bij adulte Kieviten ongeveer 15-20% zijn; bij jongen vanaf uitvliegen ligt dit hoger. Stel 50% van de pas uitgevlogen jongen overleeft het eerste levensjaar.

Stel je vergeet even de jongen en je rekent met een jaarlijkse sterfte van 20%. Dit noem je dan de 'natuurlijke sterfte'. Hiervan mag je maximaal 1% [=juridische definitie van 'klein aantal'] 'oogsten'. Is in een getal (= aantal Kieviten) om te zetten als het gaat om doden van adulten in de wintermaanden (bv activiteiten van plezierjagers, etc.), maar vergt extra rekenwerk [en meer aannames, bv over legselgrootte, broedsucces, uitvliegsucces, etc.] als je terug moet gaan [in de tijd] naar aantallen eieren die dan geraapt mogen worden.

Begin je het nu wat te begrijpen? Wellicht ga ik te snel door te bocht en/of leg ik het niet goed uit?

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: Marcel van kammen op februari 20, 2013, 20:34:03 PMDat gelegaliseerd ligt hem dan weer juist niet echt aan de friezen, maar meer aan de wetgevende instanties ;-)

De nieuwe ontheffing om kievitseieren te rapen is afgegeven door Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân. Een meerderheid van Provinciale Staten van de provincie Fryslân is het hier mee eens. Het is een politiek besluit.

GS had ook kunnen besluiten om geen ontheffing te verlenen. De ontheffing was zeker niet verleend als partijen als SP, Groenlinks en de Partij voor de Dieren een meerderheid hadden in Provinciale Staten van Fryslân. Het ligt dus wel aan de -stemgerechtigde- Friezen (alle stemgerechtigde inwoners van Fryslân), want die bepalen eens in de vier jaar de samenstelling van PS van Fryslân.

Groetjes, Klaas

KorHaan

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 21, 2013, 15:32:06 PM
Citaat van: KorHaan op februari 21, 2013, 01:43:54 AMBedankt, Klaas, Betekent dat dus dat als er 6307 eieren mogen worden geraapt, er jaarlijks 630.700 eieren op natuurlijke wijze verloren gaan? Zo lees ik het, tenminste, uitgaande van die 1% en het maximale aantal te rapen eieren van 6307. Vriendelijke groet, Ronald Sinoo

hoi Ronald,

Niet helemaal, want het ligt een stuk ingewikkelder. De originele / onderliggende documenten heb ik op dit moment niet bij de hand (wellicht staan ze wel ergens online).

"Volgens vaste jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie betekent dit dat nooit meer dan 1% van de jaarlijkse natuurlijke sterfte van een soort in een bepaald gebied gedood of gevangen mag worden." (citaat van Harm Niesen, zie hierboven).

Kort uitgelegd gaat het als volgt:

Je moet uitgaan van de populatie omvang (= aantal broedparen Kieviten) in Fryslân en van een schatting van de jaarlijkse sterfte. Dat zal bij adulte Kieviten ongeveer 15-20% zijn; bij jongen vanaf uitvliegen ligt dit hoger. Stel 50% van de pas uitgevlogen jongen overleeft het eerste levensjaar.

Stel je vergeet even de jongen en je rekent met een jaarlijkse sterfte van 20%. Dit noem je dan de 'natuurlijke sterfte'. Hiervan mag je maximaal 1% [=juridische definitie van 'klein aantal'] 'oogsten'. Is in een getal (= aantal Kieviten) om te zetten als het gaat om doden van adulten in de wintermaanden (bv activiteiten van plezierjagers, etc.), maar vergt extra rekenwerk [en meer aannames, bv over legselgrootte, broedsucces, uitvliegsucces, etc.] als je terug moet gaan [in de tijd] naar aantallen eieren die dan geraapt mogen worden.

Begin je het nu wat te begrijpen? Wellicht ga ik te snel door te bocht en/of leg ik het niet goed uit?

Groetjes, Klaas


Prima uitgelegd, Klaas, helder!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Yeronimo

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 21, 2013, 15:43:50 PM
Citaat van: Marcel van kammen op februari 20, 2013, 20:34:03 PMDat gelegaliseerd ligt hem dan weer juist niet echt aan de friezen, maar meer aan de wetgevende instanties ;-)

De nieuwe ontheffing om kievitseieren te rapen is afgegeven door Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân. Een meerderheid van Provinciale Staten van de provincie Fryslân is het hier mee eens. Het is een politiek besluit.

GS had ook kunnen besluiten om geen ontheffing te verlenen. De ontheffing was zeker niet verleend als partijen als SP, Groenlinks en de Partij voor de Dieren een meerderheid hadden in Provinciale Staten van Fryslân. Het ligt dus wel aan de -stemgerechtigde- Friezen (alle stemgerechtigde inwoners van Fryslân), want die bepalen eens in de vier jaar de samenstelling van PS van Fryslân.

Groetjes, Klaas

Niet exact. Kievitseieren rapen is natuurlijk nooit een onderdeel in een verkiezingsprogramma (in dit geval belangrijke punten) geweest voor zover ik weet ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

hendrik.h

gr hendrik.

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marcel van kammen

@Jeroen: het komt erop neer dat het eierzoeken mag doorgaan. De rechter vindt dat het systeem waarmee berekend wordt hoeveel eieren geraapt kunnen worden zonder dat de kievits stand er schade van heeft, goed werkt. De komende 3 jaar mag er dus eitje greooft worden.

Jeroen Nagtegaal

Tja... Volgend jaar dan maar weer nieuwe kansen voor de Fauna-berscherming?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Albert de Jong

Er zit een knopje onder het nieuwsbericht. Als je die aanklikt, lees je het bericht in het Nederlands.
Maar niet Nederlands is de spelling van 'Kieviet'.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.


Ricardo

Graag even invullen:

http://www.telegraaf.nl/watuzegt/21171427/__Laat_de_Friezen_hun_traditie_houden__.html

Niet mijn krant, maar je weet maar nooit hoe mensen aan de haal gaan met de resultaten van zo'n enquête.
Invullen kan tot 15.30 vanmiddag.

Ricardo

milvusmilvus

Citaat van: KorHaan op februari 20, 2013, 20:10:48 PM
Ja, zó heb IK het niet geleerd op school. Status aparte?



En de maat der dingen is natuurlijk zoals Ronald Sinoo het heeft geleerd op school. Mooi, weten we dat ook weer. Zou je alles wat je hebt geleerd op school ergens kunnen publiceren? Dan weet de rest van de wereld ook hoe ze hun leven en leefwereld in moeten richten.

On:
Ik ben Fries en pertinent tegenstander van het rapen van kievits eieren. Echter, discussies op waarneming.nl over dit item worden vaak op een dermate toon (anti Fries) gevoerd dat de argumenten voor mij compleet ondersneeuwen. Sterker nog, ik krijg dan zelfs de neiging tot het verdedigen van het rapen. Erg jammer. Sowieso leiden discussies die op deze manier worden gevoerd (zowel door voor- als tegenstanders) zelden tot een oplossing van welk probleem dan ook. Minder belerend en polariserend discussies aangaan is al een mooie eerste stap om rapers van kievitseieren tot andere gedachten te brengen.
Groet, Edzard