Hybride Kuifeend x Ringsnaveleend

Gestart door jvanleeuwen, februari 01, 2013, 08:00:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

jvanleeuwen

Hoi,

Deze week een Hybride Kuifeend x Ringsnaveleend  gezien. Echt gaaf zomaar in de gracht.
http://waarneming.nl/waarneming/view/73511241?_popup=1

Mijn vraag was: Welke soort zoekt deze hybride als partner? (Ik denk de Kuifeend omdat deze veel vaker voorkomt ).
Wordt dat dan een Hybride Kuifeend x Ringsnaveleend X kuifeend? Hoe zien die er dan uit? 

Gr Jan



peter33

ik denk dat deze hybrides niet vruchtbaar zijn,buiten hybride witkopmet amerikaanse stekelstaart die zijn wel vruchtbaar

jvanleeuwen

OK. . hij zit nog steeds in de gracht en zwemt de hele tijd mee met een Kuifeend stel.

Jeroen Nagtegaal

Bij eenden en ganzen is niets zeker... Volgens mij zijn er wel F2 hybriden bekend. Daarbij is het inderdaad aanemelijk dat de nieuwe partner een Kuifeend is, maar volgens mij kan dat net zo goed een Wilde Eend zijn... Zo zit in Maastricht een Canadese gans die een vrouw Wilde eend als partner heeft uitgekozen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

peter33

die zullen wel een paar vormen, maar die eieren zullen wel onvruchtbaar blijven , gelukkig maar of je zou nog al iets zien van rare vogels

Jeroen Nagtegaal

In dit geval met de Canadees gaat een man Wilde Eend over de vrouw en komen er wel kuikens. Maar zo ken ik twee gevallen waarbij een Soepgans als extra ouder bij een paar Nijlgans fungeert, en is er in Renkum een paar van Zwarte Zwaan en Knobbelzwaan, waar als 3e vogel een Knobbelzwaan is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jvanleeuwen

Kreeg deze link uit engeland maar ik moet nog even googelen om de namen te vinden om te zien of hij erbij zit.
http://www.gobirding.eu/Photos/HybridDucks.php

frankmeer

#7
Nee, daar staat hij niet bij. Er zijn wel 7 andere (en 2 nog niet aanvaarde) gevallen bekend uit Nederland, die vind je hier: http://www.dutchavifauna.nl/species/kuif-_x_ringsnaveleend
Frank van der Meer

jvanleeuwen

Hoi Frank,

Er staat: 6 december 2007 t/m 29 maart 2008 UT Woerden Cattenbroek Natuurplas Breeveld.
Is dat dan dezelfde?


frankmeer

Waarschijnlijk betreft het inderdaad steeds dezelfde vogel die nu dus al voor de 6e winter in Woerden verblijft. De andere winters staan daar dus nog niet bij.
Frank van der Meer

frankmeer

Citaat van: jvanleeuwen op februari 01, 2013, 09:18:54 AM
OK. . hij zit nog steeds in de gracht en zwemt de hele tijd mee met een Kuifeend stel.

Als ie er vandaag ook weer zit, zou je hem dan ook weer willen invoeren?
Frank van der Meer

jvanleeuwen

Hoi Frank - net in de regen gefotografeerd. Ingevoerd!
Hij zit nu verderop met 2 vrouwtjes (kuifeend?).

Gr Jan

p.s. jij woont toch ook in woerden?

frankmeer

#12
Leuk dat je hem weer gezien en ook ingevoerd hebt, bedankt daarvoor! En ook nog leuke foto's. Klopt, ik woon ook in Woerden.

Edit: Foto's zo te zien gemaakt vanaf de Prins Hendrikkade..? Daar woon ik niet ver vandaan...
Frank van der Meer

Maurice Elf

Vandaag ook in Woerden geweest, ondanks dat hij rond 11.00 uur ingevoerd is, hebben wij hem jammer genoeg om 12.00 uur en om 16.00 uur niet gezien.
Beide tijdstippen de hele singel rond gewandeld en gereden, het haventje, de Oostsingel en het water naast het kasteel gechecked,  maar geen spoor van de hybride, nog een kuifeend.

Hoop dat ze weer terug komen naar de singel, zodat we hem ook mooi kunnen zien van redelijk dichtbij.
Mvg Maurice

jvanleeuwen

Hoi Maurice . Hij zit er gewoon nog . Gisteren en vandaag nog.

Gr. Jan

Maurice Elf

Dag Jan, dank voor de reactie, zie deze waarneming van vandaag;

http://waarneming.nl/waarneming/view/73558014

Gisteren was er ook een groen bootje door de singel aan het varen. Denk dat we precies op de verkeerde tijdstippen in Woerden waren.
Mvg Maurice


Maurice Elf

Jan, ik weet niet of deze mevrouw Maria hier meeleest, het is alleen een waarneming
met daarbij een opmerking over een bootje die mij opviel  ;D

Ik hoop dat de vogels vandaag weer gezien worden in de singel, dan gaan we nog een poging wagen.

Mvg Maurice
Mvg Maurice

frankmeer

Woensdag 30 jan: Jan ontdekt hem 's middags om 13 uur
Dan:
Vrijdag 1 feb: 's ochtends en eind van de middag, net voor donker, aanwezig, maar 's middags gemist door Dirk Dijkhof
Zaterdag 2 feb: 's ochtends gemeld, Maurice mist hem 's middags
Zondag 3 feb: 's ochtends gemeld, zelf 's middags tevergeefs gezocht

Patroontje?  :P
Frank van der Meer

Maurice Elf

Frank, ik kan weer een klein stukje meer info voor jou schemaatje verschaffen, vanmiddag om 15.00 uur weer een hele ronde singel
gedaan en behalve 1 eenzame man kuifeend (op de plek waar de hybride de afgelopen dagen gezien is) zat er niets wat op een kuifeend leek in de hele singel.

Ik denk dus dat er inderdaad een klein patroontje zichtbaar is  ;D
Mvg Maurice

frankmeer

Frank van der Meer

Maurice Elf

Mvg Maurice

Maurice Elf

Mvg Maurice


Maurice Elf

Toch gelukt inderdaad, 3 keer is scheepsrecht  ;D

Dank voor de ster  :duim:
Mvg Maurice

frankmeer

Leuk, gefeliciteerd  ;) Wel gaaf, op mijn vaste route naar het station, waar ik haast ook nog langs had moeten rijden even na 12en vanmiddag...
Frank van der Meer

Maurice Elf

Dank je wel! Jammer dat we elkaar niet ontmoet hebben, misschien een keer bij een andere gelegenheid  :blink:
Mvg Maurice

frankmeer

Citaat van: Maurice11 op februari 05, 2013, 23:06:09 PM
Jammer dat we elkaar niet ontmoet hebben, misschien een keer bij een andere gelegenheid  :)

Ik kan me nog een Mibo herinneren in Amelisweerd een jaartje of 2 geleden... Met Bram Rijksen als herontdekker.
Frank van der Meer

Maurice Elf

 :-[ :-[ :-[ Oooohhhh echt he.... Jammer dat we elkaar niet even gesproken hebben vandaag, misschien bij een volgende gelegenheid  ;)
Mvg Maurice

jvanleeuwen

#29
Hoi - ik zie de hybride nu elke dag. Vandaag in een groep met 12 kuifeenden :lol:! Niemand heeft hem vandaag ingevoerd.
Ook nog snel een foto gemaakt. Is het nog nuttig als ik die waarneming invoer? Volgens mij blijft hij hier overwinteren.

Gr Jan

Ingevoerd.  Dichterbij was niet mogelijk .