Een paar lastige van vanmiddag (31-1/13)

Gestart door ZLHaberham, januari 31, 2013, 21:35:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

ZLHaberham

Hoi,
Vandaag even langs de voormalige burgemeesterhangplek in A'dam-west geweest. Heel ander meeuwenbestand dan in A'dam-Oost (belangrijkste verschil: geen stormmeeuwen in West). Paar lastige vogels.

1. Deze (minimaal 5kj) heeft behoorlijk wat Pontische kenmerken; relatief veel tibia te zien bij de vogel in zit; donker oog. Tongen op alle handpennen, maar de vorm op de buitenste lastig te beoordelen. P7 of P8 mist, wat betekent dat de binnenste handpen waar nog een duidelijke zwarte band op zit p5 moet zijn. Solide witte tip op p10, grote spiegel op p9. Redelijk wat zwart op de buitenvlaggen.
Maar die kop... da's toch de kop van een zilvermeeuw. Formaat van de vogel doet vrouw vermoeden, en dan is die toch al forse snavel helemal buitenpoportioneel.

Zilver x pont? Zilver met veel pontische kenmerken? Pont met rare kop? Roept u maar, ik geef het even op ;).






Dan nog twee van deze (2kj). Die enorme donkere baan op de grote dekveren doet aan geelpoot denken, en die gesleten tertials laten genoeg tekening zien om te doen vermoeden dat ze nooit gekarteld geweest zijn. Staartband loopt ook taps af, maar is erg breed; lijken nieuwe 2e-generatie veren. Rui van geepoot zou veel verder moeten zijn. Met name het tweede exemplaar lijkt amper een vleugelvenster te hebben. Noordelijke/noordoostelijke zilvers? <Bij nader inzien vraag ik me af of dat niet gewoon twee keer dezelfde vogel is, trouwens.>

1




2



Zoals altijd, bij voorbaat dank voor alle inzichten.


ZLHaberham

Overigens een aantal prachtbeesten ter plekke. Alleen omdat ik ze zo mooi vind:



Folkert Jan

Naar mijn mening zijn het allebei zilvermeeuwen.

Vogel 1 heeft weliswaar wat lange poten, maar dit zie ik veel vaker bij zilvermeeuwen. In groningen heb ik zilveren naast ponten gezien waarbij de zilvers toch duidelijk langere poten poten hadden. De verhouding tarsus/tibia was daar niet echt anders. Ook zijn de poten wel erg roze wat niet erg gebruikelijk is bij een pont. De vorm (gedrongen en geen opvallend lange handpenprojectie) en houding (geen opvallend vorse borst en opgerichte houding) van de vogel doen mij ook totaal niet denken aan een pont. donkere tekening op P5 en spiegel op P9 is ook prima voor zilver. Ik zou haast zeggen dat de vogel op P10 en P9 voor een pont wel erg veel zwart heeft, maar ben nog niet voldoende bekend met alle variatie. Daarnaast wat jezelf zegt: snavelvorm en kleur doen ook niet aan pont denken. Wel een mooi donker oog, maar niet echt het kraaloogje (als dat al een bruikbaar kenmerk is) wat ik van ponten gewend ben.

Van hybrides weet ik nog helemaal niks en ik heb geen idee hoe zoiets hard te maken is.

vogel 2 lijkt me wederom een zilver.
De tekening op de schouderveren en het contrast met de dekveren doet inderdaad wat weg van wat je bij de meeste geelpoten ziet, maar is niet heel ongewoon bij zilveren. De binnenste grote dekveren laten toch nog redelijk wat karteling zien en bij geelpoten is dit ook vaak minder. De rui zou wel heel erg achter lopen voor een geelpoot. Nog niet eens alle schouderveren zijn geruid. Ik heb dit jaar wel wat eerste winter geelpoten gezien zonder enig geruide dekveer, maar dit heb ik nog nooit gezien bij een geelpoot (wederom ik ben nog lang niet bekend met alle variatie). tertials zijn in deze tijd van het jaar bij de meeste grote meeuwen toch al redelijk gesleten is mij in groningen opgevallen. Ik moet moeite doen een zilver te vinden met mooie kartels. Toch heeft deze vogel nog best wel veel wit op de buitenste tertial en lijkt daar toch een karteling in aanwezig. De staart lijkt wel wat taps af te lopen, maar niet zo extreem als bij een mooie geelpoot. Voor een geelpoot zou de vogel ook wel erg veel tekening op de rest van de staart hebben. Het venster is ook erg duidelijk aanwezig wat jezelf zegt. De snavel heeft al een behoorlijke lichte basis en op de kop is nog veel groezelige tekening aanwezig ipv een meer witte kop met maskertje.

Al met al genoeg om er een zilver van te maken lijkt me, maar wederom ik heb geen idee hoe een hybride zilver x geelpoot eruit zou zien.

Bedankt in ieder geval voor de plaatjes! Altijd leerzaam. Ik laat me ook graag verbeteren als ik ergens fout zit.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankmeer

De 2e vogel lijkt me een prima argumentatie waarom een Zilver. Die 1e vind ik maar een raar beest, daar doe ik geen uitspraak over  :P
Frank van der Meer

theomuusse

Bij de donkeroog ad zit er alleen een stip op p5, het bandje zit op p6.
Fraaie 3cy tatus daar onderaan!

Theo


ZLHaberham

Citaat van: theomuusse op januari 31, 2013, 23:31:37 PM
Bij de donkeroog ad zit er alleen een stip op p5, het bandje zit op p6.
Fraaie 3cy tatus daar onderaan!

Theo

Als ik terug tel vanaf p1 binnenin zie ik dat je gelijk hebt. Die hap op de plek van p8 is dus geen missende pen, maar alleen de top van P8 zelf die beschadigd is. Ah. De wereld klopt weer ;).

Dank!

ZLHaberham

Citaat van: rnbflavour op januari 31, 2013, 22:42:48 PM
Bedankt in ieder geval voor de plaatjes! Altijd leerzaam. Ik laat me ook graag verbeteren als ik ergens fout zit.

En jij voor je argumentatie. Ja, nee, precies hetzelfde hier.