Verdonkeremaande foto

Gestart door HPM, januari 30, 2013, 17:15:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op november 26, 2013, 07:10:00 AM
die worden, als ze uit de actualiteit zijn, meestal ook op verborgen gezet.
Waardoor niemand ze meer kan zien?!? Past niet echt bij de rol van digitaal opschrijfboekje...
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Henri van Dodeweerd

Citaat van: gtroost op november 26, 2013, 12:42:29 PM
Citaat van: hiskodevries op november 26, 2013, 07:10:00 AM
die worden, als ze uit de actualiteit zijn, meestal ook op verborgen gezet.
Waardoor niemand ze meer kan zien?!? Past niet echt bij de rol van digitaal opschrijfboekje...

Daar zijn blogs voor! Dit is een digitaal waarnemingboekje
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

Buiten wat Hernri terecht noemt, scheelt het ook het telkens terugkerend gezeur van mensen die ons dwingen foto`s te verwijderen om dat de klager daar zichtbaar op staat. (zal zich wel ziek hebben gemeld :))
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Henri van Dodeweerd

Citaat van: hiskodevries op november 26, 2013, 15:22:41 PM
Buiten wat Hernri terecht noemt, scheelt het ook het telkens terugkerend gezeur van mensen die ons dwingen foto`s te verwijderen om dat de klager daar zichtbaar op staat. (zal zich wel ziek hebben gemeld :))

Mijn hoofd hoeft ook niet op wrn.nl of welke site dan ook. Dus verbergen helemaal goed.
Overigens voor mijn hoofd krijg je geen sterren hoor ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op november 26, 2013, 15:22:41 PM
Buiten wat Hernri terecht noemt, scheelt het ook het telkens terugkerend gezeur van mensen die ons dwingen foto`s te verwijderen om dat de klager daar zichtbaar op staat. (zal zich wel ziek hebben gemeld :) )

Ik mag toch hopen dat je daar geen gehoor aan geeft?... geen enkele reden toe... en mocht iemand "portretrecht" noemen dan weet hij/zij niet wat dat is... want een foto die op straat genomen is (tenzei je de fotograaf er opdracht toe geeft en voor betaalt) valt in tegenstelling tot wat veel mensen denken NIET onder portretrecht. Ik zou dan ook niet weten op welke grond iemand waarneming.nl zou kunnen "dwingen" om foto's te verwijderen.

Jammer voor de ziekmelder, maar hij heeft in de meeste gevallen geen poot om op te staan...

Verbergen (om andere redenen, namelijk dat de soort er niet op staat maar mensen die ernaar staan te kijken) ala... maar puur en alleen omdat iemand niet op deze site wil staan is naar mijn bescheiden mening absoluut geen reden om iemand anders zijn foto te verwijderen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Botervlieg

Citaat van: SlechtValk op november 26, 2013, 22:04:41 PM
Citaat van: hiskodevries op november 26, 2013, 15:22:41 PM
Buiten wat Hernri terecht noemt, scheelt het ook het telkens terugkerend gezeur van mensen die ons dwingen foto`s te verwijderen om dat de klager daar zichtbaar op staat. (zal zich wel ziek hebben gemeld :) )

Ik mag toch hopen dat je daar geen gehoor aan geeft?... geen enkele reden toe... en mocht iemand "portretrecht" noemen dan weet hij/zij niet wat dat is... want een foto die op straat genomen is (tenzei je de fotograaf er opdracht toe geeft en voor betaalt) valt in tegenstelling tot wat veel mensen denken NIET onder portretrecht. Ik zou dan ook niet weten op welke grond iemand waarneming.nl zou kunnen "dwingen" om foto's te verwijderen.

Jammer voor de ziekmelder, maar hij heeft in de meeste gevallen geen poot om op te staan...

Verbergen (om andere redenen, namelijk dat de soort er niet op staat maar mensen die ernaar staan te kijken) ala... maar puur en alleen omdat iemand niet op deze site wil staan is naar mijn bescheiden mening absoluut geen reden om iemand anders zijn foto te verwijderen...

Dit was ook mijn eerste reactie.

Maar ik heb er nog even over nagedacht en ergens vind ik dit in zekere zin wel oke.
Ik hoef ook niet op een foto ergens op internet. Je weet niet altijd dat andere mensen foto's van jou maken. Je hebt dan geen keus om er wat van te zeggen of een stap opzij te doen zodat je buiten beeld blijft. Mensen gooien maar foto's van iedereen op internet (vooral in sociale media) zonder rekening te houden met de privacy van een ander. Ongeacht of dat iets met portret-recht te maken heeft of niet. Ik vind het niet prettig/wenselijk als een ander over mijn privacy beslist. Er kunnen tal van andere redenen zijn waarom je niet met foto op het internet wilt, anders dan dat je op je werk een smoesje hebt verzonnen om daar heen te gaan.

Nou ga ik niet naar bijzondere vogels dus zal mij niet (denk ik) ook niet snel overkomen, maar als dat wel zou zijn, zou ik ook graag willen dat de foto verborgen wordt of van het internet verdwijnt.

Marleen

Henri van Dodeweerd

Citaat van: SlechtValk op november 26, 2013, 22:04:41 PM
Citaat van: hiskodevries op november 26, 2013, 15:22:41 PM
Buiten wat Hernri terecht noemt, scheelt het ook het telkens terugkerend gezeur van mensen die ons dwingen foto`s te verwijderen om dat de klager daar zichtbaar op staat. (zal zich wel ziek hebben gemeld :) )

Ik mag toch hopen dat je daar geen gehoor aan geeft?... geen enkele reden toe... en mocht iemand "portretrecht" noemen dan weet hij/zij niet wat dat is... want een foto die op straat genomen is (tenzei je de fotograaf er opdracht toe geeft en voor betaalt) valt in tegenstelling tot wat veel mensen denken NIET onder portretrecht. Ik zou dan ook niet weten op welke grond iemand waarneming.nl zou kunnen "dwingen" om foto's te verwijderen.

Jammer voor de ziekmelder, maar hij heeft in de meeste gevallen geen poot om op te staan...

Verbergen (om andere redenen, namelijk dat de soort er niet op staat maar mensen die ernaar staan te kijken) ala... maar puur en alleen omdat iemand niet op deze site wil staan is naar mijn bescheiden mening absoluut geen reden om iemand anders zijn foto te verwijderen...
De Homo sapiens kan volgens mij niet worden ingevoerd. Lijkt mij onzinnig om die foto op wrn.nl te plaatsen
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

SlechtValk

Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 27, 2013, 09:58:36 AM
De Homo sapiens kan volgens mij niet worden ingevoerd. Lijkt mij onzinnig om die foto op wrn.nl te plaatsen

Ik heb al eens eerder gevraagd of die niet toegevoegd kon worden (klinkt onzinnig maar zeker in observado is het helemaal geen gek idee, met name om sporen en dergelijke in ontoegankelijke gebieden ed). ook eerdere (oer) vormen van de mens zijn geen gekke toevoeging... Maar dat verzoek werd volledig genegeerd.

Maar foto's verwijderen gaat in tegen een ander punt dat waarneming hoog in het vaandel heeft staan, namelijk het feit dat een waarneming van jou blijft... dat ze geweerd worden van alle overzichten en dergelijk kan ik begrijpen, maar als iemand graag een foto van kijkende mensen bij zijn waarneming heeft staan, waarom zou je die dan verwijderen? in zekere zin zou je het als "sporen" kunnen zien, het is immers het gevolg van de aanwezigheid van die (vaak zeldzame) soort.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Botervlieg

Citaat van: SlechtValk op november 27, 2013, 13:03:20 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 27, 2013, 09:58:36 AM
De Homo sapiens kan volgens mij niet worden ingevoerd. Lijkt mij onzinnig om die foto op wrn.nl te plaatsen

Ik heb al eens eerder gevraagd of die niet toegevoegd kon worden (klinkt onzinnig maar zeker in observado is het helemaal geen gek idee, met name om sporen en dergelijke in ontoegankelijke gebieden ed). ook eerdere (oer) vormen van de mens zijn geen gekke toevoeging... Maar dat verzoek werd volledig genegeerd.

Maar foto's verwijderen gaat in tegen een ander punt dat waarneming hoog in het vaandel heeft staan, namelijk het feit dat een waarneming van jou blijft... dat ze geweerd worden van alle overzichten en dergelijk kan ik begrijpen, maar als iemand graag een foto van kijkende mensen bij zijn waarneming heeft staan, waarom zou je die dan verwijderen? in zekere zin zou je het als "sporen" kunnen zien, het is immers het gevolg van de aanwezigheid van die (vaak zeldzame) soort.

Maar waar leggen we dan de grens?

Loslopende honden (die vogels vangen/opjagen etc) mogen van mij ook wel ingevoerd.
En auto's zijn sporen van mensen en geven ook verstoring aan de natuur  :rolleyes: en...

Henri van Dodeweerd

Citaat van: M. Baltus op november 27, 2013, 13:05:10 PM
Citaat van: SlechtValk op november 27, 2013, 13:03:20 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 27, 2013, 09:58:36 AM
De Homo sapiens kan volgens mij niet worden ingevoerd. Lijkt mij onzinnig om die foto op wrn.nl te plaatsen

Ik heb al eens eerder gevraagd of die niet toegevoegd kon worden (klinkt onzinnig maar zeker in observado is het helemaal geen gek idee, met name om sporen en dergelijke in ontoegankelijke gebieden ed). ook eerdere (oer) vormen van de mens zijn geen gekke toevoeging... Maar dat verzoek werd volledig genegeerd.

Maar foto's verwijderen gaat in tegen een ander punt dat waarneming hoog in het vaandel heeft staan, namelijk het feit dat een waarneming van jou blijft... dat ze geweerd worden van alle overzichten en dergelijk kan ik begrijpen, maar als iemand graag een foto van kijkende mensen bij zijn waarneming heeft staan, waarom zou je die dan verwijderen? in zekere zin zou je het als "sporen" kunnen zien, het is immers het gevolg van de aanwezigheid van die (vaak zeldzame) soort.

Maar waar leggen we dan de grens?

Loslopende honden (die vogels vangen/opjagen etc) mogen van mij ook wel ingevoerd.
En auto's zijn sporen van mensen en geven ook verstoring aan de natuur  :rolleyes: en...
Dan ga ik langs de snelweg staan en 10.000 auto's invoeren. Ieder merk een apart ondersoort??
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Lowieke

Citaat van: SlechtValk op november 27, 2013, 13:03:20 PM
Maar foto's verwijderen gaat in tegen een ander punt dat waarneming hoog in het vaandel heeft staan, namelijk het feit dat een waarneming van jou blijft...
Kan jij misschien het stukje tekst quoten waar wordt geschreven door een admin dat foto's worden verwjiderd ipv verborgen, want ik kan het namelijk niet vinden.
Jeroen.

Gerard Troost

Citaat van: Lowieke op november 27, 2013, 14:04:29 PM
Citaat van: SlechtValk op november 27, 2013, 13:03:20 PM
Maar foto's verwijderen gaat in tegen een ander punt dat waarneming hoog in het vaandel heeft staan, namelijk het feit dat een waarneming van jou blijft...
Kan jij misschien het stukje tekst quoten waar wordt geschreven door een admin dat foto's worden verwjiderd ipv verborgen, want ik kan het namelijk niet vinden.

Verwijderd in de vorm van niet meer zichtbaar voor het publiek. In sommige landen noemen ze dat censuur.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Citaat van: Lowieke op november 27, 2013, 14:04:29 PM
Citaat van: SlechtValk op november 27, 2013, 13:03:20 PM

Maar foto's verwijderen gaat in tegen een ander punt dat waarneming hoog in het vaandel heeft staan, namelijk het feit dat een waarneming van jou blijft...

Kan jij misschien het stukje tekst quoten waar wordt geschreven door een admin dat foto's worden verwjiderd ipv verborgen, want ik kan het namelijk niet vinden.


Verdwijnen is nou juist het probleem. En dan ook nog verdwijnen zonder dat duidelijk is waarom ze zijn verdwenen. Als je het vraagt krijg je geen antwoord of er worden vage praatjes opgehangen.
Het enige verschil tussen het verbergen wat ze doen en verwijderen is dat die foto's niet fysiek worden verwijderd.
Maar ze zijn wel verdwenen, zelfs voor de waarnemer zelf als die niet is ingelogd. Als er foto's worden  'verborgen' krijgt de waarnemer er niet eens een mededeling van. Hij moet er maar toevallig achterkomen.
Niemand dan de waarnemer zelf en de admin die hem heeft verwijderd kan ook op de hoogte zijn van het bestaan van die foto's. Het is alsof ze er nooit geweest zijn. Ze zijn dus verwijderd.

Herman van der Meer

SlechtValk

Citaat van: Lowieke op november 27, 2013, 14:04:29 PM
Kan jij misschien het stukje tekst quoten waar wordt geschreven door een admin dat foto's worden verwjiderd ipv verborgen, want ik kan het namelijk niet vinden.

Het spijt me te moeten zeggen, maar dan heb je echt niet goed gelezen! Zie de quote van Hisko himself:

Citaat van: hiskodevries op november 26, 2013, 15:22:41 PM
Buiten wat Hernri terecht noemt, scheelt het ook het telkens terugkerend gezeur van mensen die ons dwingen foto`s te verwijderen om dat de klager daar zichtbaar op staat. (zal zich wel ziek hebben gemeld :) )

Of hij hier letterlijk verwijderen bedoelde of het gebruikte voor verbergen laat ik dan even in het midden en de bijdrage van HPM hiervoor, geeft ook aan waarom het verschil tussen die twee totaal onbelangrijk is.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

ja de twee keer dat dit voorgekomen is heb ik de fotograaf gevraagd zijn foto te verwijderen.
ik snap verder de opmerkingen van gerard en herman niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
aanwijzing foto invoerscherm "op de foto staat het waargenomen exemplaar (of exemplaren)"
sommige mensen moeten wat te ' zeuren ' hebben.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op november 27, 2013, 16:11:11 PM

ja de twee keer dat dit voorgekomen is heb ik de fotograaf gevraagd zijn foto te verwijderen.
ik snap verder de opmerkingen van gerard en herman niet, maar dat zal wel aan mij liggen.

Ja, dat ligt aan jou. Je snapt niet eens wat de klagers bedoelen. Waarom je ze op hun ziel trapt. En toch ...

Citeer

aanwijzing foto invoerscherm "op de foto staat het waargenomen exemplaar (of exemplaren)"
sommige mensen moeten wat te ' zeuren ' hebben.

En andere mensen moeten kennelijk weer iets te cencuzeuren hebben.
Wordt nou toch eens wakker!
Herman van der Meer

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op november 27, 2013, 16:11:11 PM
<cut>
ik snap verder de opmerkingen van gerard en herman niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
<cut>
sommige mensen moeten wat te ' zeuren ' hebben.

Volgens mij spreekt uit de opermerkingen van deze twee (en die van mij) en het steeds weer terugkeren van deze discussie met name de onvrede over het huidige verbergbeleid en belangrijker: de onduidelijkheid/weinig transparantie hieromtrend en soms schijnbare willekeur daarvan.

Het feit dat je het al afdoet als "zeuren" geeft naar mijn mening al aan dat je de kritieken totaal niet serieus neemt.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Volgens mij hadden we het nu over foto's waar alleen mensen op staan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op november 27, 2013, 17:12:21 PM
Volgens mij hadden we het nu over foto's waar alleen mensen op staan.

De laatste paar berichten wel ja, maar de rest van het topic gaat natuurlijk over meer dan dat...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Gerard Troost

Voor alle duidelijkheid ik heb geen problemen met het al dan niet verbergen van foto's in algemene overzichten, mag zelfs nog steviger wat mij betreft. Maar ik heb problemen met het feit dat "verborgen" foto's ook niet meer publiekelijk zichtbaar zijn bij de waarneming.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Gerard, dat is toch de essentie van verbergen. Gebeurt met afgekeurde waarnemingen op exact dezelfde manier, daar kraait ook geen haan naar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op november 27, 2013, 19:23:59 PM
Gerard, dat is toch de essentie van verbergen. Gebeurt met afgekeurde waarnemingen op exact dezelfde manier, daar kraait ook geen haan naar.

En als we dat wel zouden doen dan is het ook niet goed.
Dan "zoeken we naar problemen" of weet ik wat voor excuus je dan weer eens hebt.

Pak nu eens gewoon de dingen op waar mensen het team van waarneming / "Hisko & co" op aanspreken,
in plaats van elke keer andere mensen de schuld te geven en/of er overheen te praten.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op november 27, 2013, 19:23:59 PM
Gerard, dat is toch de essentie van verbergen. Gebeurt met afgekeurde waarnemingen op exact dezelfde manier, daar kraait ook geen haan naar.
Belangrijk verschil is dat afgekeurde waarnemingen fout (een feit), en de verborgen foto's niet als de mooiste worden gezien (mening) terwijl ze wel worden gebruikt bij de documentatie en validatie van waarnemingen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 27, 2013, 19:53:46 PM
en de verborgen foto's niet als de mooiste worden gezien (mening) terwijl ze wel worden gebruikt bij de documentatie en validatie van waarnemingen.
voila
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

We hebben het nog steeds over het verbergen van foto's van mensen ( tenminste ik) . Daar was ophef over en die bestrijd ik.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

ah mooi, dan gaan we nu weer verder met de voorbereidingen van de sovondag
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0