petitie red de honingbij

Gestart door gpelt, januari 30, 2013, 13:40:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

gpelt

Allen,

Via het vogeldagboek van Adri de Groot bereikte mij een webpagina met het verzoek de petitie tegen bepaalde bestrijdingsmiddelen te ondertekenen die de oorzaak zijn van de recente bijensterfte.

Schroom niet, open de onderstaande hyperlink, en vul je email, naam en land in!!!

Als het dadelijk lente wordt, en je geen bij meer rond ziet vliegen, zal de lente duidelijk anders aanvoelen, nog afgezien van alle andere nadelige effecten van de bijensterfte.

http://www.avaaz.org/en/hours_to_save_the_bees/?bZdTddb&v=21428

Vriendelijke groet,

Gert Jan van Pelt

wilde

#1
Aan EU beleidsmakers: Wij roepen u op om onmiddellijk het gebruik van neonicotinoïden pesticiden te verbieden. De gigantische sterfte van bijenkolonies kan onze gehele voedselketen in gevaar brengen. Als u nu voorzichtig te werk gaat dan kunnen wij bijen van uitsterven behoeden.

Deze tendentieuze tekst staat op de website van de link: 'dan kunnen wij bijen van uitsterven behoeden'

Grotere onzin is nauwelijks denkbaar. De oorzaak van de wereldwijd optredende bijensterfte is helaas niet bekend. Er zijn slechts speculaties. Er is geen enkel controleerbaar wetenschappelijk onderzoek beschikbaar dat de directe relatie legt tussen bijensterfte en gebruik van neonicotinen. Er zijn wel heel veel veronderstellingen dat er mogelijk een verband is, maar dat rechtvaardigt niet deze stelligheid. Was het maar zo dat we wisten wat de oorzaak is. Veelal wordt ook vergeten dat het niet alleen gaat om honingbijen, maar om alle bijen, wespen en andere insecten.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Arp

Mee eens, maar neemt m.i. niet weg dat je gewoon met die troep moet stoppen zolang het onduidelijk is of zulke gifstoffen geen invloed hebben op de geconstateerde Bijen/Insectensterfte.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lucgast

Een vriend imker komt steeds terug op een gevaarlijke parasiet die ganse kasten uitroeit, dus ik denk dat Albert hier een terechte opmerking geeft dat er andere oorzaken zijn van sterfte onder de bijen en insecten over het algemeen. Maar ik ben ook akkoord met Arp om hoe dan ook het gebruik van deze schadelijke stoffen te limiteren.
Luc
Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
http://kalkensemeersen.goodbb.net/

gerardpennards

Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Lucgast

Op de VRT was er gisteren een reportage over het verbod van "insect - iciden" in Europa.
http://iphone.streampower.be/vrtnieuws_nogeo/_definst_/2013/03/134010273ONL1303099503751.urlMP4_H.264.m4v/playlist.m3u8
Heb terug bijgeleerd over de werking van deze producten. Gedurende 6 weken worden alle insecten rond de zaden verdelgd! :wacko:
Volgens mij zijn het niet alleen bijen maar ook heel wat andere insecten rond deze zaden die slachtoffer kunnen worden van deze pesticiden... (Zijn insecten een pest?)
Denk maar aan de vele springstaartjes, wormen, mieren en talloze andere kruipertjes of vliegertjes die in deze velden onder de grond vertoeven.
Is daar al onderzoek naar gedaan?
Luc
Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
http://kalkensemeersen.goodbb.net/

elshof

Enkele weken geleden was een uitgebreide documentaire over dit onderwerp (zelfs!) op Ned. TV (Ned.2). Daarin bevestigde een onderzoeker van de Universiteit Utrecht, dat in Frankrijk een uitgebreid en goed onderbouwd onderzoek is gedaan naar de werking van neonicotinoiden. Hij noemde dat het meest geloofwaardige onderzoek, dat hij ooit had gezien. En daaruit bleek eenduidig, dat de bijen de weg kwijtraken en nooit meer terugkomen op hun nest. En hier werd ook benadrukt, natuurlijk, dat hetzelfde eveneens geldt voor wilde bijen! Grote onzin? In Zuid-China is ergens een groot fruitteeltgebied, waar alle bijen zijn uitgestorven. Daar krijgen schoolkinderen 3 weken vrij om de fruitbomen met de hand te bestuiven.
Iedereen in Nederland zou de TV-zender ARTE moeten kunnen ontvangen, daar worden regelmatig programma's over dergelijke onderwerpen uitgezonden, waaruit meteen blijkt waarom dergelijke middelen niet worden verboden. De grote multinationals hebben het hier voor het zeggen en hebben de politiek in hun hand of het is een pot nat.
gr. Leonieke

Jorgen

Lees dit topic dan nog maar eens. Dat onderzoek is helemaal niet zo uitgebreid en goed onderbouwd. Net zomin zijn in die chinese regio de bijen uitgestorven.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

wilde

#8
Die handbestoven peren hebben Leonieke aardig te pakken. Het is gelukkig volkomen onjuist. Er zijn genoeg bijen in China, maar een 'handje' helpen geeft meer economisch gewin en daar is niets op tegen. Er is wél veel op tegen om incorrecte argumenten te gebruiken.

Ik imker al gedurende meer dan 30 jaar en mijn ervaring is dat peren niet graag bevlogen worden door honingbijen. Als er iets anders in de buurt is, vliegen ze daarop, bijv. pruimen. Perentelers die bijenvolken inhuren willen meestal meer volken dan nodig is per oppervlakte om zo de bevruchting te verbeteren. Appels bloeien iets later en die hebben een duidelijke voorkeur van de bijen. Sommige perenrassen bloeien ook moeilijk. Om ze te dwingen tot bloei worden de bomen soms opzettelijk beschadigd in de stam: gewoon met een bijl er een wig in kappen. Het is dus niet helemaal verwonderlijk dat men handmatig peren bestuift, maar je moet er wel de mankracht voor hebben. In China hebben ze die kennelijk nog.

http://kloptdatwel.nl/2013/01/28/bijensterfte-niet-de-oorzaak-van-handbestuiving-in-china/
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Lucgast

Citaat van: Jorgen op maart 12, 2013, 22:29:30 PM
Lees dit topic dan nog maar eens. Dat onderzoek is helemaal niet zo uitgebreid en goed onderbouwd. Net zomin zijn in die chinese regio de bijen uitgestorven.
Zeer boeiende discussie over de bijtjes, die ik gemist heb...
Een vriend imker meldde mij dat enkel 3 van de 12 volken de winter hebben overleefd.
Deze 3 zijn zeer toevallig 3 kasten met "Streetfighters" en alle zachtaardige, aangekochte families zijn verdwenen...
Mijn moraal van het verhaal is dat de problemen bij de bijen multifactorieel zijn (pesticiden, resistentie aan varoamijt, zendmasten, genetische zwakte,...) en dat er geen enkelvoudige oplossing bestaat...
Luc
Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
http://kalkensemeersen.goodbb.net/

wilde

Luc, ik heb omstreeks half augustus 2012 tegen beter weten in nog een nazwerm opgezet in een strokorf. Die was in september te klein om veel voer (suikerwater) op te slaan. Als dat te lang staat wordt het zuur. Ja, dan moeten ze het zelf maar uitzoeken. Ik imker alleen met bastaarden. Ik heb 11 volken ingewinterd en in januari 2013 leefden alle volken. Sterfte treedt meestal op in de herfst of het begin van de winter. Het zwermpje woog echter veel te weinig in januari. Ik heb het toen tegen varroamijten behandeld met een oxaalzuuroplossing. Na de vorstperiodes daarna hadden de bijen niet voldoende suiker meer om zichzelf warm te houden. Dat volkje is nu dood, maar dus om een andere reden dan ziekte. Ik winterde daarnaast nog 10 andere bastaardvolken in, die ik ook behandelde met oxaalzuur in januari en die leven nog allemaal. Genetische zwakte zal naar mijn mening elders een factor kunnen zijn bij opgetreden bijensterfte, maar helaas komt sterfte ook voor bij bastaardbijen, dus het trekken van conclusies is niet zo gemakkelijk.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Lucgast

Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
http://kalkensemeersen.goodbb.net/

elshof

Citaat van: wilde op maart 12, 2013, 23:02:39 PM
Die handbestoven peren hebben Leonieke aardig te pakken. Het is gelukkig volkomen onjuist. Er zijn genoeg bijen in China, maar een 'handje' helpen geeft meer economisch gewin en daar is niets op tegen. Er is wél veel op tegen om incorrecte argumenten te gebruiken.

Ik imker al gedurende meer dan 30 jaar en mijn ervaring is dat peren niet graag bevlogen worden door honingbijen. Als er iets anders in de buurt is, vliegen ze daarop, bijv. pruimen. Perentelers die bijenvolken inhuren willen meestal meer volken dan nodig is per oppervlakte om zo de bevruchting te verbeteren. Appels bloeien iets later en die hebben een duidelijke voorkeur van de bijen. Sommige perenrassen bloeien ook moeilijk. Om ze te dwingen tot bloei worden de bomen soms opzettelijk beschadigd in de stam: gewoon met een bijl er een wig in kappen. Het is dus niet helemaal verwonderlijk dat men handmatig peren bestuift, maar je moet er wel de mankracht voor hebben. In China hebben ze die kennelijk nog.

http://kloptdatwel.nl/2013/01/28/bijensterfte-niet-de-oorzaak-van-handbestuiving-in-china/

Ik zou liever bomen bestoven hebben dan naar school te gaan, denk ik.
Peren bestuiven moeilijk, omdat ze kruisbestuiving nodig hebben. In dit geval betekent dit, dat er andere peresoorten door elkaar geplant moeten worden. Misschien dat de schoolkinderen dus van de ene peresoort naar de andere heen en weer racen, want anders werkt deze bestuiving evenmin.

Ik zal de tekst opsturen naar het programma Zembla, kijken wat die ervan zeggen. Het ging overigens niet over heel China, maar over een bepaald deel in (ik geloof) Zuid-west China.  Misschien weten ze bij Zembla waar dat is.
Verder ben ik er verbaasd over, dat blijkbaar veel van de schrijvers hier geloven dat een insektenbestruidingsmiddel niet schadelijk is voor bijen.

De zender ARTE heeft eveneens een aantal programma's uitgezonden over de bijensterfte, waar zeer duidelijk werd verondersteld, dat er vele oorzaken zijn. En daar hoort zeker ook Imidacloprid bij.

Gr.
Leonieke



arjan.kop

#13
Kruisbestuiving heeft niets van doen met verschillende soorten.
Dat bestrijdingsmiddelen in het algemeen schadelijk zijn lijjkt me evident. Weg met die meuk.

wilde

CiteerVerder ben ik er verbaasd over, dat blijkbaar veel van de schrijvers hier geloven dat een insektenbestruidingsmiddel niet schadelijk is voor bijen.
Ik vermoed dat alle schrijvers hier veronderstellen dat insecticiden schadelijk zijn voor het milieu en zeker voor bijen en andere insecten. Er is echter niet wetenschappelijk aangetoond dat er een relatie is tussen de huidige bijensterfte, die veel sterker is dan enkele jaren geleden, en het gebruik van sommige pesticiden. Dat is dus een heel ander verhaal dan dat de schrijvers hier zouden denken dat insectenbestrijdingsmiddelen niet schadelijk zijn voor bijen. Het zou alleen eens grondig onderzocht moeten worden. Met zo maar wat beweren kom je niet veel verder.

Het stellen van vragen aan ZEMBLA lijkt me niet erg nuttig. Het programma heeft bewezen op niets anders dan effect te zijn gericht en men deinst niet terug om opzettelijk apert onjuiste informatie te verspreiden. Het zijn daar allerbelabberdste journalisten die je niet serieus kunt nemen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Jorgen

Citaat van: elshof op maart 17, 2013, 21:13:02 PM
Verder ben ik er verbaasd over, dat blijkbaar veel van de schrijvers hier geloven dat een insektenbestruidingsmiddel niet schadelijk is voor bijen.

De zender ARTE heeft eveneens een aantal programma's uitgezonden over de bijensterfte, waar zeer duidelijk werd verondersteld, dat er vele oorzaken zijn. En daar hoort zeker ook Imidacloprid bij.

Spijtig genoeg worden nuanceringen ivm pesticden vaak neergehaald door op de man te spelen of het direct af te doen als gesponsord door fabricanten. Gelukkig zijn er anderen die verder kijken. Een kritische blik op de media en op wetenschappelijk onderzoek kan dus geen kwaad.  Zo hebben de voorbije jaren Israeli acute bee paralysis virus, Nosema ceranae en een Iridovirus de media gehaald als dé oorzaak van bijensterfte. Het Iridovirus bleek nadien zelfs meer dan waarschijnlijk niet te bestaan en bij de anderen zijn grote kanttekeningen te plaatsen. Wat mij betreft staan pesticiden overigens niet in de top 3 van mogelijke oorzaken van bijensterfte, al moet je naar de interacties kijken en niet naar de factoren op zich.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Lucgast

Volgend artikel zet alles netjes op een rijtje...
http://www.europa-nu.nl/id/vhp9cwijnlp8/duurzaam_gebruik_van_pesticiden
Er is wel vermoedelijk wat meer aan de hand dan een effect van deze bestrijdingsmiddelen op de bijtjes alleen... B)
In ieder geval gaan vanaf 2016 de eerste van deze producten van de markt gehaald worden...
Komt erop aan om naar alternatieven op zoek te gaan! (Bv. Aziatische LHB tegen bladluizen... Zolang die maar niet beginnen te woekeren... ;D ;D ;D)
Toch moeilijke vraagstukken! :huh:
Luc
Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
http://kalkensemeersen.goodbb.net/

elshof

Citaat van: arjan.kop op maart 17, 2013, 21:16:24 PM
Kruisbestuiving heeft niets van doen met verschillende soorten.
Dat bestrijdingsmiddelen in het algemeen schadelijk zijn lijjkt me evident. Weg met die meuk.

In het spraakgebruik bij fruitteelt wordt met kruisbestuiving eigenlijk iets anders bedoeld dan normaal gesproken bij wilde planten het geval is. Kijk er evt. een boek over fruitteelt op na. Omdat sommige perenrassen inderdaad moeilijk bestuiven, wordt er in de rij om de vier bomen een andere peresoort geplant. Of om de rij. Er worden zelfs perenrassen aangeraden, die elkaar het best bestuiven. Staat ook in fruitteeltboeken. Blijkbaar werkt het. Voor iemand die in z'n tuin een enkel perenboompje wil, is dat een probleem, daarom kun je het best een Conference neerzetten. Die vormen parthenocarpe vruchten, dwz. zonder bestuiving. Die zijn aan de onderkant dan wel dunner, omdat ze dus niet bestoven zijn. De opbrengst is dan in kilo's minder, maar er zit niet een echt klokhuis in, zodat het voor de amateur niet uitmaakt.
Als bijbaantje heb ik enkele jaren in de herfst appels en peren geplukt, erg leuk werk. Maar toen al viel mij daarbij op dat in de herfst in deze gangbare boomgaarden geen leven te bekennen is, geen spin of ander insekt.
Wat kruisbestuiving betekent voor wilde planten is mij ook bekend. Ik inventariseer al meer dan 20 jaar wilde planten.

grunsven

Als je bedenkt dat planten van 1 ras meestal klonen zijn van elkaar betekent het exact hetzelfde, of je het over peren of wilde planten hebt.
Verschillende rassen peren zijn ook nog steeds peren.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

arjan.kop

Verwarring, excuus. Ik ben niet op de hoogte van het verkeerd gebruik van termen (een ras is geen soort en kruisbestuiving heeft een geaccepteerde definitie) door land- en tuinbouwers.
Moeilijk bestuiven blijkt een understatement. Veel triploïde variëteiten zijn vrijwel steriel en hebben pollen nodig van van diploïde planten om bevrucht te worden.

elshof

Misschien wordt het anders genoemd dan kruisbestuiving, dat weet ik niet meer. Ik heb het op school geleerd en dat is al geruime tijd geleden. Maar het blijft hetzelfde systeem en foute of goede term is relatief. Voor veldwerk, bijv. gebruikt men een binoculair en elke veldwerker weet wat daarmee bedoeld wordt, maar een medisch iemand denkt daar ook iets anders bij. Dat wat betreft het gebruik van termen. Waar het om gaat, is of het mogelijk is om op deze manier aan bestuiving te doen. Moeten kinderen dan van de ene perensoort naar de andere rennen? Ik probeer me daar wat bij voor te stellen.

groet,
Leonieke

arjan.kop

Dat is, volgens wat ik braaf ben gaan lezen op jouw aanraden, ook maar betrekkelijk. Peren krijg je zelfs zonder bestuivers, de wind kan voldoende zijn. De opbrengsten zullen wat hoger liggen als insekten of kinderen hun bijdrage leveren, maar dat is dan ook alles. Helemaal zonder fertilisatie gaat ook. De meeste rassen kunnen dan vrucht dragen, mits onder goede omstandigheden. Dat zijn dan wel dunne peertjes.

-terzijde: op de dag dat ik een stereomicroscoop een binoculair ga noemen mag je me gerust in een tehuis stoppen.

Arp

Compleet off topic, maar kon het niet laten (sorry) ...

Taal is veranderlijk en kneedbaar en kent zelfs binnen een klein taalgebied als het Nederlands veel verschillende groepen gebruikers die allen hun eigen invulling aan de interpretatie/connotatie van woorden geven die ook nog eens door de tijden heen duidelijk verschuift. De biologie en entomologie zijn rijkelijk besprenkeld met zulke woorden/begrippen. Nimf, larve, verschillende concepten van wat een "soort" bepaalt, ras, variant, forma, aberratie - probeer er maar gehakt van te maken. En wat is een "insect" eigenlijk? En voor wie? En wie beslist dat?

Mijn oude (1976, maar toch) Van Dale zegt:
binoculair' (Fr.), bn., bw., met of voor beide ogen (ingericht): een binoculair microscoop; - ook zelfst. als aanduiding van zo'n microscoop: als men het geluksspinnetje door het binoculair bekijkt (Duiven).

Zaken als dubbelmonoculair en stereomicroscoop kent het boek niet (stereoscopie wel). Woordenboeksamenstellers zijn geen optiek-fijnproevers zullen we maar zeggen. Een stereomicroscoop is absoluut binoculair, en volgens die Van Dale dus in gangbaar taalgebruik ook een binoculair. Maar niet alles wat binoculair is uitgevoerd is ook meteen een stereomicroscoop.

Lastig, taal :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

elshof

Handbestuiving in China en de Zembla uitzending Moord op de Honingbij II - te kort door bocht of storm in glas perensap?


di, 01/29/2013 - 14:53 — webmaster

Op 24 Jan 2013 zond Zembla haar documentaire Moord op de Honingbij II uit.

Op zijn blog Kloptdatwel kraakt Pepijn van Erp een kritische noot over de slotscene van de Zembla uitzending: "Bijensterfte niet de oorzaak van handbestuiving in China"

In het onderstaande reageer ik op de blog van Pepijn van Erp.

1. De letterlijke tekst uit Zembla Moord op de Honingbij II die ter discussie is gesteld door Pepijn van Erp.

[37.22] Interviewer "Wat gebeurt er als er niets verandert"
(... Klaas van der Poel geeft zijn antwoord ...)

[37:56] Voice over "Aan de andere kant van de wereld is de honingbij inmiddels zo goed als uitgestorven"

[38.02 tm 38:11] Van der Sluijs: "In het Zuiden van China, daar wordt 12x per jaar met veel bestrijdingsmiddelen gewerkt waardoor er eigenlijk vrijwel geen bestuivende insecten meer zijn."

[38:12-38.16] (muziekje met in beeld een potje met stuifmeel waarin met een kwastje geroerd wordt)

[38.17] Van der Sluijs: " Er is een nieuwe bestuivende soort opgestaan, dat is dan het schoolkind, de mens. Als de perenbomen in bloei staan dan krijgen de schoolkinderen vrij, en die klimmen dan allemaal vrolijk in de boom en zingen daar liedjes bij en gaan dan met de hand met een zelf gemaakt kwastje van donsveertjes de taak van de bij overnemen."

Bron: Zembla: Moord op de Honingbij II

2. De kritiek van Pepijn van Erp
Samengevat stelt van Erp "De opmerkelijke handbestuiving is dus niet uit nood geboren vanwege de bijensterfte, maar het is eerder andersom: de handbestuiving maakte het mogelijk om op grote schaal, economische rendabel, peren te kweken, maar de ongediertebestrijding die daar ook bij kwam kijken, was funest voor de bijenstand."
Bron: http://kloptdatwel.nl/2013/01/28/bijensterfte-niet-de-oorzaak-van-handbe...

3. Waar ik Pepijn gelijk geef
De handbestuiving van perenbomen in China heeft inderdaad meerdere oorzaken. Handbestuiving bij peren levert verderop in het seizoen het voordeel op dat je niet hoeft uit te dunnen, wat ook arbeidsintensief is. Het is te kort door de bocht om alleen het wegvallen van bestuivende insecten en het wegtrekken van de imkers die beide mede het gevolg zijn van hoog bestrijdingsmiddelen gebruik (maar ook van onder meer de grootschalige peren-monocultuur) als enige oorzaak te noemen. Het zit complexer in elkaar.

Hoewel ik in de tekst in het gewraakte fragment dat niet expliciet stel, kan de kijker dat verband wel leggen doordat het tweede tekstfragment (er is een nieuwe bestuivende soort opgestaan...) vrijwel direct volgt op het eerste fragment: "In het Zuiden van China, daar wordt 12x per jaar met veel bestrijdingsmiddelen gewerkt waardoor er eigenlijk vrijwel geen bestuivende insecten meer zijn.".

4. Wat ik zeg in het gewraakte fragment is gebaseerd op wat onderzoeksrapporten en de wetenschappelijke literatuur daar over zeggen. Er zit 1 fout in wat ik zeg: de bespuitingen zijn geen 12x per jaar maar 8-10x per jaar.
Wat ik stel in het gewraakte fragment is op gegevens uit de literatuur over handbestuiving in China gebaseerd. Het rapport waarop Pepijn zich ook baseert "Hand pollination of pears and its implications for biodiversity conservation and environmental protection — A case study from Hanyuan County, Sichuan Province, China (Ya , Jia-sui en Keming, 2003)" stelt letterlijk op blz 14:

"Due to very concentrated and a large-scale cultivation of pears, there have been intensive sprays of many kinds of pesticides and insecticides. During the field survey, not any insects were seen on flowers of pears and other crops that are blooming simultaneously with pears. Informants also mentioned that beekeepers from the region relocated their honeybees out of this region when pear flowers start blooming. Apart from the local beekeepers, migratory beekeepers from other regions move to the valley areas in November and leave this region in late February when they see some pear flowers start to bloom. All the informants mentioned that it was pesticides/insecticides that have killed most insects if there were any insects and that have driven the honeybees out of the pear cultivation area. Use of insecticides is regarded as the sole reason for no insects pollinating pear flowers and for no beekeeping in the region.

When we asked why there were no honeybees or other insects pollinating pears, all the informants replied that it was because of spray of insecticides/pesticides. No beekeepers are willing to place their honeybees in the orchards even if they are paid for pollination. The survey results indicate that there were some beekeepers in the past but most of them stopped keeping bees. The remaining several beekeepers moved their bees up to mountains.
Dependence of pear cultivation on hand pollination
Though hand pollination of pears is reported labour consuming and boring, local growers have no choices. All of them mentioned that there would no pears or maximum 5-10% of pears if pear trees were not pollinated by hand. Not only yield is low, but economic traits are also not satisfactory either, especially shape of pears is not as good as that of pears pollinated by hand. The local pear cultivation, therefore, is 100% dependent on hand pollination."
(Bron: http://j.mp/Tw3Fpw blz 14)

Een andere studie die afgelopen jaar is verschenen, "The Human Pollinators of Fruit Crops in Maoxian County, Sichuan, China A Case Study of the Failure of Pollination Services and Farmers' Adaptation Strategies (Partap en Ya, 2012) concludeert eveneens dat:
"About 4 decades of pesticide sprays by the farmers, 8 to 10 sprays of pesticides per season (Table 3), have contributed to a serious decline in pollinators (Partap and Partap 2002). That pesticide use is a major factor contributing to pollinator decline has been reported in several studies conducted in other parts of the world (Johansen 1977; Allen-Wardell et al 1998; Verma and Partap 1994; Partap and Partap 2002; Berezin and Beiko 2002)."
Bron: http://www.bioone.org/doi/full/10.1659/MRD-JOURNAL-D-11-00108.1

5. De functie van het gewraakte fragment was niet om te stellen dat handbestuiving in China uitsluitend het gevolg is van grootschalig pesticiden-gebruik. De functie is het visualiseren van een "wat als" scenario.
Op tijdstip [37.22] van de Zemblafilm vraagt de interviewer "Wat gebeurt er als er niets verandert"? Eerst komt Klaas van der Poel in beeld en die vertelt zijn dystopia scenario. Daarna kom ik in beeld en vertel ik over de situatie in China.

6. Conclusie
i) De functie van het gewraakte fragment is het visualiseren van een scenario met een bestuivingstekort, niet het duiden van de oorzaak dat de Chinezen hun peren met de hand zijn gaan bestuiven.

ii) Handbestuiving in de perenteelt in China heeft meerdere oorzaken

iii) De hoofdoorzaak van dat er de afgelopen decennia een bestuivingstekort is in het betreffende gebied in China ligt in het grootschalig en frequent gebruik van pesticiden

iv) Ik zat er wel naast waar ik zei "daar wordt 12x per jaar met veel bestrijdingsmiddelen gewerkt", volgens de 2012 studie van Parta en Ya 2012 is het namelijk het 8 tot 10x per jaar.

v) Het gewraakte fragment is in zoverre onvolledig dat het niet ingaat op het voordeel van handbestuiving bij peren dat de vorm van de peren er beter van wordt waardoor deze beter verkoopbaar zijn en dat het verderop in het seizoen arbeid bespaart doordat je niet hoeft uit te dunnen. Daarom zijn appels en peren niet het beste voorbeeld voor het "wat als" scenario als er onvoldoende bestuivende insecten zijn. Wellicht zijn kersen een beter voorbeeld.

Jeroen van der Sluijs
Copernicus Instituut
Universiteit Utrecht, Faculteit Geowetenschappen

Bronnen
documentaire Moord op de Honingbij II

Pepijn van Erp (2013) Bijensterfte niet de oorzaak van handbestuiving in China

TangYa , Xie Jia-sui en Chen Keming (2003)Hand pollination of pears and its implications for biodiversity conservation and environmental protection — A case study from Hanyuan County, Sichuan Province, China

Uma Partap en Tang Ya (2012) The Human Pollinators of Fruit Crops in Maoxian County, Sichuan, China A Case Study of the Failure of Pollination Services and Farmers' Adaptation Strategies

Verder lezen en verder kijken
Documentaire The Silence of the Bees: vanaf tijdstip 38.35 in deze video gaat het over handbestuiving in China:
http://www.youtube.com/watch?v=_cU9ZunVl3o
.


China
Debat
handbestuiving

login om te reageren
.

Recent


Handbestuiving in China en de Zembla uitzending Moord op de Honingbij II - te kort door bocht of storm in glas perensap?
Partij voor de Dieren wil onmiddellijk verbod op gevaarlijke bestrijdingsmiddelen
EFSA identifies risks to bees from neonicotinoids
Honingbank - time is honey
EPA Faces New Push To Closely Assess Neonicotinoids' Risks To Wildlife
New Nature study: Combined pesticide exposure severely affects individual- and colony-level traits in bees
Influence of dinotefuran and clothianidin on a bee colony
Movement of Soil-Applied Imidacloprid and Thiamethoxam into Nectar and Pollen of Squash (Cucurbita pepo)
Imidacloprid-Induced Impairment of Mushroom Bodies and Behavior of the Native Stingless Bee Melipona quadrifasciata anthidioides
Effects of imidacloprid, a neonicotinoid pesticide, on reproduction in worker bumble bees (Bombus terrestris)
Pesticides and bee health: EFSA reviews the science
Using video-tracking to assess sublethal effects of pesticides on honey bees (apis mellifera l.)
Bijentelweekend 12 en 13 mei 2012. Doe mee!
Spatial and Temporal Trends of Global Pollination Benefit
Monitor Uitwintering Bijenvolken Nederland: 21,4% wintersterfte 2010/2011
European ombudsman investigates whether the European Commission should do more to combat increased bee mortality
Neural effects of insecticides in the honey bee
The Harvard Study on imidacloprid and CCD - a commentary by Randy Oliver scientificbeekeeping.com
New study from Harvard first to link imidacloprid directly to Colony Collapse Disorder
Aerial powdering of bees inside mobile cages and the extent of neonicotinoid cloud surrounding corn drillers
Tijdschrift Entomologische Berichten: themanummer bijen
Honderd wilde bijensoorten zelf herkennen met behulp van je smartphone
Field Research on Bees Raises Concern About Low-Dose Pesticides
Parasite-insecticide interactions: a case study of Nosema ceranae and fipronil synergy on honeybee
Imidacloprid in Melon Guttation Fluid: A Potential Mode of Exposure for Pest and Beneficial Organisms
..
Website onder redactie van Milieu en Natuurwetenschappen, Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling, Universiteit Utrecht
Heeft u relevante kennis of ervaring over bijensterfte of tips of links die u via deze website wilt delen, neem dan contact op per e-mail: webmaster[at]bijensterfte.nl
Colofon

arjan.kop

Ik had ook al dergelijke berichten gevonden. Handbestuiving was er al voordat er problemen met de entomofauna ontstonden. Omdat imkers niet echt nodig waren zijn ze er niet. Peren bestuiven levert ze namelijk niet echt iets op in de vorm van verkoopbare honing en als ze ook voor hun diensten niet betaald krijgen blijven ze logischerwijs weg.
De Chinezen pakken alles wat grover aan dan wij. Als je toch geen insecten nodig hebt kun je ze net zo goed integraal uitroeien is kennelijk de gedachte. Die kindertjes zijn er in ieder geval niet omdat er niemand anders was om de bestuiving te verzorgen, het is precies andersom.

wilde

Met zijn uitgebreide reactie wil Elshof kennelijk zijn gelijk halen, door ook Jeroen van der Sluijs erbij te halen. Erg overtuigend is het helaas niet voor mij. Jeroen van der Sluijs doet mee aan een zeer tendentieus TV-programma en hij zou beter moeten weten als hij juist op dat soort gedoe kritiek heeft. Terecht geeft hij aan dat Tjeerd Blackquière wel veel beweert, maar geen wetenschappelijke onderzoeken en publicaties heeft gedaan. Ook de wijze van begeleiding door Tjeerd van een stagiaire wordt terecht de grond in gestampt.

Als je echter zo hoog van de toren blaast als Jeroen en andere wetenschapers bekritiseert, moet je niet meedoen aan een programma van ZEMBLA, waar je geen of onvoldoende invloed op kunt hebben qua presentatie en kwaliteit. ZEMBLA kun je niet serieus nemen. Ze zijn alleen op effect gericht en het doel heiligt alle middelen, maar dat deert Jeroen van der Sluijs kennelijk niet. De laatste bijenuitzending (met het perenverhaal) was voor 50% een herhaling van een vorige uitzending en slechts gericht op effect. Bah, wat een misselijk makende mentaliteit van deze programmamakers. Dit is beneden alle journalistieke peil.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

elshof

#26
wat een vervelende reactie, ik hou ermee op, ...

Edit: reactie aangepast.

petermeer

#27
Citaat van: elshof op maart 26, 2013, 21:12:08 PM
wat een vervelende reactie, ik hou ermee op, ...
Wel graag een beetje respect naar de andere forumgebruikers qua taal en gedrag!  :police:
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Hannes

Johan Sterk.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/