Nattigheid: hoe lang moet het droog zijn?

Gestart door Margreet Kwh, januari 30, 2013, 10:31:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Hoe lang moet het droog zijn, of hoe bepaal je of het droog genoeg is, voordat je goede foto's van korstmossen kunt maken?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

henkjanvdkolk

Het is vaak een beetje inschatten, de bladvormige/struikvormige soorten zijn vaak ook nat prima te herkennen. Korstvormige en poederige soorten moeten vaak echt wel aardig droog zijn. Bij de meeste soorten is het niet erg als ze iets vochtig zijn, maar als het eenmaal zichtbaar nat of verkleurd is kan je beter later terugkomen om foto's te maken als je niet weet welke soort het is.

Aan de andere kant zijn er ook korstmossen die altijd nat zijn:
http://waarneming.nl/waarneming/view/63594606
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Margreet Kwh

Henk-Jan, dank voor je antwoord. Die laatste is grappig!
Maar mijn vraag komt voort uit talrijke opmerkingen over korstmossen die te nat zijn voor determinatie.
Maakt de ondergrond nog verschil? Het gaat me om soorten op beuken.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

alegro

#3
Citaat van: MarKoHu op januari 30, 2013, 17:17:43 PM
Maar mijn vraag komt voort uit talrijke opmerkingen over korstmossen die te nat zijn voor determinatie.

Je moet je vooral afvragen waarom een korstmos te nat is voor determinatie. Het voornaamste
probleem is dat door vocht een aantal kenmerken verwatert, zoals een typerende structuur
van barstjes in het thallus of areolen die verloren gaat door opzwellen. Dat wordt dan 1 pot nat.
Hetzelfde met kleuren. In vochtige toestand gaat het vaak richting groen. Met andere woorden:
veel korstmossen gaan op elkaar lijken als ze nat zijn.

Anderzijds kan vocht in bepaalde gevallen ook een hulpmiddel zijn bij determinatie, bijvoorbeeld
bij zwelmossen. Of het groen worden van een thallus is dusdanig opvallend dat het de herken-
baarheid juist vergroot, zoals bij rijpmossen.

Ik denk dat het niet goed mogelijk is om voor alle soorten in het algemeen een vochtigheidsgraad
aan te geven waarbij ze determineerbaar worden.

CiteerMaakt de ondergrond nog verschil? Het gaat me om soorten op beuken.

Veel soorten op beuken houden van beschutting, maar wel een relatief hoge luchtvochtigheid.
Je zou het voor de aardigheid eens kunnen controleren. Welke kant van de stam wordt bij regen
nat en zijn er daarbij verschillen in het voorkomen van korstmossen.
Grüezi mitenand,
Arjan

Margreet Kwh

Arjan, dank voor je uitgebreide antwoord! Het wordt dus: leren door te doen.
Ik hoop binnenkort wat foto's te kunnen maken.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven