Hoofdmenu

Rijk van Nijmegen

Gestart door Goyatlah, maart 25, 2008, 22:00:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Dit jaar heeft de afdeling Groningen haar afdelingskamp eind mei in het Rijk van Nijmegen (Groesbeek). Zijn er daar in de buurt en op dat moment nog leuke soorten voor mij te vinden (dwz, de wat zuidelijker soorten, als bv Bosbeek, Speerwaterjuffer, Beekrombout, Beekoever en Zuidelijke Oever)?

Btw gaan er zaterdag nog mensen uit Groningen naar Zwolle?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Kees van Bochove

ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. wat zijn de chille plekken rond nijmegen..

s zomers is de zuidelijke keizer leuk in de ooijpolder, maar verder zou ik het niet weten..
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

JohanvantBosch

In de Brachytron van november 2006 staat een artikel over de libellen van de Gelderse Poort. Al zijn er sindsdien misschien nog wel wat nieuwe ontwikkelingen.

Goyatlah

Das goed nieuws, krijg dat nummer zaterdag. Moet alleen wel voor het weekend beslissen of ik met het weekend mee ga.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

CiteerDit jaar heeft de afdeling Groningen haar afdelingskamp eind mei in het Rijk van Nijmegen (Groesbeek). Zijn er daar in de buurt en op dat moment nog leuke soorten voor mij te vinden (dwz, de wat zuidelijker soorten, als bv Bosbeek, Speerwaterjuffer, Beekrombout, Beekoever en Zuidelijke Oever)?

Btw gaan er zaterdag nog mensen uit Groningen naar Zwolle?
Ik zou denken (met het artikel ernaast)
Beekrombout  - ja, maar schaars
De rest - nee

Peter Hoppenbrouwers

Die zuidelijke soorten zijn in het Nijmeegse erg schaars tot nog geen mij bekende meldingen. Paar mooie gebieden hier:
De Bruuk bij Groesbeek, Millingerwaard, de Groenlanden in de Ooijpolder, Hatertse Vennen ten zuiden van Nijmegen, het gebied rondom Grave.

Er is net een nieuw faunarapport uitgekomen van de Gelderse poort 2004-2007, voor de laatste ontwikkelingen in dit gebied, is te downloaden via deze link:
http://geldersepoort.net/publicaties/FaunarapportGP2008.pdf
Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

Stijn Schreven

#6
Aangezien ik geboren en getogen Groesbeker ben, en sinds 2007 flink aan het kijken ben naar libellen in eigen regio, kan ik hier wel wat over vertellen. ;)
In mei heb ik o.a. Tengere grasjuffer, Weidebeek, Vuurjuffer en Platbuik en Gewone oeverlibel gezien. De Bruine winterjuffer heb ik half april langs de Leigraaf gezien en de Tengere grasjuffer is ook al vanaf april te zien, zowel langs de Leigraaf als rond de Bruuk. Deze soort is vrijwel bij elk plasje aanwezig, vaak in redelijk grote tot grote aantallen (hoewel die grote aantallen vaak pas later komen, juli-augustus). Verder kreeg ik van iemand te horen dat bij de Leigraaf ook de Bandheidelibel leeft (daar ga ik dit jaar zelf ook naar op zoek).
Vanaf begin juni komen er ook andere soorten bij: blauwe breedscheenjuffer (Leigraaf), kleine roodoog, zwervende heidelibel en - pantserjuffer. Ook heb ik in die maand een paartje van Plasrombout waargenomen in de Bruuk.
De leukste waarneming is voor mij nog altijd de Zuidelijke oeverlibel begin augustus bij een van de nieuw gegraven plasjes. Het ging hier zeer waarschijnlijk wel om een zwerver.
Al met al telde ik vorig jaar in Groesbeek 29 soorten libellen/juffers, waaronder ook alle pantsers en de meeste heidelibellen. De kerngebieden zijn de Bruuk en het weilanden/zandpaden/beekjes-gebied De Horst, met de nieuw gegraven plasjes en de beekjes de Leigraaf en de Groesbeek. De echte piek komt helaas pas in juli, dus in mei kan het nog een mager resultaat geven. Veel succes in ieder geval met het kamp!  :)
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Oja, voor zwervende heidelibel is het retentiebekken bij de Mies een aanrader. Het ligt aan de rand van het industrieterrein vlakbij een kippenfarm. Zie hieronder kaartje.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

JohanvantBosch

CiteerOja, voor zwervende heidelibel is het retentiebekken bij de Mies een aanrader. Het ligt aan de rand van het industrieterrein vlakbij een kippenfarm. Zie hieronder kaartje.
Het is al vaker gezegd.... als er dit jaar weer een influx komt, is dit waarschijnlijk weer een goede plek voor Zwervende heidelibel.
Maar die influx is er niet elk jaar en we zijn er (tot nu toe) wel van afhankelijk...
Reken er dus niet op dat ze er dit jaar weer zitten!