Gewoon sikkelsterretje?

Gestart door aport, januari 29, 2013, 23:57:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Kom ongeveer uit op Gewoon sikkelsterretje, ben echter allerminst zeker. Plant bovenin stengel met zijtakjes met rizoiden of zijn dit gewoon wortelende vertakkingen op liggende stengels? Vraag me ook afwat de uitstulpingen (op blad) zijn op foto 9 (of hoort dat er niet bij?). Plant in iedergeval droog gekroesd. Bladrand geheel zonder tanden.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/73502320
onzeker Gewoon Sikkelsterretje - Dicranoweisia cirrata gezien op 2013-01-28 Katwijk - Pan van Persijn - Panbos
Foto's:


















bij voorbaat dank Arjan Portengen

vdvaart

Ik maak hier ook sikkelsterretje van. Die uitstulpingen (op de laatste foto rechtsonder, dat is 9?) zijn dan broedlichamen, die horen langwerpig, meercellig en deels met dwars gedeelde cellen te zijn, dat detail kun je net niet zien. Meestal in grote aantallen langs de stengel aanwezig en als je blaadjes lostrekt blijven er vaak een paar aan zitten. De bladtop hoort deels verdikt te zijn bovenin en dat laten de foto's ook wel zien. Wat die rode draden zijn, daar moet ik het antwoord op schuldig blijven.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

overtuigend Gewoon sikkelsterretje dankzij de duidelijke foto's

aport

Ok, zet ik de waarneming op zeker.
Groet en wederom bedankt!

Arjan


vdvaart

De foto's zijn soms zo gedetailleerd dat je gaat twijfelen...je ziet op de foto's details die je in het veld vaak niet meer bewust ziet. De soort is met rijpe kapsels het gemakkelijkst te herkennen, van die gelige halfdoorzichtige cilindertjes met een oranje randje. Als ik twijfel probeer ik die te vinden, bij één polletje sikkelsterretje op een boom blijft het meestal niet dus even zoeken levert meestal resultaat.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart