knaagsporen langs kromme rijn

Gestart door j.steenbergen, januari 29, 2013, 18:50:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

j.steenbergen

Afgelopen week zag ik langs de Kromme Rijn bij Bunnik een flink aantal aangeknaagde bomen. Er liggen wat dunne stammetjes horizontaal, die volledig geschild zijn. Een aantal bomen in die buurt is vanaf de grond tot een hoogte van zo'n 30 cm van de bast ontdaan. De stammen leken niet diep ingeknaagd. Sporen deden me erg denken aan Bever, maar kan die hier wel voorkomen? Of zijn er andere verklaringen voor deze sporen?
Jeroen Steenbergen

Rob Koelman

De beschrijving klinkt als knaagsporen van bever. Voor meer zekerheid zouden wat foto's zeer bruikbaar zijn.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

j.steenbergen

Ik kom er onderweg naar mijn werk langs. Ik zal van de week wat foto's gaan maken.
Jeroen Steenbergen

Maarte5n

woon hier dichtbij ,dus ben benieuwd  :duim: Groet Maarten
Maarten vd Berg

j.steenbergen

Ik heb enkele foto's toegevoegd bij de waarneming van 29/1. Het viel me op dat er veel dood hout lag, waarvan een substantieel deel door kap, dus keurig afgezaagd. Er waren ook een flink aantal wilgen geknot. Aan de resterende stammen was flink geknaagd.
Jeroen Steenbergen

Arthur

Dit lijken me geen vraatsporen van bever. Dan zou je toch meer dieper in de stam aangevreten sporen verwachten (potloodpunt). Dit meer oppervlakkig geknaag aan de bast doet me eerder denken aan beverrat. Maar dat is ook geen alledaagse verschijning in Utrecht.

http://waarneming.nl/soort/maps/1490?from=2000-01-31&to=2013-01-31&grid=1000&kwart=0&prov=1&only_valid=0
Groeten, Arthur

Maarte5n

#6
ook ik twijvel erg aan bever vraat, als ik het vergelijk met een boom die door bevers worden beknaagd dan noem ik dit geen bevervraat meer iets van wild die knaagt aan bomen Zoals ree. het is een eiland dus dat is wel opmerkelijk, ik bedoel er mee als ik op andere gebieden deze sporen zie is dat soms van schaap of geit of ree maar op die plek is niet veel keuze,s welk dier dat doet.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Arthur

Wellicht dat konijn ook in aanmerking komt. Vreten die ook geen bast als er gebrek aan voedsel is? Tijdens de afgelopen sneeuwperiode kan ik me indenken dat ze aan de bast gaan knagen.
Een ree gaat volgens mij niet zo nauwkeurig te werk als op de foto's. En ook niet tot helemaal op de grond.
Groeten, Arthur

Maarte5n

#8
een konijn denk ik zeker niet je ziet op 1 foto een ligende boomstam op meer dan 30 cm hoogte liggen, en er boven op geknaagd is
en weet niet of daar ijs heefd gelegen maar als er geen ijs lag hoe komen er konijnen daar?

denk echt toch wel aan een middelmaat zoogdier van beverrat tot ree....

wat opmerkelijk is dat er gewone en doorgezaagde takken en aangevrete en niet aangevrete takken op 1 hoop liggen terwijl voor de rest  van de foto,s ook her een der verschillende takken liggen? want als je zaagt dan gooi je het toch op 1 hoop alles?

Groet Maarten

Maarten vd Berg

Merel

Ik ben geen expert, maar gezien de foto's en de hoogte waarop nog knaagsporen zijn, vraag ik me af of dit wel door een konijn kan zijn gedaan? Denk zelf in eerste instantie aan ree. Heb je nog gedetailleerde foto's van de knaagsporen? Zoals de foto met die liggende stammen en foto 4, daar kun je misschien de tandafdrukken op zien?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

j.steenbergen

Helaas, die foto's heb ik niet. Ik kon er sowieso niet dichtbij komen, de foto's zijn gemaakt vanaf de overkant van de Kromme Rijn. Het (schier?)eilandje is volgens mij niet (behalve met een kano, of via particulier terrein) te bereiken.
Jeroen Steenbergen

maurice.lahaye


Even de link erbij naar de waarneming:http://waarneming.nl/waarneming/view/73519877#

Bever is het zeker niet. Het lijken mij knaagsporen van een Haas. Konijn zou eventueel ook nog kunnen, maar de locatie is voor Haas veel voor de hand liggender. Advies: invoeren als Haas onzeker.

Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

j.steenbergen

Goh, dat had ik er geen seconde bij gedacht... Weer wat geleerd, en bedankt voor het meedenken.
Jeroen Steenbergen