Honden vallen Kleine zwaan aan

Gestart door petermeer, januari 28, 2013, 23:00:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Citaat van: KorHaan op januari 29, 2013, 21:13:33 PM
Het zijn ook vaak onverbeterlijke types, die hun honden los laten lopen. Daar begin je weinig tegen. Het hangt helemaal van de situatie af, of ik er iets mee kan of wil doen. Soms sta je machteloos.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Hufterigheid is helaas aardig bezig om de norm te worden. Lak hebben aan regels en lak aan terechtwijzingen. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Als het een keer uit de hand loopt houden we een stille tocht maar verder laten we alles zoals het is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

la2re

CiteerDe kleine gebiedjes in Zuid-Holland waar nog vogels zitten, worden als uitlaatplek voor honden gebruikt.
Wanneer er borden worden geplaatst dat de honden aan de lijn moeten dan zijn die de volgende dag al verdwenen. Jachthonden worden losgelaten in gebieden van Natuurmonumenten en als je de baasjes  daar op aanspreekt dan krijg je geen reactie of hij/zij stuurt de hond op jou af. De politie zegt vervolgens wel iets anders te doen te hebben.

ja dat is hier ook het geval! bij mij hier in het zuiden aan de maas.
hier is al een ook topic over... *(http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=204346.0)
hier lopen honden los en het zou niet de eerste keer zijn als ik een hond terug uit het water zie zwemmen met een eend in zijn bek of een andere vogel!
dit zou onder stropen moeten behoren vind ik!

MAAR WAT KUNNEN WE ER AAN DOEN! zoals 'BramtK' al zij kan waarneming hier niet over twitteren dat er in heel Nederland gevallen opduiken van deze natuur vernieling!
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Alles goed fotograferen en documenteren (online) en hier zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan geven is natuurlijk een prima eerste stap om wat aan deze overlast te doen.

Helaas zijn veel eigenaren van dergelijke Honden niet aanspreekbaar op hun gedrag (= loslaten van Hond), maar volgens mij kunnen ze niet voorkomen dat hun Hond op allerlei manieren wordt gefotografeerd en online wordt gezet. Met details (plaats / datum / omstandigheden) zoveel mogelijk erbij. Geheid dat iedereen in de locale omgeving dan ook snel weet wie de eigenaar van deze Hond is.

Hoe zit het met het opzettelijk verontrusten / verstoren van Kleine Zwaan? En onder deze (na)winterse omstandigheden? Mag dat allemaal wel? Dat heeft de eigenaar van deze Hond natuurlijk wel op zijn/ haar geweten. Foto's van de eigenaar kunnen toch ook gewoon online komen te staan (vrije nieuwsgaring, etc.)?

M.i. voor bepaalde 'overlastgebieden' alles zo goed mogelijk documenteren (plaats / datum / omstandigheden / foto's / hoeveel verschillende Honden) en hier op allerlei manieren zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan geven en aan blijven geven. Na een jaartje (of 2) kun je altijd eens een mooi Zwartboek uitbrengen (o.i.d.).

En zijn natuurlijk genoeg natuurbeheerders die eigenlijk ook helemaal niets moeten hebben van loslopende Hond in hun terreinen en die ook liefst zouden willen dat terreinen / fiets/wandelpaden door terreinen helemaal verboden zijn voor Hond (al dan niet vast aan een touw). Kan dus ook nooit kwaad om hen dus wat te ondersteunen met documentatie.

Langs de zeedijken langs de Waddenzee (met aan de zeezijde vaak ook grote kwelders) is dit probleem in bv de provincie Groningen eenvoudig opgelost. De zeedijk is van het waterschap en op de zeedijk (grasdijken) lopen veel schapen (van boeren). Langs de landzijde loopt een onderhoudsweg en op diverse plekken lopen openbaar toegankelijke wegen tot aan de zeedijk. De zeedijk en de onderhoudsweg zijn vrij toegankelijk voor wandelaars, fietsers, natuurgenieters (etc.), maar uitdrukkelijk Verboden voor Honden. Staat overal met Grote Borden aangegeven. Met de aanwezigheid van Schaap als belangrijkste reden. Daardoor geen Hond over de kwelder, op het wad, etc.

Groetjes, Klaas

la2re

kan er een topic worden aangemaakt waar men deze foto's van natuur/fauna verstoring op kan zetten?
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

andre

#34
Klaas


Als ik van elke hond en baasje nog een euro zou krijgen die ik ooit tegen ben gekomen langs de dijk en op de kwelders dan reed ik nu niet in een VW polo rond.

André 


(In bezit van een Border collie die langs de dijk mooi in de auto blijft zitten, want Borders en schapen, ach je weet het wel)
Andre Boven

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Ricardo

Helaas heb ik ook teveel negatieve ervaringen achter de rug. Honden die vogels op het strand aanvallen, half doodbijten en een eigenaar die zegt van "dat kan ik toch ook niet helpen". Of mensen die honden uitlaten in gebieden waarin honden niet toegestaan zijn en zich niets van je opmerkingen willen aantrekken. Honden die loslopen in een gebied waar ze aan de lijn moeten beschouw ik al als een verloren zaak om nog iets te kunnen bereiken met het aanspreken van het baasje..
Voor het komende voorjaar heb ik me voorgenomen om maar wat harder op te treden, dus dreigen met inbeslagname hond of terplaatse de hond aanlijnen met een zelf meegenomen touw of koord. Ik ga wel zien wat er daarna gebeurt. Soms ben ik zelfs in de neiging om ter plekke een hond in de sloot te willen verzuipen, maar zonder aanwezig baasje treft dat alleen maar een hond die zijn natuurlijke instinct volgt en is me dat toch echt te grof. Helaas ben ik te veel ervaren om me neer te leggen bij commentaar leveren en een grote bek terug te krijgen.
Ik zal wel zien wel zien wat er gebeurt als je handelt in plaats van waarschuwt.

Vincent Hart

Citaat van: Yeronimo op januari 30, 2013, 20:31:08 PM
Citaat van: la2re op januari 30, 2013, 18:12:58 PM
kan er een topic worden aangemaakt waar men deze foto's van natuur/fauna verstoring op kan zetten?

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=78.0

Bedenk wel dat ook hondenbezitters die hun hond op de verkeerde plekken loslaten bepaalde rechten m.b.t. privacy hebben, bedenk dat er mensen op zulke foto's kunnen staan die met de hond(en) in kwestie niets te maken hebben en bedenk dat dus het plaatsen van zulke foto's in meerdere opzichten Waarneming.nl in de problemen kan brengen.

De enige juiste plek om overtredingen van de wet aan te kaarten is nog altijd de overheid.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Klaas van Dijk

Citaat van: Ricardo op januari 30, 2013, 20:36:26 PMHelaas heb ik ook teveel negatieve ervaringen achter de rug. Honden die vogels op het strand aanvallen, half doodbijten en een eigenaar die zegt van "dat kan ik toch ook niet helpen". Of mensen die honden uitlaten in gebieden waarin honden niet toegestaan zijn en zich niets van je opmerkingen willen aantrekken. Honden die loslopen in een gebied waar ze aan de lijn moeten beschouw ik al als een verloren zaak om nog iets te kunnen bereiken met het aanspreken van het baasje..
Voor het komende voorjaar heb ik me voorgenomen om maar wat harder op te treden, dus dreigen met inbeslagname hond of terplaatse de hond aanlijnen met een zelf meegenomen touw of koord. Ik ga wel zien wat er daarna gebeurt. Soms ben ik zelfs in de neiging om ter plekke een hond in de sloot te willen verzuipen, maar zonder aanwezig baasje treft dat alleen maar een hond die zijn natuurlijke instinct volgt en is me dat toch echt te grof. Helaas ben ik te veel ervaren om me neer te leggen bij commentaar leveren en een grote bek terug te krijgen. Ik zal wel zien wel zien wat er gebeurt als je handelt in plaats van waarschuwt.

hoi Ricardo,

Al vele jaren geleden heb ik in Kopenhagen van Kjeld Pedersen geleerd hoe je dit probleem (=loslopend Hond die niet luistert naar de eigenaar) in het stedelijk gebied oplost. Wij waren daar (Kok)meeuwen aan het vangen en geringde meeuwen aan het aflezen en deze meeuwen lokken we met voer. Kjeld heeft altijd de auto vol met zaken als puddingbroodjes (en die heerlijke Deense broodjes etc.); allemaal uit de vuilniscontainer van de bakker (want mag niet meer worden verkocht).

Oplossing: Hond puddingbroodjes geven. Vindt Hond heerlijk & gaat dus bedelen om meer. Meer puddingbroodjes geven & Hond lekker laten schrokken. Eigenaar komt vanzelf wel om de hoek. Probeert Hond te roepen. Lukt niet. Hond nog eens lekkere broodjes geven en doen alsof je de eigenaar niet hoort. Hond vindt jou dus heel aardig (want mag geen puddingbroodjes eten van eigenaar).

Goed, eigenaar voert Hond af aan de lijn. Jij doet alsof je gek bent (of zegt dat Hond zo zielig kijkt). Hond kent jou dus. Maar eigenaar ook & zal dus in het vervolg meteen Hond aan lijn doen als hij jouw ziet.

Stille hoop dat Hond bij terugkomst alle puddingbroodjes gaat uitbraken op hoogpolig tapijt van eigenaar.

Doe ik al jaren in de stad Groningen (met koekjes, brood, etc.) en werkt feilloos. Ik ben altijd reuze vriendelijk tegen eigenaar. En/of zeg dat Hond zo zielig kijkt. En/of doe alsof ik gek ben en ga door met voeren van Hond. Eigenaren onthouden dit prima en later nooit er meer last van. En eigenaar kan nooit boos worden (wel als je Hond een trap geeft, o.i.d.).

Groetjes, Klaas

peterlindenburg

Klaas, gewoon een vraag tussendoor omdat ik benieuwd ben, waarom schrijf je eigenlijk altijd Mens, Hond, Schaap, Kat met een hoofdletter?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: peterlindenburg op januari 30, 2013, 22:18:02 PM
Klaas, gewoon een vraag tussendoor omdat ik benieuwd ben, waarom schrijf je eigenlijk altijd Mens, Hond, Schaap, Kat met een hoofdletter?

Ja, mij viel de achtergesteldheid van de Puddingbroodjes ook al op  ;D (but it makes more sense than a Kleine zwaan [topictitel]).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Klaas van Dijk

Citaat van: peterlindenburg op januari 30, 2013, 22:18:02 PMKlaas, gewoon een vraag tussendoor omdat ik benieuwd ben, waarom schrijf je eigenlijk altijd Mens, Hond, Schaap, Kat met een hoofdletter?

hoi Peter,

Vermoedelijk doe ik dat omdat ik gewend ben om de soortsnamen van vogels (bv. Kleine Bonte Specht) op deze wijze te schrijven. Het is dan ook logisch om soortsnamen van zoogdieren met een hoofdletter te schrijven. En om te benadrukken dat we zelf onderdeel zijn van de natuur (en daar dus niet los van staan, o.i.d.).

Ik heb het daarnaast altijd vreemd gevonden dat in artikelen (maar zelfs ook in tekstboeken) de organismen meestal dus wel met naam en toenaam [= wetenschappelijke naam] worden genoemd (ook de gewassen), maar wijzelf dan niet. Zie bijvoorbeeld maar eens het artikel op http://digital.library.adelaide.edu.au/dspace/bitstream/2440/36842/1/Lim_36842.pdf

Wordt het zo wat duidelijker?

Bart van Hoogstraten

#42
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 30, 2013, 23:29:57 PM
Vermoedelijk doe ik dat omdat ik gewend ben om de soortsnamen van vogels (bv. Kleine Bonte Specht) op deze wijze te schrijven. Het is dan ook logisch om soortsnamen van zoogdieren met een hoofdletter te schrijven.

Ik ben zelf ook gewend om soortnamen met een kapitaal te laten beginnen maar als ik het over "katten" heb niet omdat een kat geen soortnaam is. Officieel is dit echter ook niet goed want een soortnaam is geen eigennaam. Bij het Groot Dictee der Nederlandse Taal dacht ik dat ik "ruziënde Orang-Oetangs" goed geschreven had maar dit bleek dus "orang-oetangs" te moeten zijn: 2 fouten...
Hoewel een Latijnse geslachtsnaam eigenlijk ook geen eigennaam is moet deze wel altijd met een kapitaal beginnen maar dat is omdat het internationaal zo afgesproken is dat wetenschappelijke namen altijd cursief geschreven moeten worden waarbij de genusnaam met een kapitaal dient te beginnen en de soortnaam met een onderkast. Een Dendrocopos minor is een kleine bonte specht.  :blink: (Maar ik vind "een Kleine Zwaan" in een zin duidelijker dan "een kleine zwaan" omdat ik dan meteen weet dat het om de soort gaat en niet om een juveniele Cygnus).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

peterlindenburg

volgens mij worden in internationale wetenschappelijke literatuur ook soortsnamen niet met een hoofdletter geschreven, dat wil zeggen, de engelse namen. Maar goed, we dwalen af... ;D

Bart van Hoogstraten

#44
Citaat van: peterlindenburg op januari 31, 2013, 13:09:22 PM
volgens mij worden in internationale wetenschappelijke literatuur ook soortsnamen niet met een hoofdletter geschreven, dat wil zeggen, de engelse namen. Maar goed, we dwalen af... ;D

In jouw signatuur anders wel hoor...  :rolleyes: ("Engelse" moet trouwens met een grote "E"  ;) )
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Klaas van Dijk

Citaat van: peterlindenburg op januari 31, 2013, 13:09:22 PMvolgens mij worden in internationale wetenschappelijke literatuur ook soortsnamen niet met een hoofdletter geschreven, dat wil zeggen, de engelse namen. Maar goed, we dwalen af.

Klopt inderdaad dat we wat aan het afdwalen zijn. In ieder geval in tijdschriften als Ardea, Ibis, The Auk en Waterbirds worden de Engelse namen met hoofdletters geschreven (Lesser Black-backed Gull), maar er zijn andere internationale wetenschappelijke tijdschriften waarbij de Engelse namen niet met hoofdletters worden geschreven. M.i. zijn daar geen echt duidelijke regels voor?

KorHaan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 31, 2013, 10:59:21 AM


Bij het Groot Dictee der Nederlandse Taal dacht ik dat ik "ruziënde Orang-Oetangs" goed geschreven had maar dit bleek dus "orang-oetangs" te moeten zijn: 2 fouten...




3 fouten. Het is orang-oetan.  :)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Bart van Hoogstraten

Citaat van: KorHaan op januari 31, 2013, 18:04:14 PM
3 fouten. Het is orang-oetan.  :)

K*dt, heb ik weer... 37 fouten ipv 36. Ik doe nooit meer mee!  :P
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

KorHaan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 31, 2013, 18:07:51 PM
Citaat van: KorHaan op januari 31, 2013, 18:04:14 PM
3 fouten. Het is orang-oetan.  :)

K*dt, heb ik weer... 37 fouten ipv 36. Ik doe nooit meer mee!  :P


Rustig maar, Bart; het valt mee. Ook orang-oetang is toegestaan, lees ik.  ;D
Ik ben nog van de oude stempel, toen een woord een woord was, en een man een man.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

In de categorie Loslopende honden en de mogelijke effecten daarvan op flora en fauna.


http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/933510/drachtige-ree-in-baarn-dood-na-aanval-hond.html

Misschien tijd om terreinbeheerders op te roepen dat gedoogbeleid te laten varen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Ricardo

Citaat van: BramtK op februari 07, 2013, 12:53:22 PM
In de categorie Loslopende honden en de mogelijke effecten daarvan op flora en fauna.


http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/933510/drachtige-ree-in-baarn-dood-na-aanval-hond.html

Misschien tijd om terreinbeheerders op te roepen dat gedoogbeleid te laten varen.

Dit is wel heel zuur, zeker als je dit bericht van de afgelopen zomer leest:
http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/eemland/article17362163.ece/Honden-worden-niet-geweerd-bij-kasteel-Groeneveld-Baarn
Het komt er op neer - als ik het wat grof uitdruk - dat er nu een drachtige ree het slachtoffer is geworden van een SBB-organisatie die niets wilde doen tegen hondengevaren omdat de boswachter destijds ziek was...

Ricardo

Wellicht is dit een idee voor Staatsbosbeheer: leg het slachtoffer gewoon neer voor de ingang van het landgoed met een duidelijk bord er bij "honden aan de lijn". Boeren die schapen de dood ingejaagd hebben zien worden doen dat nu ook:
Zie bericht van 3 weken geleden: http://www.rtvnh.nl/nieuws/95471/Schapen+dood+door+loslopende+hond


KorHaan

Citaat van: Ricardo op februari 07, 2013, 17:05:43 PM
Citaat van: BramtK op februari 07, 2013, 12:53:22 PM
In de categorie Loslopende honden en de mogelijke effecten daarvan op flora en fauna.


http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/933510/drachtige-ree-in-baarn-dood-na-aanval-hond.html

Misschien tijd om terreinbeheerders op te roepen dat gedoogbeleid te laten varen.

Dit is wel heel zuur, zeker als je dit bericht van de afgelopen zomer leest:
http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/eemland/article17362163.ece/Honden-worden-niet-geweerd-bij-kasteel-Groeneveld-Baarn
Het komt er op neer - als ik het wat grof uitdruk - dat er nu een drachtige ree het slachtoffer is geworden van een SBB-organisatie die niets wilde doen tegen hondengevaren omdat de boswachter destijds ziek was...


Boswachter Tineke Harlaar heb ik een jaar of drie geleden eens gebeld om toestemming te vragen voor een uilenexcursie op Groeneveld, die ik wilde organiseren voor een klein clubje mensen. Ik kreeg toestemming, nadat ik had uitgelegd van hoe laat tot hoe laat we 's avonds het bos in wilden. Aardig mens. Enfin, we liepen in het donker het bos in achter Groeneveld, zonder zaklantaarns, want ik had gezegd dat we die niet nodig hadden als onze ogen eenmaal aan het duister gewend waren, toen er een licht van een sterke zaklamp ons midden in het donkere bos tegemoet kwam. Bleek een meneer die in het stikkedonker zijn drie loslopende honden liep uit te laten. We maakten een praatje ( de meneer en ik) en hij zei dat hij dat ELKE AVOND deed. Nou kun je je honden fantastisch goed onder controle hebben, maar ik vind het toch op zijn minst vreemd dat je je honden los laat rondlopen in een nachtelijk bos. Ook vreemd dat er nooit een boswachter opduikt op de momenten dat je die nodig hebt, want mensen terechtwijzen doe ik niet en deed ik dus ook op die avond niet. (Dan kun je wel zeggen: bel de boswachter, als je zoiets tegenkomt, maar het was een genoeglijk avondje uit en ik ben geen agent.)

Sommige mensen doen gewoon brutaal dingen die niet mogen, terwijl jij netjes toestemming vraagt uit fatsoen. Nou ja.
(Btw: maar één Bosuil gehoord, terwijl ik weet dat er meer moeten zitten.)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


(PS: een keer heb ik een uilenexcursie georganiseerd op een landgoed van Natuurmonumenten, en omdat de beheerder van het bezoekerscentrum van NM hiervan de coördinator was, nam ik aan, dat toestemming geregeld was. Het was ook een officieel aangekondigde excursie. Midden in het bos kwamen we een boswachter tegen, die vanuit zijn huis verdachte lichten had gezien (zaklampen van excursiegangers; soms krijg je mensen maar niet uitgelegd dat ze die niet nodig hebben als hun ogen eenmaal aan het duister zijn gewend) en poolshoogte kwam nemen. Hij dacht dat er stropers rondliepen. Goede actie van die man, maar kennelijk was de communicatie ergens blijven steken tussen bezoekerscentrum en boswachters.)

Jeroen Nagtegaal

Wat communicatie betreft ken ik ook zo vele voorbeelden bij andere handhavende diensten...

Maar wat ik altijd begrepen heb is dat het schrijven alleen de staatskas spekt, en niet bepaald bij iedereen zorgt voor goede sfeer. Toch hebben de natuurbeherende instanties juist de bezoekers nodig om overeind te blijven. Een hele lastige situatie. Overigens kan eenieder (volgens mij) aangifte doen bij zulke gevallen. Zeker met documentatie kan het wellicht een succes zijn.

(Loslopende) honden geheel mijden is niet te doen. Ik meen dat er bij NM wel succesvolle projecten waren waarbij een zonering is aangepast naar de tevredenheid van eigenlijk iedereen. Het kost alleen heel veel tijd en energie...

Voor de Limburgers is er ook nog de Groene Brigade die in zulke zaken kan helpen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

G.Eding

Citaat van: augustvansteensel op januari 28, 2013, 23:11:36 PM
Citaat van: petermeer op januari 28, 2013, 23:00:40 PM
Twee loslopende honden vallen Kleine zwanen aan, lees en zie: http://walcheren.waarneming.nl/waarneming/view/73489127.
Belachelijk, het zou verboden moeten worden, loslopende honden!

Is streng verboden volgens de f&f-wet is dit stroperij! en de honden kunnen zelfs in beslag genomen worden en er kan een groote geldboete opgelegd worden want het is strafbaar gesteld in de wet E.D.. ook is het zo dat als de honden het 1 keer hebben gedaan je het gedrag er niet meer uit krijgt

G.Eding

p.s. aangifte (handhavingsverzoek) doen bij de Flora en Faunawet handhavers van de Provincie

Stan.

In Wales ben ik in natuurgebieden geweest (waar ook schapen rondliepen) waar grote borden bij de ingang hingen dat loslopende honden in het gebied meteen zouden worden afgeschoten. Bijzonder weinig honden gezien daar... (wel lullig voor analfabeten, maar goed)
Groeten,
Stan van Remmerden

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink