Honden vallen Kleine zwaan aan

Gestart door petermeer, januari 28, 2013, 23:00:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

augustvansteensel

Citaat van: petermeer op januari 28, 2013, 23:00:40 PM
Twee loslopende honden vallen Kleine zwanen aan, lees en zie: http://walcheren.waarneming.nl/waarneming/view/73489127.
Belachelijk, het zou verboden moeten worden, loslopende honden!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

peter33

 :( inderdaad, hier heeft is en loslopende hond een zwaan doodgebeten

Timo Roeke

Dat iemand dan foto's blijft schieten is mij een raadsel. Persoonlijk had ik die baas en die honden tot de orde geroepen. Maar dat ik vaak makkelijk gezegd vanachter de computer.

Guus Peterse

Zie het commentaar bij de waarneming: 'Prachtige groep, die helaas al snel werd opgejaagd door twee loslopende honden waarvan de eigenaar in geen velden of wegen was te bekennen. Een van de zwanen was wat slecht ter been en werd te grazen genomen, waarna deze als dood bleef liggen en de honden vervolgens verder jaagden op hazen en Fazanten. De eigenaar van de honden heb ik ook niet kunnen achterhalen na een rondje langs de boerderijen aan Perduinsweg. Bij terugkomst (na 20 minuten) waren de honden verdwenen. De gewonde Kleine Zwaan bleek uiteindelijk levendiger dan gedacht, vangen m.b.v. de mensen van de dierenambulance was niet mogelijk.'
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

#6
Je kan toch ook zelf ingrijpen in de vorm van bijvoorbeeld die honden een paar tikken geven.  ipv foto's maken? Al zou ik zelf ook niet helemaal weten hoe ik zou reageren als ik in die positie had gestaan.


Citaat van: guusp op januari 29, 2013, 10:09:25 AM
Zie het commentaar bij de waarneming: 'Prachtige groep, die helaas al snel werd opgejaagd door twee loslopende honden waarvan de eigenaar in geen velden of wegen was te bekennen. Een van de zwanen was wat slecht ter been en werd te grazen genomen, waarna deze als dood bleef liggen en de honden vervolgens verder jaagden op hazen en Fazanten. De eigenaar van de honden heb ik ook niet kunnen achterhalen na een rondje langs de boerderijen aan Perduinsweg. Bij terugkomst (na 20 minuten) waren de honden verdwenen. De gewonde Kleine Zwaan bleek uiteindelijk levendiger dan gedacht, vangen m.b.v. de mensen van de dierenambulance was niet mogelijk.'
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

peterlindenburg

er is een zeer bekend spreekwoord: don't shoot the messenger...

HPM

Citaat van: Rikstar op januari 29, 2013, 11:05:55 AM
Je kan toch ook zelf ingrijpen in de vorm van bijvoorbeeld die honden een paar tikken geven.  ipv foto's maken? Al zou ik zelf ook niet helemaal weten hoe ik zou reageren als ik in die positie had gestaan.


De fotograaf stond aan de andere kant van een sloot.
Herman van der Meer

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op januari 29, 2013, 11:11:38 AM
Citaat van: Rikstar op januari 29, 2013, 11:05:55 AM
Je kan toch ook zelf ingrijpen in de vorm van bijvoorbeeld die honden een paar tikken geven.  ipv foto's maken? Al zou ik zelf ook niet helemaal weten hoe ik zou reageren als ik in die positie had gestaan.
De fotograaf stond aan de andere kant van een sloot.
Zoiets... maar ook zullen het niet de aardigste honden zijn verwacht ik...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 29, 2013, 11:52:25 AM
Citaat van: HPM op januari 29, 2013, 11:11:38 AM
Citaat van: Rikstar op januari 29, 2013, 11:05:55 AM
Je kan toch ook zelf ingrijpen in de vorm van bijvoorbeeld die honden een paar tikken geven.  ipv foto's maken? Al zou ik zelf ook niet helemaal weten hoe ik zou reageren als ik in die positie had gestaan.
De fotograaf stond aan de andere kant van een sloot.
Zoiets... maar ook zullen het niet de aardigste honden zijn verwacht ik...
Een Jack Russel van amper 30cm hoog?! Die beesten zijn heel fel op andere dieren (jachthond), maar tegen mensen doorgaans erg rustig, maar zelfs al zou ze de bloeddorst uit de ogen spuiten, dan nog blijft het een hondje van nog geen 30 cm hoog.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Thomas Luiten

#12
Ik begrijp de reacties van Rik en Timo wel, maar ze zijn wel wat kortzichtig. Het ging allemaal erg snel. Ik bekeek de groep Kleine Zwanen en zag op een gegeven moment de twee honden mijn kijkerbeeld in rennen. De honden waren zo'n 20 seconden met de zwaan bezig en renden vervolgens verder het veld in. De afstand tussen mij en de plaats van het incident was ca. 500 meter (foto's zijn gemaakt met een 400mm lens en sterk gecropt), en inderdaad stond ik achter een sloot van twee meter.
Ik ben nog niet klaar met de eigenaar van de honden, want m.i. mag dit voor hem niet zonder gevolgen blijven. Met de foto's is er in elk geval genoeg bewijsmateriaal!
Thomas Luiten

BramtK

Goed zo Thomas, aanmoedigingen van mijn kant!
Groeten,

Bram ter Keurs

joostheeremans

Thomas, goed dat je erachter aan gaat! :duim:
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Rikstar

Bedankt Thomas,

Inderdaad goed dat je er werk van maakt!!

Citaat van: Thomas Luiten op januari 29, 2013, 12:38:56 PM
Ik begrijp de reacties van Rik en Timo wel, maar ze zijn wel wat kortzichtig. Het ging allemaal erg snel. Ik bekeek de groep Kleine Zwanen en zag op een gegeven moment de twee honden mijn kijkerbeeld in rennen. De honden waren zo'n 20 seconden met de zwaan bezig en renden vervolgens verder het veld in. De afstand tussen mij en de plaats van het incident was ca. 500 meter (foto's zijn gemaakt met een 400mm lens en sterk gecropt), en inderdaad stond ik achter een sloot van twee meter.
Ik ben nog niet klaar met de eigenaar van de honden, want m.i. mag dit voor hem niet zonder gevolgen blijven. Met de foto's is er in elk geval genoeg bewijsmateriaal!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

la2re

hoi, een vergelijkbare discussie is momenteel bezig dit topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=204346.msg1272076#msg1272076

in dit natuurgebied zijn dit soort gevallen de orde van de dag en er wordt in geen enkele manier controle op gehouden.

er is nergens in nederland voldoene toezicht waar door dit soort gevallen zonder straf gedaan kunnen worden.

HONDEN MOETEN AAN DE LIJN OOK IN EEN NATUURGEBIED OF IN EEN GEBIED WAAR KWETSBARE VOGELS ZITTEN!
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Timo Roeke

Goed werk Thomas. Ik 'probeer' ook geen waardeoordeel te geven maar in dergelijke situaties schiet ik snel in de emotie. In ieder geval had ik de beschrijving beter kunnen lezen. Hopelijk kun je het bewijsmateriaal uiteindelijk gebruiken.

hiskodevries

ik zou zeggen activeer de sociale media, dat heeft in Eindhoven ook geholpen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

Ik begrijp best dat bij terreinbeheerders ook de noodzaak bestaat om te bezuinigen maar het is zo jammer dat toezicht en handhaving daar vaak het eerst de dupe van zijn. Vooral omdat ik ervan overtuigd ben dat het van kwaad tot erger gaat als mensen denken dat ze alles ongestraft kunnen uitspoken. Hoe vaak ik al niet een grote mond heb gekregen als ik mensen in verboden gebied vroeg of ze een terreinvergunning hebben. Een stevige prent maakt waarschijnlijk veel meer indruk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Yeronimo

Citaat van: Thomas Luiten op januari 29, 2013, 12:38:56 PM
Ik ben nog niet klaar met de eigenaar van de honden, want m.i. mag dit voor hem niet zonder gevolgen blijven. Met de foto's is er in elk geval genoeg bewijsmateriaal!

Goed dat te horen! Hou ons aub op de hoogte als er vooruitgang in de zaak zit. Ik ben wel benieuwd wat voor soort mensen achter deze twee honden schuilen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

la2re

Citeerik zou zeggen activeer de sociale media, dat heeft in Eindhoven ook geholpen

daar heeft hisko de vries wel een goed punt... maar dan moeten we een grote groep hebben
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

jva

Vanzelfsprekend staat dit geval niet op zichzelf. Er bestaan hier op het forum alleen al verschillende topics en ieder van ons heeft al wel eens (of meermaals) dergelijke voorvallen meegemaakt. Zo reed ik enkele weken geleden vanuit het zuiden over de A27 richting Utrecht, zie ik vanuit het raam aan de oostkant van de weg een zwarte labrador door de weilanden daar rennen. De eigenaar nergens te bekennen. Ik zie hier altijd veel vogels, dus (minimaal) verstoring zal ook hier wel weer aan de orde zijn geweest.

Tja, wat doe je er aan om het zoveel mogelijk te voorkomen? Blijft een lastig verhaal...   
Jelle

Yeronimo

Niets doen is per definitie al geen oplossing voor het probleem. Hondeneigenaren zouden eens moeten beginnen te beseffen wat ze veroorzaken met hun gedrag.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

psoer

De kleine gebiedjes in Zuid-Holland waar nog vogels zitten, worden als uitlaatplek voor honden gebruikt.
Wanneer er borden worden geplaatst dat de honden aan de lijn moeten dan zijn die de volgende dag al verdwenen. Jachthonden worden losgelaten in gebieden van Natuurmonumenten en als je de baasjes  daar op aanspreekt dan krijg je geen reactie of hij/zij stuurt de hond op jou af. De politie zegt vervolgens wel iets anders te doen te hebben.

Wie o wie heeft een oplossing hiervoor?

Groeten, Peter Soer

petermeer

Citaat van: BramtK op januari 29, 2013, 19:26:40 PM
Kan waarneming.nl hierover twitteren?
Gisteravond heeft waarneming.nl het bericht al geretweet. Aan de hand daarvan heb ik dit topic aangemaakt om er ook hier aandacht aan te besteden.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

KorHaan

Citaat van: psoer op januari 29, 2013, 20:41:49 PM
De kleine gebiedjes in Zuid-Holland waar nog vogels zitten, worden als uitlaatplek voor honden gebruikt.
Wanneer er borden worden geplaatst dat de honden aan de lijn moeten dan zijn die de volgende dag al verdwenen. Jachthonden worden losgelaten in gebieden van Natuurmonumenten en als je de baasjes  daar op aanspreekt dan krijg je geen reactie of hij/zij stuurt de hond op jou af. De politie zegt vervolgens wel iets anders te doen te hebben.

Wie o wie heeft een oplossing hiervoor?

Groeten, Peter Soer


In Praat-maar-raak is dat ook al een keer aan de orde gekomen, wat je met loslopende honden aanmoet. Zie mijn reactie 97:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=160034.90


Het is allemaal erg gecompliceerd, en niet elke situatie nodigt uit tot een fijn gesprek, maar het benaderen van eigenaren van loslopende honden op een belerende, of agressieve toon, is tegenwoordig welhaast een garantie voor een enkeltje ziekenhuis, of erger.

Het zijn ook vaak onverbeterlijke types, die hun honden los laten lopen. Daar begin je weinig tegen. Het hangt helemaal van de situatie af, of ik er iets mee kan of wil doen. Soms sta je machteloos.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

BramtK

Ah, is al getwitterd. Goed.


Dat Natuurmonumenten e.d. loslopende honden gedogen, dat is de eerste stap van dit probleem.
Groeten,

Bram ter Keurs

psoer

Sterker, in een gebied van natuurmonumenten dat ingericht is voor weidevogels liep 2 jaar terug een werknemer van die organisatie dood leuk met zijn loslopende herder in het begin van de broedtijd. Als je dit ziet dan weet je het echt niet meer.

Groeten, Peter Soer