Giervalk in Meppel???

Gestart door luukberger, februari 04, 2013, 18:59:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

luukberger

Ik vond deze video op youtube. Of dit daadwerkelijk een Giervalk is weet ik niet maar de video is bizar.

https://www.youtube.com/watch?v=AL5yGF4bPoI

Edit: De video is van 25 jan 2013. Misschien is hij daar nog ergens in de buurt?

Vincent Hart

Het is in elk geval geen (zuivere) giervalk. Een sakervalk of een valkeniershybride (vaak niet te onderscheiden van een zuivere saker/giervalk) lijkt me het meest waarschijnlijk. Gedrag lijkt mij enkel te passen op een vogel uit gevangenschap.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

luukberger

Citaat van: Vincent Hart op februari 04, 2013, 19:41:52 PM
Het is in elk geval geen (zuivere) giervalk. Een sakervalk of een valkeniershybride (vaak niet te onderscheiden van een zuivere saker/giervalk) lijkt me het meest waarschijnlijk. Gedrag lijkt mij enkel te passen op een vogel uit gevangenschap.

Kan deze vogel dit gedrag tonen omdat hij enorme honger heeft?

Cornelis Fokker

Citaat van: Vincent Hart op februari 04, 2013, 19:41:52 PM
Het is in elk geval geen (zuivere) giervalk. Een sakervalk of een valkeniershybride (vaak niet te onderscheiden van een zuivere saker/giervalk) lijkt me het meest waarschijnlijk. Gedrag lijkt mij enkel te passen op een vogel uit gevangenschap.

De vogel is volgens mij rechts geringd dus zal idd wel uit gevangenschap komen.
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Vincent Hart

Citaat van: luukberger op februari 04, 2013, 19:44:38 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 04, 2013, 19:41:52 PM
Het is in elk geval geen (zuivere) giervalk. Een sakervalk of een valkeniershybride (vaak niet te onderscheiden van een zuivere saker/giervalk) lijkt me het meest waarschijnlijk. Gedrag lijkt mij enkel te passen op een vogel uit gevangenschap.

Kan deze vogel dit gedrag tonen omdat hij enorme honger heeft?
Voor rovers is het tijdens winterse periodes eigenlijk alleen maar makkelijker om aan prooien te komen, (want) voor die prooien moeilijker ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rene Janssen

Prachtig, dat commentaar er onder... "Het zou ook een buizerd kunnen zijn omdat de buik wit is"
René Janssen

Oenanthe

Citaat van: luukberger op februari 04, 2013, 19:44:38 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 04, 2013, 19:41:52 PM
Het is in elk geval geen (zuivere) giervalk. Een sakervalk of een valkeniershybride (vaak niet te onderscheiden van een zuivere saker/giervalk) lijkt me het meest waarschijnlijk. Gedrag lijkt mij enkel te passen op een vogel uit gevangenschap.

Kan deze vogel dit gedrag tonen omdat hij enorme honger heeft?

In Scandinavië komt het wel vaker voor dat wilde roofvogels 's winters hun schuwheid afleggen en dit gedrag vertonen. Jaren geleden stond in de krant een foto van een sperwer die, omringd door voorbijgangers, een prooi plukte op een besneeuwde stoep in (ik meen) Stockholm. Als het een escape is is het een dure vogel en begrijp ik niet dat de eigenaar er niet meer achteraan zit. Als hij of zij dit ziet is de vogel snel genoeg weer verdwenen denk ik.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

baskok

Ik heb zelf een keer een sperwer gezien die naast me op de stoep zat toen ik er langs fietste.
Deze was ook een prooi aan het plukken ik denk dat de afstand nog geen meter was.

keesschreven

#8
Citaat van: Vincent Hart op februari 04, 2013, 19:55:38 PM
Citaat van: luukberger op februari 04, 2013, 19:44:38 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 04, 2013, 19:41:52 PM
Het is in elk geval geen (zuivere) giervalk. Een sakervalk of een valkeniershybride (vaak niet te onderscheiden van een zuivere saker/giervalk) lijkt me het meest waarschijnlijk. Gedrag lijkt mij enkel te passen op een vogel uit gevangenschap.

Kan deze vogel dit gedrag tonen omdat hij enorme honger heeft?
Voor rovers is het tijdens winterse periodes eigenlijk alleen maar makkelijker om aan prooien te komen, (want) voor die prooien moeilijker ...
Voor muizeneters kan het wel degelijk tegenvallen als er grote sneeuwbedekking is. Muizen zijn dan moeilijk te vinden en vangen. Een groot deel legt het dan af door vermagering, maar sommige rovers weten over te schakelen op andere prooien. Rondom het Forumgebouw van Wageningen UR waren in januari 2011 (veel sneeuw) bijvoorbeeld veel geplukte vogeltjes te vinden, prooien van de plaatselijke Torenvalk.
Tijdens de dooi na een lange sneeuwperiode zie je allemaal muizengangen en -holen tevoorschijn komen: die muizen hebben juist een goede tijd achter de rug. Rob Bijlsma telt jaarrond muizenholen gestandaardiseerd, ik geloof dat hij de relatie tot sneeuw ook kon laten zien.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren