Hoofdmenu

Groene rups

Gestart door verbua, januari 25, 2013, 09:19:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

verbua

Dag forum
Tussen foto's van tot nu toe onbekende insekten zat ook nog deze van een rups. Afgaande op het tijdstip waarop de foto werd genomen (27 juni 2012 om 22.50u) neem ik aan dat deze toen uit een hopplant in mijn tuin is gevallen tijdens het vangen van nachtvlinders. Weet iemand om welke soort het gaat?
Groeten, Adri.
Adri Verburg

Rosanne1970

Hallo leden,

Ik ben nieuw hier.
Ik heb sinds twee weken een groene rups in huis. In een bakje met vochtige ondergrond en bloemkoolbladeren (zat ook in de bloemkool).
Nu is de rups verpopt sinds gisteren. Fantastisch proces om te volgen maar ik maak me een beetje zorgen...

Hoe lang duurt dit verpoppen? Wat als het over twee weken uitkomt? Het is buiten te koud en de natuur is nog in winterslaap.
Wat moeten we dan doen met de vlinder?

Bedankt alvast voor de tips!

Groeten,
Rosanne

Elachista

Adri: Mamestra brassicae?

Rosanne: dit is vast een verstekeling uit het buitenland, mogelijk is het Helicoverpa armigera. Buiten vrijlaten is geen succes. Een kwestie van binnenshuis dood laten gaan of zelf doden, misschien kan je een verzamelaar er blij mee maken.
Groet,
Tymo

verbua

Hallo Tymo,
Na vergelijking met andere foto's denk ik dat M. brassicae wel een redelijke veronderstelling is. De rupsen van deze soort zijn kennelijk nogal variabel. In mijn tuintje heb ik wel planten die voor de kooluil als voedselplant zouden kunnen dienen (Mierikswortel).
Groeten, Adri
Adri Verburg