Hulp met mijn natuurkunde toets

Gestart door jvanleeuwen, januari 12, 2013, 12:48:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvanleeuwen

Hoi

Zelf vind ik fotograferen leuk en nu heb ik met natuurkunde lenzen en brandpuntsafstanden.
Maar nu heb ik een (simpele?) vraag:
Is een groothoeklens hetzelfde als een macrolens?
Deze hebben een kleine brandpuntsafstand en een bolle lens (klopt dit?).
Heeft een telelens dan een platte lens of meerdere lenzen?

Mijn vader weet het niet.
Gr Jan

HPM

Jij weet het niet omdat je niet hebt opgelet tijdens de les.
Je hebt nog het hele weekend om je boeken er nog eens op na te lezen.

Herman van der Meer

jvanleeuwen

Leuk Herman - mijn toets is pas donderdag  :rolleye:

Margreet Kwh

Jan, als het niet lukt met je boek, probeer dan eens de Wikipedia. Neem bijvoorbeeld dit startartikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geometrische_optica
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Groothoeklens is niet gelijk aan een marcolens. Hoe het allemaal werkt is bij mij ergens ver weggezakt...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

pia zz

een telelens heeft meerdere lenzen, soms wel 7 of 8 .
een macro hoeft geen kleine brandpuntafstand te hebben, die kan wel 180 mm zijn. de lens is volgens mij wel bol, maar ook in een macro zitten meerdere lenzen, elk objectief is een samenvoegsel van meerdere lensdelen.

groet Pia
  groet Pia.

arjan.kop

Wat mensen 'lens' noemen is dan ook meestal een objectief: een lenzenstelsel.

Melchior van Tweel

Een groothoeklens is een lens met een korte brandpuntsafstand, waardoor je een breed beeld (veel dus) op je foto krijgt. Het tegenovergesteld is een telelens, met een lange brandpuntsafstand, waardoor je een smal beeld (weinig) op je foto krijgt.
Een macrolens is een heel ander begrip en kan, zoals al eerder aangegeven met verschillende brandpuntsafstanden hebben. Het grote verschil is dat een macrolens heel dichtbij scherp kan stellen, waardoor je dus (relatief) dicht op je onderwerp kunt kruipen en dat groot op je foto komt te staan.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

jvanleeuwen

Hoi Margreet, Jeroen , Pia, Arjan en Melchior,

Bedankt voor jullie hulp.
Ik begrijp nu dat een macrolens uit meerdere lenzen bestaat en dat die zorgen dat er een scherp beeld is bij elke vergroting.
Mijn natuurkunde leraar weet het ook niet precies maar het is iig geen lesstof. De verwarring kwam van mij omdat ik mij afvroeg of groothoek en macro hetzelfde was (niet dus).
Maak mijn toets iets makkelijker  ;D.

Gr Jan

p.s. macrolens lijkt me wel gaaf voor waarneming.nl . . even doorsparen  :rolleyes:

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Nietspitten

Citaat van: jvanleeuwen op januari 14, 2013, 19:09:11 PM
Ik begrijp nu dat een macrolens uit meerdere lenzen bestaat en dat die zorgen dat er een scherp beeld is bij elke vergroting.

Is met macro fotografie nog niet zomaar vanzelfsprekend

groeten, Gerrit

jvanleeuwen

Hoi - toets ging best wel goed. Vragen gingen niet over camera-lens maar wel over ooglenzen en brillen  :(

Jan

Margreet Kwh

Gelukkig dat het goed ging, Jan. En kennis over lenzen is nooit weg, met je natuurhobby! :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

temmie

Een groothoeklens heeft een korte brandpuntsafstand, waardoor onderwerpen over een breed gezichtsveld nog op het negatief kunnen worden weergegeven. Ofwel kan men verhoudingsgetrouw werken, middels een vlakke buitenlens en daardoor worden rechte lijnen in de hoeken van het beeld ook recht weergegeven. Ofwel werkt men oppervlaktegetrouw met bolle buitenlens en daardoor ontstaat kromming van het beeld, en lopen alle rechte lijnen, behalve op de hoofdassen, krom naar buiten toe.

Een macrolens is zo ontworpen dat de werkelijkheid 1 op 1 (of daarbij in de buurt) wordt weergegeven op het negatief. Als het beestje 1cm groot is, wordt dit 1cm op het negatief (in deze de digitale sensor). Om dit te bereiken is een objectief met zeer nabije scherpstelling nodig. Daarvoor is een aparte lensconstructie nodig. De meeste macrolenzen kunnen ook verder scherpstellen tot oneindig, waardoor ze ook te gebruiken zijn voor bvb. portretfotografie.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis