Tien tips om in de winter te fietsen (en français)

Gestart door Margreet Kwh, januari 14, 2013, 22:28:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

ejslootweg

Leuk stukje. Goed te zien dat er buiten Nederland en Denemarken ook weer meer gefietst wordt (praktisch ipv sport). Ook in Engeland en de VS zijn ze druk bezig nieuwe fietspaden aan te leggen. En het is wel grappig dat overal op de wereld Nederlanders fietswinkels beginnen.

groeten, Erik

groeten, Erik

Elachista

En deze? Pas ik zelf ook wel toe en dat werkt uitstekend! (bijv in de winters met 30-40 cm  ;D )

Groet,
Tymo


Robert Heemskerk

#4
Ik moet eerljk toegeven dat het bijna geen sneeuwfiets meer is, meer een 'sneeuwscoot'

Nu weet ik niet precies wat het is maar het heeft wel wat.

Het is een hybride  ;)

Margreet Kwh

Dank voor jullie reacties.
De byke spikes (Cesar van Rongen, via Erik) en die tie-wraps (Tymo) lijken me ook een goed idee.
Roberts mevrouw op sneeuwscooter lijkt me wat fris ;) Ik zie er zelf meer uit als een "michelin-vrouwtje", als ik in de sneeuw fiets.
Van de week bekeek ik de fietsen van twee medecursisten: degelijke Kronan fietsen, met superdikke banden. Die leken me ook wel een goede wegligging te hebben.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Robert Heemskerk

#6
Ik fiets zelf veel op de bakfiets nu.
Goede wegligging, je kunt eigenlijk niet van de weg af raken of omvallen.
Je kunt er ook alles in kwijt; statief, fototoestel, boodschappen, kinderen etc.

groet, Robert




Bart van Hoogstraten

#7
Ik kwam deze (attached) laatst tegen on the internets. Lijkt me wel geinig om eens te proberen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Elachista

Groet,
Tymo

SlechtValk

Citaat van: Robert Heemskerk op januari 15, 2013, 22:10:39 PM
Ik moet eerljk toegeven dat het bijna geen sneeuwfiets meer is, meer een 'sneeuwscoot'

Nu weet ik niet precies wat het is maar het heeft wel wat.

Het is een hybride  ;)

Ik zou die dame graag eens in die outfit door de sneeuw zien ploegen :P

Iets heel simpels wat fietsen op glad wegdek en met sneeuw ook makkelijker maakt, is simpelweg de bandenspanning wat laag houden, niet al te hard oppompen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bart van Hoogstraten

#10
Vroegah (mijn opa had ze op zijn fiets) bestonden er zogenaamde "moffen"; van die leren hoezen op je stuur waar je je handen in kunt steken. Vreemd dat die niet meer in de handel zijn; ik zou ze meteen aanschaffen als ik ze ergens te koop zou zien.

Edit -> Ik heb ze gevonden, ze bestaan nog: http://www.fietsmoffen.nl/ Ik heb gelijk 2 paar besteld, voor mijn vrouw ook een set.  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Melchior van Tweel

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 20, 2013, 10:59:15 AM
Vroegah (mijn opa had ze op zijn fiets) bestonden er zogenaamde "moffen"; van die leren hoezen op je stuur waar je je handen in kunt steken. Vreemd dat die niet meer in de handel zijn; ik zou ze meteen aanschaffen als ik ze ergens te koop zou zien.
Zijn nog steeds te koop hoor.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 20, 2013, 11:11:02 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 20, 2013, 10:59:15 AM
Vroegah (mijn opa had ze op zijn fiets) bestonden er zogenaamde "moffen"; van die leren hoezen op je stuur waar je je handen in kunt steken. Vreemd dat die niet meer in de handel zijn; ik zou ze meteen aanschaffen als ik ze ergens te koop zou zien.
Zijn nog steeds te koop hoor.

Klopt, zie mijn edit.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

#13
Die stuurmoffen worden ook in het franse blog genoemd, zie boven.
Je kunt ze maken van een oude winterjas: mouwen afknippen, dichtmaken en aan je stuur bevestigen.
Citeer5/ Placez des manchons sur le guidon. Accrochés au cycle, ces grosses doudounes pour mains permettent de ne pas avoir à retirer puis remettre sans cesse ses gants. Idéal lorsqu'on s'arrête régulièrement, par exemple pour faire les courses, avant de remonter en selle.
(guidon = stuur; faire les courses = boodschappen doen)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op januari 20, 2013, 13:06:17 PM
Die stuurmoffen worden ook in het franse blog genoemd, zie boven.
Je kunt ze maken van een oude winterjas: mouwen afknippen, dichtmaken en aan je stuur bevestigen.

Mijn Frans is comme ci, comme ça, aussi ici comme la bas... bovendien ben ik niet handig met textiele werkvormen. Ik heb gewoon die standaard dingen gekocht en die snelsluiting met dat klittenbandje lijkt me wel handig want ik zet mijn fiets vaak op plekken waar je niets op je fiets kunt laten zitten en hij staat altijd in mijn voortuin in weer en wind. Ik denk dat ik ze komende week ontvang en laat dan wel even weten hier of het een goede kwaliteit is. Volgens mij zijn ze ideaal want je kunt er met dunne handschoenen in en die vind ik fijner als ik aansluitend aan de wandel ga met verrekijker en camera. Bovendien krijg ik in dikke wanten evengoed nog altijd koude duimen op de een of andere manier.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Hebben ze ook zoiets voor aan de trappers? Ik krijg namelijk eerder last van koude (verstijfde) voeten dan van mijn handen.

Herman van der Meer

Margreet Kwh

Citaat van: HPM op januari 20, 2013, 13:28:53 PM
Hebben ze ook zoiets voor aan de trappers? Ik krijg namelijk eerder last van koude (verstijfde) voeten dan van mijn handen.
Misschien helpt een regenhoes om je schoen? En dikke sokken in niet te nauwe schoenen of laarzen.
Of van die beenwarmers zoals balletdansers gebruiken, met de gedachte: als je been warm is, word je voet ook warmer?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op januari 20, 2013, 13:28:53 PM
Hebben ze ook zoiets voor aan de trappers? Ik krijg namelijk eerder last van koude (verstijfde) voeten dan van mijn handen.

Dat heb ik ook maar dus als volgt opgelost -> bij de legerdump heb ik voor 2 tientjes oude legerkistjes gekocht maat 45 (heb eigenlijk 43,5) en daar doe ik dan dubbele sokken in. Loopt ook lekker door de sneeuw! (Nou alleen mijn neus nog!  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

SlechtValk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 20, 2013, 13:43:27 PM
(Nou alleen mijn neus nog!  ;) ).

Jammer dat je tegenwordig bijna nergens meer bivakmutsen kan kopen... toen ik er laatst eens naar informeerde keek de verkoper raar op en mompelde iets over banken en dergelijke...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Lowieke

Bivakmutsen zijn nog volop te koop bij de motorfietskledingzaak.

Citaat van: HPM op januari 20, 2013, 13:28:53 PM
Hebben ze ook zoiets voor aan de trappers? Ik krijg namelijk eerder last van koude (verstijfde) voeten dan van mijn handen.
Ja, neopreen overschoenen. Te koop bij de (sport)fietszaak.
Jeroen.

Melchior van Tweel

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 20, 2013, 13:43:27 PM
Citaat van: HPM op januari 20, 2013, 13:28:53 PM
Hebben ze ook zoiets voor aan de trappers? Ik krijg namelijk eerder last van koude (verstijfde) voeten dan van mijn handen.

Dat heb ik ook maar dus als volgt opgelost -> bij de legerdump heb ik voor 2 tientjes oude legerkistjes gekocht maat 45 (heb eigenlijk 43,5) en daar doe ik dan dubbele sokken in. Loopt ook lekker door de sneeuw! (Nou alleen mijn neus nog!  ;) ).
Volgens mij hadden ze daarvoor bij de Cliniclowns wel een oplossing voor, in het rood ;D
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 20, 2013, 13:19:19 PM
Ik denk dat ik ze komende week ontvang en laat dan wel even weten hier of het een goede kwaliteit is.

Ik heb ze binnen; goede kwaliteit (soepel leer met stevig stiksel en voering van kunstbont) en ze werken perfect! Alleen klinkt de bel niet meer zoals het hoort, die kom ik aan het verplaatsen richting balhoofd zodat hij geen contact meer maakt met de mof. Ze zijn multifunctioneel bovendien...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Anne Hueber †

Met die mooie muts op, zie je er wel heel sexy uit Bart ;D 8) O0