Je eigen plantaardige foto's

Gestart door Margreet Kwh, januari 25, 2013, 13:48:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Japanse duizendknoop beklimt Lourdesgrot.


HPM


Deze foto van een Mannetjesvaren maakte ik vandaag. Daar ben ik dus jaren langs gefietst zonder hem op de merken. Onder het hoofd gezien, zogezegd. Mannetjesvaren had ik ook nooit eerder op zo'n standplaats gezien.


Herman van der Meer

Henri25

Ik vind het een magnifiek plaatje Herman!  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

HPM

Dank je. Namens de Kauwen, want zonder hen was het plaatje veel saaier geweest.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Benieuwd waar deze varen in wortelt. Oud kauwennest?

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

Margreet Kwh

Leuke foto, Herman! En leuke vondst natuurlijk.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: Rob Koelman op juli 04, 2014, 19:57:18 PM
Benieuwd waar deze varen in wortelt. Oud kauwennest?

Rob

'Gewoon' in de verweerde specie. Ze groeien heel veel in bjvoorbeeld tuin- en kademuren. Meestal blijven ze dan heel klein. De kauwenmest zal er hier vast voor gezorgd hebben dat hij vrij groot is.
Herman van der Meer


RutgerB

Wow, al een jaar geen plantaardige foto's!

Gisteren kwam ik een monsterachtige Rode ganzenvoet tegen. Zeker 2 meter hoog. Ik zag in de flora's

Heukels; tot 1 m.
New Flora of the Bi; tot 0,8 m.
Schmeil-Fitschen; tot 0,9 m.


M.V.S

Inderdaad. beter op letten weer. Kom bijna ieder jaar wel wat eigenaardigs tegen.

Leuke foto. Wat een enorm ding. Ik heb ze nog niet zo groot gezien.
Groetjes, Marc

HPM

#70
Hadden we niet een topic over reuzenplanten?
Herman van der Meer

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Willemien Troelstra

groet, Willemien Troelstra

HPM

Herman van der Meer



BartAbc

Die Hennepnetel van Rutger lijkt me dan ook een pelorische bloem: vijftallig i.p.v. tweezijdig symetrisch.
Van dit geslacht en deze familie had ik dat nog niet gezien. Fascinerend hoe de vorm dan opeens sprongsgewijs kan veranderen.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

RutgerB

Ik moest even graven in mijn geheugen en dit topic, maar ik weet nu weer over welke hennepnetel je het had. Bedankt voor je uitleg.

Overigens 'spaar' ik, samen met mijn vaste Botanische reizen maatje 'witte bloemen' bij planten die normaal een andere kleur hebben.

Het loopt al tegen de 70-80 soorten en ik zag er ook al heel wat langs komen op waarnemingen.be en waarneming.nl die ik zelf nog niet op de foto heb gezet..

Hieronder een voorbeeldje van wat ik wel zag; Campanula alpina uit Polen. Meer is te zien op http://www.botanicaljourneys.com/anomalies.htm



Rense Haveman

Citaat van: Rutger Barendse op september 11, 2015, 21:20:21 PM
Ik moest even graven in mijn geheugen en dit topic, maar ik weet nu weer over welke hennepnetel je het had. Bedankt voor je uitleg.

Overigens 'spaar' ik, samen met mijn vaste Botanische reizen maatje 'witte bloemen' bij planten die normaal een andere kleur hebben.

Het loopt al tegen de 70-80 soorten en ik zag er ook al heel wat langs komen op waarnemingen.be en waarneming.nl die ik zelf nog niet op de foto heb gezet..

Hieronder een voorbeeldje van wat ik wel zag; Campanula alpina uit Polen. Meer is te zien op http://www.botanicaljourneys.com/anomalies.htm



Heb je er ooit op gelet of de planten met witte bloemen verder ook 'bleker' of minder gekleurd zijn? Of zijn het alleen de bloemen die kleurloos blijven? Soms denk ik dat vooral het rood (anthocyaan, andere kleurstoffen?) missen. En zijn het vooral blauw-rode bloemen die wit worden, of ook (bijv.) gele?
Groet! Rense

havikskruiden!

M.V.S

Heb wel eens een nagenoeg witbloemige stalkaars en scherpe boterbloem gezien. En een wit vlasbekje (maar dan was de oranje kleur er nog wel).
Groetjes, Marc

gertjanvannoord

klinkt als een nieuw topic...

leukste als de naam ook nog in de kleur zit, mijn favoriet is witte rode dophei
Gertjan van Noord

BartAbc

Citaat van: Rutger Barendse op september 11, 2015, 21:20:21 PM
Ik moest even graven in mijn geheugen en dit topic, maar ik weet nu weer over welke hennepnetel je het had. Bedankt voor je uitleg.

O sorry, dat sloeg op een foto op de eerste pagina van dit topic... Ik had niet gezien dat we inmiddels op pagina 3 zaten.
Maar het was een bijzondere foto, die vijfzijdig symetrische hennepnetel. Ik heb er niets over terug kunnen vinden.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

RutgerB

Citaat van: Rense Haveman op september 11, 2015, 21:56:08 PM
Heb je er ooit op gelet of de planten met witte bloemen verder ook 'bleker' of minder gekleurd zijn? Of zijn het alleen de bloemen die kleurloos blijven? Soms denk ik dat vooral het rood (anthocyaan, andere kleurstoffen?) missen. En zijn het vooral blauw-rode bloemen die wit worden, of ook (bijv.) gele?

Aan de bladeren / rest van de plant zie ik eigenlijk niets afwijkends als de bloem wit is in plaats van de normale kleur, maar ik zal er eens extra op letten.

Het zijn vooral de planten die normaal roze, rood en met blauwachtige tinten die je ook in het wit kunt vinden. Maar sommige geslachten met gele bloemen (zoals Verbascum en Ranunculus) hebben het ook. Bij boterbloemen lijkt het meer op een verbleking, dan echt overtuigend wit. Maar veel voorbeelden zag ik daar nog niet van. Van gele composieten ken ik eigenlijk geen witte voorbeelden. Van rozige en blauwige composieten zijn vele witte voorbeelden. De oorspronkelijke kleur is dus volgens mij zeer bepalend voor een wit resultaat, hoe dat ook moge ontstaan. Waarschijnlijk kun je over het hoe en wat een flink boek schrijven.

De hobby is overigens min of meer begonnen bij de zoektocht naar Gladde ooievaarsbek - Geranium aequale. Vooral witte exemplaren van Zachte ooievaarsbek zijn verdacht had ik gelezen. Maar na vele witte Zachte ooievaarsbekken, nog altijd geen aequale aangetroffen.

Datura

In mijn tuin heb ik elk jaar wel een paar exemplaren Witte knoop staan, vegetatief zit daar geen verschil in met de Blauwe.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

BartAbc

Citaat van: Datura op september 12, 2015, 10:53:39 AM
In mijn tuin heb ik elk jaar wel een paar exemplaren Witte knoop staan, vegetatief zit daar geen verschil in met de Blauwe.

Ook hier in het natuurgebiedje Klarenbeek staan een paar exemplaren 'Witte knoop'
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Rense Haveman

Citaat van: Rutger Barendse op september 12, 2015, 10:33:12 AM
Citaat van: Rense Haveman op september 11, 2015, 21:56:08 PM
Heb je er ooit op gelet of de planten met witte bloemen verder ook 'bleker' of minder gekleurd zijn? Of zijn het alleen de bloemen die kleurloos blijven? Soms denk ik dat vooral het rood (anthocyaan, andere kleurstoffen?) missen. En zijn het vooral blauw-rode bloemen die wit worden, of ook (bijv.) gele?

Aan de bladeren / rest van de plant zie ik eigenlijk niets afwijkends als de bloem wit is in plaats van de normale kleur, maar ik zal er eens extra op letten.

Het zijn vooral de planten die normaal roze, rood en met blauwachtige tinten die je ook in het wit kunt vinden. Maar sommige geslachten met gele bloemen (zoals Verbascum en Ranunculus) hebben het ook. Bij boterbloemen lijkt het meer op een verbleking, dan echt overtuigend wit. Maar veel voorbeelden zag ik daar nog niet van. Van gele composieten ken ik eigenlijk geen witte voorbeelden. Van rozige en blauwige composieten zijn vele witte voorbeelden. De oorspronkelijke kleur is dus volgens mij zeer bepalend voor een wit resultaat, hoe dat ook moge ontstaan. Waarschijnlijk kun je over het hoe en wat een flink boek schrijven.

De hobby is overigens min of meer begonnen bij de zoektocht naar Gladde ooievaarsbek - Geranium aequale. Vooral witte exemplaren van Zachte ooievaarsbek zijn verdacht had ik gelezen. Maar na vele witte Zachte ooievaarsbekken, nog altijd geen aequale aangetroffen.

Ja, dit is ook mijn idee. Geel verbleekt, rood en blauw lijken kleurstof te missen....
Groet! Rense

havikskruiden!

Grada Menting

Hoe bomen het huis uit kunnen groeien.
Vandaag in Schiedam gezien.

Rob Koelman

Citaat van: Grada Menting op september 12, 2015, 18:21:54 PMHoe bomen het huis uit kunnen groeien.

Wellicht de kamerplanten iets teveel POKON gegeven?  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

wim van wijngaarden

#88
had bij zo'n pand eerder cannabis verwacht,
of zijn er rond berken nieuwe stimulerende ontwikkelingen?
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

HPM

Citaat van: wim van wijngaarden op september 12, 2015, 20:20:12 PM

had bij zo'n pand eerder cannabis verwacht,
of zijn er rond berken nieuwe stimulerende ontwikkelingen?

De rechter lijkt me een Es.
Herman van der Meer