Je eigen plantaardige foto's

Gestart door Margreet Kwh, januari 25, 2013, 13:48:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

#30
In het leuke boekje van Klaus Napp-Zinn, Missbildungen im Pflanzenreich, is ook wat te vinden over deze bloemafwijking.
Deze bloemafwijking werd, aldus N-Z, al in 1742 waargenomen en door Linnaeus (1744) beschreven. L. noemt het nog een pelorische bloem, maar later werd die term beperkt:
"Doch spricht man von Pelorien im engeren Sinne nur dann, wenn eine strahlige Blüte die Spitze einer Blütenstandsachse einnimmt, die im übrigen seitlich dorsiventrale Blüten trägt." (blz. 69)

Het geval van de afwijking bij Leeuwenbek beschrijft N-Z als "strahlige (radiäre) Blüte", die echter van oorsprong "dorsiventrale Blüten" zijn.
Dit is een voorbeeld van een groep afwijkingen, door hem aangeduid als "Abnorme Verteilung der Geschlechter", waarmee hij bedoelt dat meeldraden  vervormd zijn tot vruchtbladen, of helemaal niet gevormd zijn, zoals in het geval van de afwijkende leeuwenbek.

Hij geeft een afbeelding van drie kanten van deze afwijking, en geeft over de oorzaak van de afwijking het volgende aan.
Samengevat ligt de oorzaak in de erfelijkheid; maar het lijkt of slechts 1 factor daarvoor verantwoordelijk is, omdat bij kruisingen de normale vorm dominant is. En zelfs als alle voorwaarden voor wat betreft de erfelijke doorgave aanwezig zijn, hangt het ontstaan de de afwijking vaak af van invloeden van buiten, m.n. van voeding. ("bestimmter Ernährungsbedingungen")

In de tekst op blz. 68 is nog sprake van deze afwijking bij Linnaria maroccana. Deze heeft zelfs een naam gekregen: gratioloides. De bron die N-Z aanhaalt, is F. en H. Schwanitz 1955.

De afwijking van drie kanten, uit Napp-Zinn, Klaus, Missbildungen im Pflanzenreich, Stuttgart 1959, blz. 68, fig. 32
en een scan van blz. 68 en 69 (helaas niet van beste kwaliteit).
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

RutgerB

Interessant om te lezen allemaal. Dat het voorkomt wordt ook genoemd in de Oecoflora (3, blz. 206). Ik heb het slechts twee keer gezien. Hier in mijn tuin en op vakantie in Denemarken ergens midden jaren 90.

Nu ik toch weer iets schrijf; Hieronder een kransbladig Knopig helmkruid;


M.V.S

Deze spaanse aak vond ik vandaag. Normaal hebben ze mooi tegenoverstaande bladeren/knoppen. Maar deze heeft er drie, in een soort van kransje.

http://waarneming.nl/waarneming/view/74070656
Spaanse aak - Acer campestre gezien op 2013-03-02 Etten-Leur - Bedrijventerrein Vosdonk-Noord
Foto's:
Groetjes, Marc

nick w

grappig; hoe vaak zou het voorkomen dat tegenoverstaand een drieling wordt? Ik weet dat ik vroeger gefascineerd werd door walnoten met drie lobben, maar ik wist niet dat dit ook kon.

Groet,
Nick W

HPM

Toch meen ik mij te herinneren datik  dit bij ouder hout van Spaanse Aak vaker heb gezien.
Herman van der Meer

M.V.S

Ik heb het zelf nog nooit eerder gezien. Maar daar staat tegenover dat ik de meeste spaanse aken die ik tegenkom ook voorbij wandel zonder er uitgebreid naar te kijken. Zit was jong hout. Ik zal eens een kijkje nemen als ik tegen een ouder exemplaar aan loop.
Groetjes, Marc

Margreet Kwh

#36
Leuk, die viervoudige bladerkroon bij knopig helmkruid en die drievoudigheid bij Acer. Dat doet me denken aan de vreemde kiemplantjes in het "afwijkingenboekje":

Klaus Napp-Zinn behandelt in zijn eerder genoemde boekje ook het verschijnsel van meer dan de gebruikelijke één of twee kiembladen, "Vielkeimblättrigkeit" of "Polykotylie".
Dat komt niet alleen voor bij tuinplanten (b.v. bij Leeuwenbek (Antirrhinum, Löwenmäulchen), Grote klaproos (Papaver rhoeas, Klatschmohn), een Amarant (Amarantus speciosus= A. cruentus, Fuchsschwanz), Strobloem (Helichrysum bracteatum) en de "Schönblumige Clarkie" (Clarkia pulchella) en Phacelia (Phacelia tanacetifolia, Büschelschön), Duizendschoon (Dianthus barbatus, Bartnelke), Petunia (P. hybrida).
CiteerAber auch bei Bäumen gibt es manchmal Keimlinge mit mehr als zwei Keimblättern, etwa beim Spitzahorn1, bei der Rotbuche und - relativ häufig - bei der Weinrebe2, desgleichen bei manchen Unkräutern und anderen krautigen Freilandpflanzen wie dem Winterling3 und der Gänserauke4.
(Klaus Napp-Zinn, Missbildungen im Pflanzenreich, Stuttgart 1959, blz. 8-9)
1 = Acer planatoides, Noorse esdoorn
2 = Vitis vinifera, de Wijnstok
3 = Eranthis hyemalis, Winterakoniet
4 = Arabidopsis thaliana, Zandraket

De Nederlander Hugo de Vries deed al onderzoek naar zulke afwijkingen en zocht de oorzaken in de erfelijkheid en de invloed van voeding.
Hierbij de figuur met de meerbladerige kiemplantjes, naar De Vries:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Zegekruid met een verhaal.
Om de omgeving in beeld te krijgen was ik voor de foto's op straat gaan zitten. De hond lag toen lekker in het zonnetje op de stoep maar ala snel kwam hij kijken waar ik zo'n belangstelling voor had. Hij snuffelde aan de paal en aan de plant en ik hoopte eigenlijk dat hij zijn poot zou optillen waarbij de plant in beeld zou blijven, maar in plaats daarvan kwam hij lekker tegen me aan liggen. Toen bleek hij net aan een achterpoot te zijn geopereerd.


Herman van der Meer

Datura

Lievevrouwenbedstro als epifyt had ik nog niet eerder gezien :).




Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

ed.michels

Wilde lijsterden................
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Grada Menting

Gele rolzegge.

ed.michels

Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

M.V.S

Deze kwamen we vandaag tegen en vonden we best opvallend. heelblaadjes in een atypisch biotoop. Bijna kaal geel zand, met opslag van zeeden en struikhei!

Groetjes, Marc

RutgerB

Ik moest nog aan deze plaat denken; Grote lisdodde en Bezemkruiskruid op een betonnen constructie bij de sluizen van Genk


HPM

#44
Vergelijkbaar met deze. Een soort bak bovenop een betonnen viaduct midden in Den Haag. Kennelijk met stagnerend water. Met o.a. Rietorchis en Kattenstaart.




Op hetzelfde viaduct ook nog een leuke combinatie.

Herman van der Meer

Margreet Kwh

Complimenten voor de leuke foto's! :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

M.V.S

Een witbloeiende kale jonker. Nog nooit eerder gezien, maar we keamen ze vandaag geregeld tegen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/77182404
Kale jonker - Cirsium palustre gezien op 2013-06-29 Zundert - Pannenhoef - zuid
Foto's:
Groetjes, Marc

HPM

Door de rijen hoge monumenten vind ik dit nog steeds een indrukwekkende foto, maar ook plantkundig interessant.
Struikhei op de Joodse begraafplaats Persijnhof, Wassenaar.
Struikhei is zeldzaam in de regio maar moet vroeger hier op de strandwallen toch wel algemeen geweest zijn.



Herman van der Meer

RutgerB

Wordt misschien eerder een rariteitenkabinet zo, maar hier een afwijkende Melkeppe. Normaal zijn de omwindselblaadjes ongedeeld.


mcbudd

Twee jaar vond ik op ongeveer dezelfde plek een bijenorchis met één bloem ondersteboven gedraaid (door torsie van de bloemsteel).

groet, marc

Margreet Kwh

In Amsterdam hebben sommige planten een streepje voor. Deze stokroos op de westelijke eilanden heeft zijn eigen kraan.

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven


RutgerB

Een hartje hei in de Vlaamse prairie


M.V.S

Deze kwam ik vandaag tegen. Het lijkt dat de bloeistengels in tweeën is gespitst en beide helften zich afzonderlijk verder hebben ontwikkeld.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/78636098
Grote lisdodde - Typha latifolia gezien op 2013-08-24 Roosendaal - Westrand
Foto's:
Groetjes, Marc

RutgerB

Dit topic heeft een liftje nodig! Maar eerst even knielen op de groene WC;


Rense Haveman

Groet! Rense

havikskruiden!

Albert-Willem

Paardenbloem op een dode boomstam. Heeft wel iets.


M.V.S

Vandaag vond ik deze vergeten wikke. Voor de verandering eens niet roze, maar wit.

http://waarneming.nl/waarneming/view/83472582
Smalle wikke + Vergeten wikke + Voederwikke - Vicia sativa gezien op 2014-04-18 Lepelstraat - Eendrachtspolder
Foto's:
Groetjes, Marc

M.V.S

En deze van vandaag is ook leuk! gebroederlijk zij aan zij .... :)

http://waarneming.nl/waarneming/view/83504089
Bijenorchis - Ophrys apifera gezien op 2014-04-19 [obscured]
Foto's:
Groetjes, Marc

nick w

is vast een super plek, geweldig zo bij elkaar!

Groet,
Nick W