Palpopleura lucia of portia > lucia én portia

Gestart door Michiel en Milka, januari 29, 2013, 21:38:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Veel libellen met diverse zwarttekening op de vleugels. Het lijkt erop dat Lucia zeer variabele tekening heeft. Ik heb een aantal verschillende apart ingevoerd. Waar zitten de verschillen? Graag hulp.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://ghana.observado.org/waarneming/view/73489839
onzeker Lucia Widow - Palpopleura lucia gezien op 2013-01-01 Ghana - Volta region
Foto's:




Maar ook deze:

Foto's:
Groet, Michiel

nick w

Dag Michiel, de onderste is zeker P. lucia. P. portia  mannen hebben de inhammen die je ook bij de vrouwtjes ziet, maar minder diep.
Maar voor de bovenste, ik ben gewaarschuwd door een expert dat het niet gemakkelijk is om de vrouwtjes van P. portia en P. lucia van foto's uit elkaar te houden. Ik heb de mijne dus ook als onzekere P. lucia ingevoerd, met de kanttekening erbij dat het ook wel portia kon zijn. In jouw geval lijkt me dat ook de veilige weg, tenzij je een vangst hebt die je bij Naturalis kunt tonen, of als je een paring hebt waargenomen of zo.

Groet,
Nick W

Michiel en Milka

#2
Hoi Nick,

Je bent in dezelfde periode als wij in Ghana geweest zag ik. Alleen wel heel ander gebied. Ik zit regelmatig door je vlinderfoto's te bladeren om te kijken of ik er een herken, zodat ik weer een naam kan toevoegen. Maar tot nu toe niet heel veel overlap in de waarnemingen.

Ik zal je tips voor P. portia en P.lucia opvolgen. Geen paring gezien en niets gevangen.
Groet, Michiel

Michiel en Milka

Dit dan man P. portia?
Het betreft deze waarneming
http://ghana.observado.org/waarneming/view/73501041
Libel spec. - Anisoptera spec. gezien op 2013-01-01 Ghana - Volta region
Foto's:
Groet, Michiel

nick w


nick w

Citaat van: Michiel en Milka op januari 31, 2013, 20:39:43 PM
Hoi Nick,

Je bent in dezelfde periode als wij in Ghana geweest zag ik. Alleen wel heel ander gebied. Ik zit regelmatig door je vlinderfoto's te bladeren om te kijken of ik er een herken, zodat ik weer een naam kan toevoegen. Maar tot nu toe niet heel veel overlap in de waarnemingen.
Hoi Michiel, ja, ik zat in het noorden in savannegebied waar echt sprake was van begin droge tijd. In het zuiden merk je daar niet zo veel van. Wel interessant om te vergelijken welke dieren wel en niet in beide situaties voorkomen, ik spiek ook af en toe bij jullie. Mooie foto's!  :rolleye:   
Overigens ben ik nog niet klaar met invoeren, ik had nogal wat uit te zoeken... Misschien moeten we even contact hebben als we allebei klaar zijn? Een PM of mailtje is prima  :)

Groet,
Nick W

Michiel en Milka

Citaat van: nick w op januari 31, 2013, 20:57:06 PM
Citaat van: Michiel en Milka op januari 31, 2013, 20:39:43 PM
Hoi Nick,

Je bent in dezelfde periode als wij in Ghana geweest zag ik. Alleen wel heel ander gebied. Ik zit regelmatig door je vlinderfoto's te bladeren om te kijken of ik er een herken, zodat ik weer een naam kan toevoegen. Maar tot nu toe niet heel veel overlap in de waarnemingen.
Hoi Michiel, ja, ik zat in het noorden in savannegebied waar echt sprake was van begin droge tijd. In het zuiden merk je daar niet zo veel van. Wel interessant om te vergelijken welke dieren wel en niet in beide situaties voorkomen, ik spiek ook af en toe bij jullie. Mooie foto's!  :rolleye:   
Overigens ben ik nog niet klaar met invoeren, ik had nogal wat uit te zoeken... Misschien moeten we even contact hebben als we allebei klaar zijn? Een PM of mailtje is prima  :)

Groet,
Nick W
Lijkt me prima. Ik moet ook nog een paar dagen verwerken, waaronder een bezoek aan Afadjoto (berg) met veel vlinders. Maar dat heeft wel tot gevolg dat je veel nog een keer herbeleeft.
Groet, Michiel

nick w

Ja leuk he  ;D
Tip, ik weet niet of je het RAP bulletin of Biological Assessment voor de Atewa Range in Ghana kent, maar daar zitten lijsten in van aangetroffen libellen en vlinders en dat is reuze handig  ;) 


Groet,
Nick W