Korstmos op berk

Gestart door jck, januari 23, 2013, 06:59:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Deze is van 13 januari. Er stonden 3 vrij grote berken naast elkaar en iedere stam had een flinke laag van dit korstmos op de zuidkant van de grond tot ongeveer 2m hoog. Weinig opvallende kenmerken. De foto is iets misleidend - er waren juist heel weinig van die iets gebogen uitsteeksels ( zijn dat podetieen?) en ik heb moeten zoeken om een groepje op de foto te kunnen zetten. Ik weet niet hoeveel invloed het heeft maar de korstmossen hadden net 2 nachten van -5 graden achter de rug. Omgeving Apeldoorn.

James

alegro

Citaat van: jck op januari 23, 2013, 06:59:58 AMDe foto is iets misleidend - er waren juist heel weinig van die iets gebogen uitsteeksels ( zijn dat podetieen?)

Die uitsteeksels zijn inderdaad podetiën. Verder vind ik dit een lastig geval. Als ik alleen op deze foto zou moeten
afgaan zou ik er Cladonia glauca van maken. Maar ik weet niet of die ook wel eens met heel weinig of geen
podetiën voorkomt. Qua substraat kan het in ieder geval wel. Dus wat mij betreft een (zeer) onzekere C glauca.
Grüezi mitenand,
Arjan

jck

Bedankt Arjan. Ik loop hier vrij regelmatig langs - misschien ziet ie er over een paar maanden anders uit?

James