Hoofdmenu

Huiskat

Gestart door Carolien, januari 22, 2013, 22:31:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Carolien

Hallo forum,
misschien een rare vraag, maar het houdt me al een tijdje bezig waarom er op wrn.nl ook huiskatten kunnen worden ingevoerd. Is daar een speciale reden voor? 

Groetjes Carolien

GijsB

Volgens mij is dit vooral bedoelt voor verwilderde huiskatten. Die zijn in vrij grote aantallen in Nederland aanwezig. (Er zijn echter ook mensen die gewoon huiskatten ook invoeren.)
Gijs

maurice.lahaye

Hallo Carolien,


Dat is ´historisch zo gegroeid´. Inhoudelijk is het natuurlijk totale flauwekul (onderscheid 'tamme huiskat' of 'verwilderde huiskat' is bijvoorbeeld ook niet te maken). Maar ja, als waarnemers graag een huiskat willen invoeren..... Kortom, een goede reden ontbreekt. Tegelijkertijd ontbreekt er ook een goede reden om de huiskat weer uit waarneming.nl te verwijderen (integendeel, levert weer teleurgestelde waarnemers op). Hopelijk een bevredigend antwoord?


Vriendelijke groet,
Maurice
admin



2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Botervlieg

Volgens mij zijn er meerdere topics over en heeft het te maken met het feit dat er veel tamme/verwilderde huiskatten zijn die invloed hebben op bijv de vogels en muizen.

maurice.lahaye

Meerdere topics? De vraag gaat over het feit waarom je huiskat kan invoeren. Invoeren betekent dat je uiteindelijk een beeld kan krijgen van de verspreiding van de huiskat in Nederland (=100% en dat is bij voorbaat bekend). Dat (verwilderde) katten effect hebben op bijvoorbeeld vogels en muizen is klip en klaar. Daar heb je de losse waarnemingen uit waarneming.nl echt niet voor nodig of zie je meer toepassingen van de waarnemingen van huiskat uit waarneming.nl?


Maurice
admin




2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Botervlieg

Citaat van: maurice.lahaye op januari 23, 2013, 09:20:07 AM
Meerdere topics? De vraag gaat over het feit waarom je huiskat kan invoeren. Invoeren betekent dat je uiteindelijk een beeld kan krijgen van de verspreiding van de huiskat in Nederland (=100% en dat is bij voorbaat bekend). Dat (verwilderde) katten effect hebben op bijvoorbeeld vogels en muizen is klip en klaar. Daar heb je de losse waarnemingen uit waarneming.nl echt niet voor nodig of zie je meer toepassingen van de waarnemingen van huiskat uit waarneming.nl?

Hm, weten we niet ook al lang, dat de merel, kauw, zilvermeeuw etc in heel nederland voorkomen? Huismuizen... straatgras, paardenbloem?

Als jij het zo stelt kunnen we waarneming wel stoppen, lijkt me.


Bart van Hoogstraten

Citaat van: maurice.lahaye op januari 23, 2013, 09:20:07 AM
of zie je meer toepassingen van de waarnemingen van huiskat uit waarneming.nl?

Bij langdurige monitoring van verwilderde huiskatjes kun je wel een eventuele dalende of stijgende trend waarnemen wat op zich wel interessant kan zijn in verhouding tot de populatie van bepaalde wilde soorten.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

maurice.lahaye

@Bart: volstrekt kansloos, maar ga je gaan  ;) .

En het verschil tussen een huisdier en wilde dieren hoef ik verder niet uit te leggen. Nogmaals, als waarnemers huiskatten willen invoeren dan is dat prima, maar met de data kan je verder helemaal niets: onvolledig, incompleet, willekeurig, etc. Inderdaad, hetzelfde geldt voor merels, straatgras, etc.

Het werken met gegevens uit waarneming.nl heeft dus inderdaad zijn beperkingen, maar biedt voor andere vragen wel weer goede mogelijkheden afhankelijk van de soort, type waarneming of vraagstelling. Maar huiskat, nee, dan kan je helemaal niks mee (behalve invoeren).

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

grunsven

Veel mensen (lees katteneigenaren) denken dat hun kat altijd in de buurt blijft en de overlast dus wel mee valt. Waarnemingen in natuurgebieden ver van bebouwing tonen aan dat dit niet klopt. Maar verder niet heel zinnig inderdaad.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Maarte5n

Citaat van: grunsven op januari 23, 2013, 10:00:45 AM
Veel mensen (lees katteneigenaren) denken dat hun kat altijd in de buurt blijft en de overlast dus wel mee valt. Waarnemingen in natuurgebieden ver van bebouwing tonen aan dat dit niet klopt. Maar verder niet heel zinnig inderdaad.

Ik ben wel eens katten tegen gekomen op de veluwe als ik dan kijk waar de dichtbijzijnste huis of boerderij is is dat soms minimaal 8 km
een kat(er) van een boerderij zijn echte zwervers die kunnen makkerlijk 8 km van huis komen, dus is moeilijk te bepalen wild of niet maar zeg erbij de katten vanboerderijen zijn half wild(of halftam) dat betekend dat je ze nooit (bijna nooit) kan aaien buiten hun terrein (erf) maar op  het erf vaak wel. maar ik kijk vaak naar 2 dingen een halsband voer ik zowiezo nooit in ,aaibaar en oppakken voer ik ook nooit in. heb niet vaak ingevoerd .maar als ik in zou voeren is het een dier die op 20 meter al wegschiet van angst.

Greot M
Maarten vd Berg

Henri van Dodeweerd

Tja er zijn mensen die invoeren als er 1 op straat loopt. Dus met wat nu in de database zit kun je niet veel zeggen over verspreiding.
Een verwilderde kat kan ook in de buurt van bijv. een boerderij lopen. Je kunt met deze gegevens dus zo goed als niets aflezen.
Vandaar dat je van mij nooit een huiskat ingevoerd zult zien!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Carolien






Re: Huiskat

« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 08:28:10 »

Citaat


--------------------------------------------------------------------------------

Hallo Carolien,


Dat is ´historisch zo gegroeid´. Inhoudelijk is het natuurlijk totale flauwekul (onderscheid 'tamme huiskat' of 'verwilderde huiskat' is bijvoorbeeld ook niet te maken). Maar ja, als waarnemers graag een huiskat willen invoeren..... Kortom, een goede reden ontbreekt. Tegelijkertijd ontbreekt er ook een goede reden om de huiskat weer uit waarneming.nl te verwijderen (integendeel, levert weer teleurgestelde waarnemers op). Hopelijk een bevredigend antwoord?


Vriendelijke groet,
Maurice
admin


Dank je wel Maurice (en alle anderen) voor het bevredigende antwoord. ;) Het is me nu iets duidelijker, alhoewel ik het nog steeds bijzonder vind.Geldt dit dan ook voor de verwilderde kip?

Groetjes Carolien Reindertsen

GijsB

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 23, 2013, 20:59:18 PM
Tja er zijn mensen die invoeren als er 1 op straat loopt. Dus met wat nu in de database zit kun je niet veel zeggen over verspreiding.
Een verwilderde kat kan ook in de buurt van bijv. een boerderij lopen. Je kunt met deze gegevens dus zo goed als niets aflezen.
Vandaar dat je van mij nooit een huiskat ingevoerd zult zien!


Ik he wel eens foto's langs zien komen van Katten die in een tuin zitten... Dan vraag ik me ook af waar je mee bezig bent, je voert toch ook geen honden in die aan de lijn lopen ::)
Gijs

Botervlieg

Citaat van: dralion13 op januari 24, 2013, 00:53:55 AM
Ik he wel eens foto's langs zien komen van Katten die in een tuin zitten... Dan vraag ik me ook af waar je mee bezig bent, je voert toch ook geen honden in die aan de lijn lopen ::)

Waarom geeft een (kwart/half/heel) verwilderde huiskat >1km buiten een boerderij meer overlast/invloed op de natuur dan een huiskat in een woonwijk die alleen maar buiten zit?
Dat zo'n kat theoretisch gezien ergens een bakje vreten heeft staan, wil niet zeggen dat de kat het ook eet en/of dat er enige voedingswaarde in het voedsel zit dat de kat krijgt. Dus grote kans dat de kat naar buiten gaat om iets te vangen wat tot zijn oorspronkelijke natuurlijke voedsel behoord.

Citaat van: dralion13 op januari 24, 2013, 00:53:55 AM
je voert toch ook geen honden in die aan de lijn lopen ::)

Aan de lijn, niet nee. Loslopende honden zonder lijn daar in tegen lijken mij zeer nuttig om in te voeren. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik hoor dat dieren zijn doodgebeten door honden die loslopen, die daar niet horen. Honden horen namelijk oorspronkelijk niet los in de Nederlandse natuur.

Als je zoekt op het forum naar "huiskat" of "katten" vind je diverse topics waar discussies zijn geweest over de huiskat. Overigens vind je er ook diverse topics over waar katten allemaal mee thuiskwamen enz.

Discussies wilde kat / huiskat en de invoer ervan
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=205976
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=114091
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=2240
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=172239.msg1107182#msg1107182
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=48554.0
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=194221.msg1250927#msg1250927
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=173824.0
...

Schade / vangsten door katten
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=166447
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=212954
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=205976
....

Rikstar

Over honden gesproken......    die heb ik nog niet gezien in het lijstje. Is er een mogelijkheid om die soort aan te maken op waarneming.nl/observado.org?  En dan het liefst hond spec. (het lijkt mij niet handig om hond op ras in te voeren. ras kan altijd nog bij details ingevoerd worden.
Vorig jaar vond ik een aangereden hond (Labrador) ver buiten de bewoonde wereld en had hem graag in willen voeren.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

GijsB

Citaat van: M. Baltus op januari 24, 2013, 07:36:01 AM


Citaat van: dralion13 op januari 24, 2013, 00:53:55 AM
je voert toch ook geen honden in die aan de lijn lopen ::)

Aan de lijn, niet nee. Loslopende honden zonder lijn daar in tegen lijken mij zeer nuttig om in te voeren. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik hoor dat dieren zijn doodgebeten door honden die loslopen, die daar niet horen. Honden horen namelijk oorspronkelijk niet los in de Nederlandse natuur.



Dit vind ik al helemaal onzin. Het klopt, loslopende honden verstoren, maar een loslopende hond die je zou in voeren loopt tegen de tijd dat je hem hebt ingevoerd misschien wel weer aan de lijn. In dat geval moet het ook mogelijk zijn om mensen in te voeren, die verstoren immers ook.
Gijs

maurice.lahaye

Jongens, on topic blijven alsjeblieft. Het topic was waarom je huiskat kan invoeren op waarneming.nl. Die vraag is bevredigend beantwoord. Dat het nieuwe vragen oproept is niet zo relevant  ;D .


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Peter06

Ik gebruik waarneming.nl en telmee.nl voor mijn eigen waarnemingen. Ik zou bijvoorbeeld wel runderen en paarden willen invoeren, om een idee te krijgen van het landgebruik in het gebied waar ik tel. Je kunt bijvoorbeeld gaan kijken naar correlaties tussen grazers en fauna. Zit de klapekster bijvoorbeeld vooral in begraasde gebieden of niet. Jammer genoeg wordt er dan bepaald dat je sommige soorten niet kan invoeren, ook al zijn ze ecologisch relevant.

Voor katten is het lastiger dan voor grazers, omdat ze overal kunnen komen. Maar individuele herkenning is wel weer beter mogelijk. Je zou ze kunnen gaan onderverdelen in typen (rood, zwart, etc). In bepaalde telgebieden kan je met voldoende waarnemingen wel een beeld krijgen waar de katdichtheid hoog is en waar laag.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Peter06 op januari 24, 2013, 15:59:24 PM
Ik gebruik waarneming.nl en telmee.nl voor mijn eigen waarnemingen. Ik zou bijvoorbeeld wel runderen en paarden willen invoeren, om een idee te krijgen van het landgebruik in het gebied waar ik tel. Je kunt bijvoorbeeld gaan kijken naar correlaties tussen grazers en fauna. Zit de klapekster bijvoorbeeld vooral in begraasde gebieden of niet. Jammer genoeg wordt er dan bepaald dat je sommige soorten niet kan invoeren, ook al zijn ze ecologisch relevant.

Voor katten is het lastiger dan voor grazers, omdat ze overal kunnen komen. Maar individuele herkenning is wel weer beter mogelijk. Je zou ze kunnen gaan onderverdelen in typen (rood, zwart, etc). In bepaalde telgebieden kan je met voldoende waarnemingen wel een beeld krijgen waar de katdichtheid hoog is en waar laag.

Je weet dan toch dat er grazers zijn? Dan kun je de correlaties toch nog gewoon zien?

Overigens kun je ze volgens mij wel invoeren.

Bijvoorbeeld de konik, rund en schaap
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Peter06

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 24, 2013, 16:45:19 PM

Je weet dan toch dat er grazers zijn? Dan kun je de correlaties toch nog gewoon zien?

Overigens kun je ze volgens mij wel invoeren.

Bijvoorbeeld de konik, rund en schaap
Ik zie het al. In de zoekfunctie moet je "lokale soorten" uitvinken. Dan komt paard ook te voorschijn. Maar als ik hem test met de invoer, accepteert hij het niet: "please enter the missing fields" Bij rund en schaap gaat het wel goed.
Maar ik moet natuurlijk geen konik noteren als het geen konik is.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Peter06 op januari 24, 2013, 17:36:24 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 24, 2013, 16:45:19 PM

Je weet dan toch dat er grazers zijn? Dan kun je de correlaties toch nog gewoon zien?

Overigens kun je ze volgens mij wel invoeren.

Bijvoorbeeld de konik, rund en schaap
Ik zie het al. In de zoekfunctie moet je "lokale soorten" uitvinken. Dan komt paard ook te voorschijn. Maar als ik hem test met de invoer, accepteert hij het niet: "please enter the missing fields" Bij rund en schaap gaat het wel goed.
Maar ik moet natuurlijk geen konik noteren als het geen konik is.

Fjord kan ook! Andere paarden lukt niet. Maar volgens mij zijn er weinig andere paardensoorten/rassen die 'wild' rondlopen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

maurice.lahaye

Klopt. Rund overig is inmiddels weg al aangemaakt. Paard overig moet nog... Zal het aanvragen  :) .
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Peter06

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 24, 2013, 19:52:17 PM
Fjord kan ook! Andere paarden lukt niet. Maar volgens mij zijn er weinig andere paardensoorten/rassen die 'wild' rondlopen.
Alsof niet-wilde dieren geen biologische relevantie hebben. De impact van de huiskat op populaties van wilde dieren is schrikbarend groot. Gebruik van grasland als weide dan wel als hooiland heeft grote impact op biodiversiteit die samenhangt met begrazing.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Peter06 op februari 06, 2013, 14:18:23 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 24, 2013, 19:52:17 PM
Fjord kan ook! Andere paarden lukt niet. Maar volgens mij zijn er weinig andere paardensoorten/rassen die 'wild' rondlopen.
Alsof niet-wilde dieren geen biologische relevantie hebben. De impact van de huiskat op populaties van wilde dieren is schrikbarend groot. Gebruik van grasland als weide dan wel als hooiland heeft grote impact op biodiversiteit die samenhangt met begrazing.

Dus boerderijdieren invoeren???
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Carolien

Dank jullie wel allemaal! Mijn vraag over het invoeren van huiskatten is bevredigend beantwoord door Maurice, dank U!..punt...

maurice.lahaye

Hallo Carolien,


Ik heb het topic op slot gezet. Vraag beantwoord.  :duim:


Groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl