onbekend mos

Gestart door Bram van Vliet, januari 22, 2013, 15:12:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram van Vliet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/73273428
onzeker Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2013-01-17 Gorinchem - Avelingen (natuurgebied)
Foto's:










Toelichting:
in spatwaterzone, die regelmatig onder water komt
bij voorbaat dank Bram van Vliet

Ben Kruijsen

eerste indruk groot laddermos maar spatzone is wel verdacht .... niet het goede milieu maar wat moet het anders zijn???

vdvaart

Mijn eerste gedachte is: gewoon dikkopmos. Het is wel erg nat en opgeblazen materiaal dus lastig te zien. Ik mis echter het typische teruggebogen bladpuntje van laddermos en ook het beeld van stengel met zijtakken doet me niet direct aan laddermos denken.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

geen gekke gedachte Koos. Brach. rivulare zou qua milieu in aanmerking kunnen komen maar ik blijf dat korte spitsje wel raar vinden voor een Brachythecium. Typisch en geval om onder de microscoop te checken. Is er materiaal verzameld?

Rutger

Mijn eerste gedachte was Hygrohypnum luridum, vanwege de standplaats, maar de blaadjes lijken te weinig gekromd hiervoor. Misschien is Brachythecium plumosum nog een optie?
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

vdvaart

Ik kan het met mezelf niet eens worden over de nerf, misschien dat Bram daarover iets kan zeggen, hoe lang die is? B  plumosum ken ik helaas niet uit eigen ervaring. B. Rutabulum groeit overal, ook op plekken die onder water komen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart