Klein duinsterretje

Gestart door albertine r., januari 22, 2013, 12:54:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

albertine r.

Ik dacht aan Klein duinsterretje, hoewel ik twijfel over de al dan niet gebogen glashaar. Groeit op steen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/73227932
onzeker Klein Duinsterretje - Syntrichia ruralis var. calcicola gezien op 2013-01-07 Amsterdamse Waterleidingduinen - Zuidoost
Foto's:


bij voorbaat dank Albertine

------------einde kopiƫren----------------------------

Rutger

Ik denk dat ie klopt, maar voor dit soort mosjes heb je eigenlijk een goede foto van een enkel blaadje nodig, dus van bovenaf. Heb je meer foto's?
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Ben Kruijsen

hmmm twijfelachtig want ik zie blaadjes met heel lange glasharen die in het verlengde van het blad staan. Bij Klein duinsterretje staan de glasharen onder een hoek naar beneden (tov de bladschijf). En net als Rutger zou ik graag een beter beeld van een blaadje willen hebben. Is het vioolvormig ingesnoerd bijv of met min of meer evenwijdige zijden. Ik vermoed Syntrichia montana maar ben niet 100% zeker. 

albertine r.

Weet niet of deze foto veel verheldering zal brengen. Het mos groeit op een of ander reservoirachtige constructie tegen een vrij steile helling. Staande op de steile helling ben ik te klein om de rand te bereiken, op de constructie klimmen vergt enige acrobatiek. Het mos laat zich ook niet zo gemakkelijk plukken. Maar zodra de sneeuw weg is, ga ik wederom een poging ondernemen, ;)



groet Albertine

Ben Kruijsen

stuur hier maar wat van op naar mijn adres.  Ik stuur je wel een pb

albertine r.


vdvaart

Ik gok op klein duinsterretje, ik zie niet echt vlakke blaadjes bovenin, maar we wachten nu op Ben's onderzoek!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

jullie horen van me als ik het materiaal ontvangen en bekeken heb.