Gewoon maanmos

Gestart door albertine r., januari 22, 2013, 12:49:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

albertine r.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Na veel gepuzzel kwam ik zelf uit op Gewoon maanmos. Het mos groeit op zanderige duingrond. De blaadjes zijn helaas te klein om duidelijk op de foto te krijgen. 
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/73226366
Gewoon Maanmos - Cephalozia bicuspidata gezien op 2012-12-09 Amsterdamse Waterleidingduinen - Zuidoost
Foto's:








bij voorbaat dank Albertine

Rutger

Lijkt mij ok! Alleen is het wat moeilijk om zonder microscoop de andere soorten maanmossen uit te sluiten; die zijn echter een stukje zeldzamer en als ik naar de verspreidingen kijk zijn die ook zelden in de duinen te vinden.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

albertine r.

In de mosflora is het de enige die genoemd wordt onder het hoofdstukje Droog zand, dus vandaar dat ik eigenlijk niet eens aan andere maanmossen gedacht heb. Bedankt!

groet Albertine

Ben Kruijsen

dit is m.i. Lophozia excisa, een soort van licht ontkalkte noordhellingen, ook in de AWD. Gewoon maanmos ken ik zelf niet uit de duinen, komt er wel voor maar zeer zeldzaam. Heb je materiaal verzameld?

albertine r.

Ik heb een paar plukjes meegenomen. Zal ik ze je toesturen?

groet Albertine

Ben Kruijsen

doe maar, gedroogd in convoluutje (envelopje) . Heb je mijn adres?

Rutger

Ah ja, natuurlijk, helemaal niet aan gedacht  :rolleye: . Die soort past wel beter, ook op het habitus denk ik..
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

albertine r.

had je adres wel, maar kan het zo gauw niet terugvinden...

vdvaart

Ik zou dit ook op duintrapmos houden. Eigenlijk zonder twijfel...
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

hoi Albertine,

gezien de reacties van de anderen zou ik zeggen bespaar je de moeite en we houden het op Lophozia excisa, duintrapmos

albertine r.

Heb nog wat afbeeldingen bekeken en beschrijvingen gelezen zo her en der, en kan me er ook wel in vinden.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

groet Albertine

Ben Kruijsen

leuke soort hoor vaak op noordhellingen. Van boven lijkt zo'n Lophozia-vegetatie wel een veld bloemkolen ....

henkjanvdkolk

Het bekermos op de 2e foto zou zomaar Duinbekermos kunnen zijn, gezien oa de grove schubben die 'los' in een kale beker liggen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

albertine r.

Dat bekermos staat op Waarneming.nl met een wekkertje  :huh: gemarkeerd. Ik had hem Stapelbekertje genoemd, maar volgens de admins is hij nog te jong om te beoordelen. Sindsdien houd ik me bezig met de vraag: wanneer is een bekermos eigenlijk volwassen? Vind je geen antwoord op.

groet Albertine

alegro

Citaat van: albertine r. op januari 22, 2013, 18:37:20 PMSindsdien houd ik me bezig met de vraag: wanneer is een bekermos eigenlijk volwassen? Vind je geen antwoord op.

Als een bekermos bekers heeft zoals op jouw foto mag je hem van mij gerust "volwassen" noemen.
Cladonia's beginnen als grondschubben, maken daarna bekers en, vaak aan het eind van de
levenscyclus, apotheciën.

Ik ben het met Henk-Jan eens dat dit C pocillum is. De standplaats naast het Duintrapmos duidt op
min of meer kalkrijk zand, dan vallen de meest gelijkende soorten al af. C pocillum heeft wel vaker
kale bekers met verspreide schubjes. Wat mij betreft hoeft hier geen enkele twijfel over te bestaan.
Grüezi mitenand,
Arjan

albertine r.

Hoewel de grondschubben tussen de bekers op C. Pocillum wijzen (lijken versmolten), ben ik gaan twijfelen door a) de rechtopstaande gewimperde schub, weet niet of die erbij hoort of een verdwaald stukje Zomersneeuw is (volgens mij hebben alleen Stapelbekertjes en Zomersneeuw gewimperde schubben) en b) er was toch één echt in het midden gestapeld bekertje en c) ik dacht dat C.pocillum niet spruit aan de randen van de bekers. Nog wat foto's van dit bekermos







alegro

#16
Ik zie op deze foto's nogal opvallend grondthallus met hier en daar een paar piepkleine (jonge) bekertjes.
Dat geeft de keuze uit een stapelbekertje of zomersneeuw. De "ruige" bekers met schubjes horen
absoluut niet bij het grondthallus omdat de bekers van zowel zomersneeuw als stapelbekertje glad zijn,
zonder sorediën, schubjes of blaadjes.

Er staan hier dus 2 soorten door elkaar. Omdat het in de directe nabijheid groeiende duintrapmos wijst
op kalkhoudend zand vallen soorten als stapelbekertjes en bruin bekermos af omdat die alleen voor-
komen op geheel ontkalkt, "zuur" zand. Logische conclusie is dus: zomersneeuw en duinbekermos.
Grüezi mitenand,
Arjan

albertine r.

Mooie uitleg, geen speld tussen te krijgen, lijkt me. Het was al met al een leerzaam dagje!
Bedankt voor alle uitleg en toelichtingen!

groet Albertine