Reuzenzwartkopmeeuw / Pontische

Gestart door arnotenhoeve, januari 22, 2013, 09:07:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

arnotenhoeve

19 april 2012, Deventer IJssel vanuit huis grote meeuwen fotograferen. Sorry voor de late melding, maar op het moment zelf dacht ik aan een Pontische Meeuw. Er vlogen er namelijk meerdere toen, samen met Kleine mantelmeeuwen en Zilvermeeuwen. Maar nu ik door mijn oudere foto's heenloop, zit deze me toch (weer) niet helemaal lekker. Ik heb de foto's niet bewerkt, alleen maar gecropt en heel iets lichter gemaakt. Het doet mij denken aan een Reuzenzwartkopmeeuw. Maar ook aan een Pontische Meeuw met net even andere kenmerken. In ieder geval is het weer leerzaam voor mij; meeuwen blijken elke keer weer lastig. De staartband is misschien het enige dat ik zo gauw kan vinden dat niet klopt voor Reuzenzwartkopmeeuw.

Alvast dank,
Groeten
Arno


PS, nu ik nog eens even met iets meer koffie kijk, ga ik toch voor Pontische. Gestreepte onderdelen: RZM moet witte onderdelen hebben.

Mars Muusse

Nee helaas (ten minste, helaas, als je erg van reuzenzwartkopmeeuwen houdt), dat is het niet. Misschien eerst even de leeftijd van deze vogel bepalen, en dan valt wellicht ook pontische meeuw af? Laat maar horen als je er niet uitkomt.

arnotenhoeve

Dank.
Citeer(ten minste, helaas, als je erg van reuzenzwartkopmeeuwen houdt)
ik ben er dol op. Ik zeg altijd: "een dag geen Reuzenzwartkopmeeuw, is een dag geen Reuzenzwartkopmeeuw". Nee, sterker nog, ik heb er nog nooit een gezien.
Uhm, het zal een 2e zomer beest zijn. Grijze rug... Armpennen beetje frommelig... Gewoon een Zilver? Doe normaal. Ik meur er elke keer weer in...

arnotenhoeve

Dag,

Toch nog even omhoog. Het blijft een moeilijk punt voor mij: halfwas meeuwen...

Uhm, ik ga inmiddels voor 2e kj Geelpootmeeuw.

Mars? Heb ik het goed?

groeten
Arno

Mars Muusse

#4
Nee, helaas Arno.
Ik voeg wat foto's toe, in de veronderstelling dat het de boel iets verduidelijkt. Je kunt op de foto's klikken voor 1000 px wijdte)
Zeer belangrijk is de datum; in april zien vogels er zo uit:
FOTO 1: 1e Winter (2cy) cachinnans, Ashdod, Israel, 02 March 2012. Picture: Amir Ben Dov. Ringing data: L-010442 Kiev, ringed as pullus on 05 June 2011 at Kanivske reservoir, Balyko-Stshuchinka,        Ukraine (49.57 N    31.09 E). De handpennen zijn 1e generatie (dwz, dezelfde als toen hij juveniel was), bij deze soort is vaak een 'lamellenpatroon' te zien op de binnenste handpennen.


FOTO 2: 1e Winter (2cy) graellsii, Agadir, Morocco, 10 April 2011. Picture Frode Falkenberg.  Zeer donkere binnenste handpennen, ook op de binnenzijde (innerweb).

FOTO 3: 1e Winter (2cy) argentatus, Simrishamn, Sweden, 14 April 2010. Picture: Hans Larsson. Deze sdoort heeft zeer lichte binnenste handpennen.

FOTO 4: 1e Winter (2cy) michahellis, heb ik geen goede foto van, maar patroon vergelijkbaar met 2cy armenicus, donkere buitenzijde en lichtere binnenzijde van handpennen. Midden april is bovendien een tijd dat binnenste handpennen bij michahellis al uitgeworpen kunnen zijn. Foto: 2cy armenicus, 09 February 2011, Maagan Michael, Israel. Picture: Amir Ben Dov.


Bovenstaande foto's zijn allemaal van 1e winter vogels, vogels met 1e generatie handpennen. Zulke vogels noemen we "2CY April" vogels. Hieronder dezelfde soorten, maar dan een jaartje ouder, ofwel 2e winter vogels (= 3CY April).

FOTO 5: 2e Winter (3cy) cachinnans, Ashdod, Israel, 12 March 2011. Picture: Amir Ben Dov. Alle veren in ieder geval eenmaal vervangen. Staart, hand- en armpennen zijn 2e generatie, handpennen met een ronde top, een kleine witte vlek op de buitenste pen (mirror op P10, redelijk betrouwbaar kenmerk voor deze soort) en vaak een pijlpuntje op de binnenste handpennen. De armpennen hebben een vergelijkbaar patroon als het jaar ervoor, maar vooral de staartveren hebben zeer fijne lijntjes, een soort spaghetti patroon. De grijstoon zoals die voor adulte vogels geldt, is in dit kleed al zichtbaar op de rug. Kaspische meeuw cachinnans is lichter dan Geelpootmeeuw michahellis.


FOTO 6: 2e Winter (3cy) graellsii, Belfast, N Ireland, April 28 2012. Picture Graham Ekins. De donkere rug valt meteen op. De handpennen zijn natuurlijk weer 2e generatie, dus met een ronde top. Er is in 99,9% van graellsii geen mirror op P10. De binnenste handpennen zijn donker, en pas volgend jaar zullen die binnenste pennen zo grijs zijn als bij een adulte vogel.

FOTO 7: 2e Winter (3cy) intermedius,  Oued Ed-Dahab, Western Sahara, 28 April 2010. Picture Tomas Svensson. Even een extraatje, omdat je in het oosten woont. Veelal zal je deze ondersoort van Kleine Mantel aantreffen, die doorgaans verder 'doorgeruid' is dan graellsii. Witte staartpennen kunnen beide ondersoorten tonen (we vermoeden dat deze witte pennen steeds 3e generatie staartveren zijn, verkregen in de late winter op de overwinteringsgronden). Maar intermedius kan ook armpennen ruien in de winter; deze zijn dan ook 3e generatie, en zoals gebruikelijk lijken die al sterk op de adulte veren. Onderstaande vogel heeft dus 2e generatie handpennen, 3e generatie armpennen (op een enkele na) en 3e generatie staartpennen. Als vogels deze leeftijd hebben bereikt is het lastig om de generaties te bepalen voor dekveren, en aan de rugveren zou ik al helemaal niet beginnen (kan al 5e generatie zijn).

FOTO 8: 2e Winter (3cy) argentatus, March 18 2012, Bergen, Norway. Picture: Frode Falkenberg. Kleed vergelijkbaar met Kaspische Meeuw, maar vaak een lichte iris (donker in 2e winter Kaspische). Tweede generatie binnenste handpennen zo mogelijk nog lichter dan voorgaand jaar, met donkere tekening vooral langs de schacht. Op binnenste twee handpennen (P1 en P2, je kunt terugtellen in de linkervleugel, P10 is de buitenste) is wat bruine tekening te zien die vlekkerig is, bij Geelpootmeeuw vaak 'schoner').

FOTO 9: 2e Winter (3cy) michahellis, April 16 2011, Tel Aviv - University Zool. Garden, Israel. Pictures: Amir Ben Dov. Onderdelen en kop meestal al spierwit, zonder tekening in nek, zijborst of flanken (maar kan in andere soorten ook). Grijstoon op rug vergelijkbaar met adulten, donkerder dan Kaspische en argenteus Zilvermeeuw, lichter dan Kleine Mantelmeeuw. Ook hier geen mirror op P10, 'schone P1-P2', en grote dekveren meestal donker aan de basis.

Arno, je vogel heeft een geheel grijze rug en 2e generatie handpennen, dus het is een 2e Winter (3CY April) vogel. Je fotografeerde hem/haar op 19 april begrijp ik. De zuidelijke soorten (Kaspische en Geelpootmeeuw) hebben dan een geheel witte kop, de laatste foto, foto 9, geeft dat mooi weer. Het is een Zilvermeeuw, ook te herkennen aan de groezelige binnenste handpennen (P1-P2), de uitgebreide vlektekening in hals, op zijborst en op de buik.
Je kunt veel meer voorbeeld vogels vinden op de ORG site: http://gull-research.org/
Hieronder een paar 3CY april Zilvermeeuwen:
FOTO 10: 2e Winter (3CY) Herring Gull, April 17 2012, Noordwijk, the Netherlands. Picture: Mars Muusse. Vogel met enigszins 'schone' binnenste handpennen.

FOTO 11: 2e Winter (3CY) Herring Gull, April 17 2012, Noordwijk, the Netherlands. Picture: Mars Muusse. Uitgebreide donkere tekening op onderdelen.


En hieronder nog wat beesten van maart, maar dat maakt voor patronen op staart-, arm- en handpennen niet uit. Wel kan een vogel in maart meer vlektekening op kop en onderdelen hebben, die verdwijnt veelal vanaf begin april.
FOTO 12-15: Onderstaande foto's luiden meest: Herring Gull 3CY, March 21 2013, Noordwijk, the Netherlands. Bij ongeringde vogels is het niet altijd duidelijk of het de ondersoort argenteus of argentatus betreft, vandaar de verzamelnaam "Herring Gull".




En hieronder wat geringde vogels uit April. De onderdelen en kop kunnen al wat witter ogen, maar vaak vind je er half April toch wel vlektekening op.
FOTO 16: 2e Winter (3cy) argenteus) WFA April 11 2011, Calais, NW France. Picture: Jean-Michel Sauvage. Lichte iris, grijze rug, vlektekening op achterkop, nek en onderdelen. Vogel uit Franse kolonie.

FOTO 17: 2e Winter (3cy) argenteus BLB H-117461, April 06 2004, Westkapelle, the Netherlands. Picture Pim Wolf. Argenteus kan er redelijk volwassen uitzien op bovendelen en witte onderdelen en kop hebben vanaf begin April. Vogel uit België.

FOTO 17: 2e Winter (3cy) argenteus NLA 5.365.545, April 05 2003, Brouwersdam, the Netherlands. Picture Mars Muusse. Argenteus kan er ook heel onvolwassen uitzien: zelfs de rug vertoont nog veren met patronen. Vogel uit de kolonie Zoommeer, Zeeland, Nederland.

Alexander Devos

Dag Mars,

Bedankt voor de foto's en uitleg.  Ik zie bij de 2de zomer geelpoot op foto 9 dat die witte binnenste handpennen krijgt.  Geen donkere met iets blekere binnenvlag zoals 1ste winters of donkergrijze zoals bij adulten, maar witte.   Ik zag dit ook op de foto's 383 en 384 van 'Gulls' van Olsen & Larsson.  Dit fenomeen kan ik niet plaatsen en ik vond er ook nog geen uitleg over.

Is de evolutie van kleur van de binnenste handpennen bij micha dus als volgt:
- donker met een iets lichtere binnenvlag tot 2de winter?
- wit tot 3de winter?
- donkergrijs vanaf 3de zomer?

Als onervaren meeuwenkijker zou je bij het zien opvliegen van zo'n beest vlug denken aan de 'witte spiegel' op de binnenste handpennen van de jonge zilvermeeuw.  Terwijl een 1ste winter geelpoot dit juist niet heeft... . Complex!

arnotenhoeve

Dag Mars,

Tjonge, indrukwekkend!
Echt enorm bedankt.

Ik ga er morgen eens rustig naar kijken.

groeten
Arno

adriaens

@Alexander: de handpennen in foto 9 zijn wat gesleten en gebleekt.
Dat komt in het voorjaar nogal vaak voor bij meeuwen (niet alleen bij Geelpoot, en niet alleen bij 2de zomers), maar vooral als de foto genomen is in een land met veel sterk zonlicht zoals in dit geval Israël!
De binnenste handpennen variëren bij 2de-cyclus Geelpootmeeuw van lichtgrijs tot donkerbruin. In het eerste geval kunnen ze slijten tot nogal witachtig.