Wezel of Hermelijn?

Gestart door ml0032, januari 21, 2013, 18:50:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

ml0032

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/73334352
onzeker Wezel/Hermelijn - Mustela nivalis/erminea gezien op 2013-01-21 Breda - Westerpark
Afmetingen voetafdruk: ongeveer 2 ½ cm breed en 3 ½ cm lang
Foto's:
[im]http://waarneming.nl/fotonew/8/4322958.jpg[/img]


bij voorbaat dank Marjo Lips
Met vriendelijke groet,
Marjo Lips

maurice.lahaye

Lijkt mij te groot voor wezel/hermelijn. Ik zou eerder aan steenmarter denken. Helaas zijn sporen zelden tot op soort te determineteren (zie topic bovenin het forum).


Vr. groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Bregtje

Hermelijn zou slechte sporen geven in de sneeuw vanwege haren op de voeten.
Ik denk ook aan iets groters, zoals idd steen (of boom) marter.

Rob Koelman

Qua formaat in ieder geval geen wezel of hermelijn. De foto's laten onvoldoende details zien, maar het zou wat mij betreft ook heel goed een huiskat kunnen zijn.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Cees Janssen

Kan het geen bunzing zijn of zijn die in winterslaap?

Rob Koelman

#5
De prenten passen qua formaat bij soorten als bunzing, steenmarter en huiskat. Op een van de foto's is iets meer te zien van de prenten zelf (zie uitsnede hieronder). Deze prenten passen wat mij betreft goed bij huiskat. Er zijn echter onvoldoende details zichtbaar voor een meer zekere determinatie.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Bregtje

Ik neig toch meer naar grote marterachtige (steen/boom marter, bunzing) dan naar kat vanwege:

De sprongengalop, een kat zie je toch meestal draven, sprongengalop is typisch voor marterachtigen.
De puntige uiteinden van de tenen, kan wijzen op niet ingetrokken nagels wijst op marterachtige.

Rob Koelman

#7
De prenten komen vrij 'rond' over en ik kan nergens een vijfde teen ontdekken. Er zijn nagels zichtbaar, maar een kat trekt bij het lopen niet altijd zijn nagels in. Spronggalop is niet typisch voor kat, maar als er wat diepere sneeuw ligt lopen katten vaak niet op de 'normale' manier, maar meer spronggewijs. Blijkbaar houden ze niet van sneeuw tegen de buik...

Ben overigens absoluut niet zeker van huiskat, maar vind dat de prenten in principe wel passen bij de soort. Noem de soort vooral omdat anderen deze nog niet hebben genoemd. Ook qua biotoop (bebouwde kom) past kat goed. Alternatief is bunzing of marter...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

ml0032

#8
Ja inderdaad zijn er vier nagels zichtbaar in de sneeuw. Een huiskat zou zeker tot de mogelijkheden behoren. Het spoor loopt onder het hek door waar een kat naar onze mening niet onderdoor kan. Wij hebben meerdere katten van de buren in de tuin, maar die komen altijd over het hek heen. Er stonden ook sporen van een kat in de tuin, maar die zagen er toch anders uit. We laten het verder maar zo, het zal altijd wel een raadsel blijven.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Marjo Lips

ml0032

#9
Citaat van: Rob Koelman op januari 23, 2013, 16:01:14 PM
De prenten komen vrij 'rond' over en ik kan nergens een vijfde teen ontdekken. Er zijn nagels zichtbaar, maar een kat trekt bij het lopen niet altijd zijn nagels in. Spronggalop is niet typisch voor kat, maar als er wat diepere sneeuw ligt lopen katten vaak niet op de 'normale' manier, maar meer spronggewijs. Blijkbaar houden ze niet van sneeuw tegen de buik...

Ben overigens absoluut niet zeker van huiskat, maar vind dat de prenten in principe wel passen bij de soort. Noem de soort vooral omdat anderen deze niet hebben genoemd. Ook qua biotoop (bebouwde kom) past kat goed. Alternatief is bunzing of marter...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Toch denk ik dat het raadsel is opgelost. Afgelopen donderdag zag mijn man om 21.30 iets donkers wegschieten uit onze tuin, formaat bunzing. Zondagmorgen werd het vermoeden bevestigd. Hij zat vlakbij onze konijnenren onder de haag. Even later zag mijn man dat daar een dode egel lag. Waarschijnlijk geprobeerd om deze eronder uit te trekken.
Met vriendelijke groet,
Marjo Lips

Rob Koelman

Zag dat de waarneming van de egel al ingevoerd is. Voer je de zichtwaarneming van de bunzing ook nog even in?

Verder zou je de oorspronkelijke waarneming (van de prenten) kunnen wijzigen in bunzing en daarbij verwijzen naar de zichtwaarneming naderhand.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging


Met vriendelijke groet, Rob

ml0032

Met vriendelijke groet,
Marjo Lips

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob