Roodporiehoutzwam of Weerschijnzwam?

Gestart door nhdejong, januari 21, 2013, 17:14:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

nhdejong


Aanvankelijk dacht ik zelf aan Dikrandtonderzwam (op basis van foto's die ik ergens had gevonden), maar Luc Knijnsberg dacht eerder aan Roodporiehoutzwam of Weerschijnzwam.
Kan iemand licht schijnen op deze zaak?

http://waarneming.nl/waarneming/view/73327821
Dikrandtonderzwam - Ganoderma australe gezien op 2013-01-04 Texel - Oude Krimbos
Foto's:


bij voorbaat dank!
Klaas de Jong

loest

 
Klaas,

Op welke boomsoort groeien deze zwammen? En heb je de afmetingen?

En: om foto's te vergelijken kun je ook hier op waarneming.nl  bij de goedgekeurde meldingen kijken.
Zie voor Dikrandtonderzwam:  http://waarneming.nl/soort/photos/15768?from=1980-01-01&to=2013-01-21&os=0&os=1&licentie=0&rows=3&cols=4&type_foto=0&sex=&id_kleed=0&id_akt=0&only_rated=0&only_approved=0&only_approved=1
Groet, Loes

nhdejong

Dank voor je snelle reactie, Loes! Misschien kan ik morgen even gaan kijken, ik heb niet echt gekeken welke boomsoort het was, maar ik vermoed Zwarte Els.

Ik dacht dat het misschien oude zwammen waren, waarbij het wit al 'vergaan' was...

Dank voor je leerzame antwoord!
Smiles,
Klaas

loest

Citaat van: nhdejong op januari 21, 2013, 17:35:45 PM
Ik dacht dat het misschien oude zwammen waren, waarbij het wit al 'vergaan' was...

Ze zijn inderdaad een beetje over de datum. Hieronder de link naar de Elzenweerschijnzwam - Inonotus radiatus, zodat je verse en oude exemplaren kunt vergelijken.
http://waarneming.nl/soort/photos/10117?from=1980-01-01&to=2013-01-21&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&licentie=0&only_rated=0&only_approved=1&type_foto=0&page=15
Groet, Loes

nhdejong

Ja, dat ziet er inderdaad een stuk plausibeler uit! Ik wijzig de soortnaam vast. Mocht er nog meer commentaar komen, dan kan het altijd opnieuw gewijzigd worden.

Dank!

Smiles,
Klaas

nhdejong

Ik heb ook nog even een extra foto geüploadet waardoor er meer overeenkomsten zichtbaar worden met de foto's die ik op de door Loes genoemde link al zag staan...

loest

 
Heb je iemand in de buurt om 'm met de   :micro:  te controleren? Ook op leeftijd is dat bij deze soort nog goed te doen.
Groet, Loes

nhdejong

Ehm, niet dat ik weet, maar ik heb wel zelf een  :micro:. Is er ergens een beschrijving van wat ik moet zien en waar ik op moet letten? Dan ga ik zelf wel even sporen vangen. Of is dit te ingewikkeld als je dat niet eerder hebt gedaan? Of moet ik speciale literatuur hiervoor aanschaffen? Of moet het preparaat op een speciale manier worden gemaakt? Veel vragen, maar ik ben dan ook leergierig. Je zou me erg helpen!

Thanx!
Klaas

loest

#8
Heb je een stereomicroscoop? Daarvan is de vergroting vaak 20, 40 of 60x .
Voor microscopisch onderzoek heb je een vergroting van 100x t/m 1000x nodig.
Om je een idee te geven:
Sporen zijn inderdaad een kenmerk , die van de Elzenweerschijnzwam zijn gelig van kleur, hebben een glad oppervlak en zijn breedelleptisch van vorm en hebben een afmeting van 4,5-5,5 x 3,5-4,5 µm.

Een opvallend kenmerk bij deze soort zijn de Setae (haren) die bij de soorten in het geslacht Inonotus alle een verschillende vorm , kleur en afmeting hebben.

Op de website www.allesoverpaddenstoelen.nl onder het kopje determineren krijg je een indruk wat er bij de determinatie van paddenstoelen komt kijken en wat je er voor nodig hebt.
Ben je lid van een natuurvereniging op Texel?  Misschien dat de IVN je verder kan helpen, op de website staat dat ze o.a. contact hebben met werkgroepen die ze zelf niet hebben, waaronder een paddenstoelenwerkgroep.

Groet, Loes