(Juveniele) Cooper's Hawk of Sharp-shinned hawk?

Gestart door edokreuzen, januari 21, 2013, 10:21:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

edokreuzen

Mede op advies van Wouter Teunissen zou ik graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:
http://observado.org/waarneming/view/73324737
onzeker Coopers Sperwer - Accipiter cooperii gezien op 2012-12-27 United States - Gulf (FL)
Foto's:




Toelichting:
Ook hier aarzel ik weer tussen een juveniele roodstaart- en roodschouderbuizerd...

Bij voorbaat dank → Edo Kreuzen.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Bart van Hoogstraten

Hoi Edo,

Weet je uit je hoofd de afmetingen ongeveer nog te schatten? -> Sharp-shinned is echt heel klein (kleinste Accipiter van Noord Amerika) tov Cooper's
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

edokreuzen

Beste Bart,

Bedankt voor jouw razendsnelle reactie. Op grond van jouw heldere opmerking ben ik opnieuw mijn Sibley gaan raadplegen. En inderdaad: Sharp-shinned Hawk → L 11" WS 23" WT 5 OZ (140 g) tegenover Cooper's Hawk → L 16.5" WS 31" WT 1 lb (450 g). Dat kun je met recht wel een groot verschil noemen. Ik kan mij de vogel op mijn foto nog heel goed voor de geest halen. Hij was absoluut niet heel klein zoals bijvoorbeeld een torenvalk. Integendeel: het formaat van een roodstaart- en roodschouderbuizerd. Vandaar ook mijn aanvankelijke suggestie. Je zou langzamerhand kunnen zeggen: het kan haast niet meer missen of het is een juveniele Cooper's Hawk.

Met vriendelijke groet → Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

frankneijts

Hoewel inschatten van formaat altijd hachelijk is (daar krijgen we hier vrijwel dagelijks 'schrijnende' voorbeelden van...) is dit inderdaad een jonge Coopers maar daarvoor kun je beter kijken naar (o.a.) de relatieve grootte van de snavel en de tekening op de onderzijde: Sharp-shinned heeft (relatief!) veel kleinere snavel en veel dichter gevlekte/gestreepte onderzijde.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

edokreuzen


Hallo Frank,

Jouw reactie is duidelijk. Ik zal het vraagteken bij mijn waarneming nu definitief (zeg nooit nooit in het leven :rolleyes:, want elk voordeel hep z'n nadeel) weghalen.

Met hartelijke dank → Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!