Welk vogeltje is dit?

Gestart door Kiewiet, januari 19, 2013, 23:13:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kiewiet

Met vr groet, Theo.

Mark Zevenbergen

Wanneer genomen lijkt me ..'zeer recent'. Dan blijft de vraag over ; 'waar' ?
grts Mark

APellemans

Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

August

August van Rijn

APellemans

Citaat van: August op januari 20, 2013, 10:31:58 AM
Citaat van: APellemans op januari 20, 2013, 09:30:30 AM
Winterkoning.
Weet je het zeker ;). ?
Nee, ik weet het niet zeker. de snavel en staart kloppen wel, de wenkbrauwstreep ook, maar de jizz niet. Heb jij een andere mening ?
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

HPM

Mij ljkt het ook een Winterkoning, maar wie kan met zo'n foto zeker zijn?.
Zie bijlage.

Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: APellemans op januari 20, 2013, 10:46:00 AM
Citaat van: August op januari 20, 2013, 10:31:58 AM
Citaat van: APellemans op januari 20, 2013, 09:30:30 AM
Winterkoning.
Weet je het zeker ;) . ?
Nee, ik weet het niet zeker. de snavel en staart kloppen wel, de wenkbrauwstreep ook, maar de jizz niet. Heb jij een andere mening ?

Er klopt een heleboel niet voor Winterkoning waaronder de snavel (Wiko heeft gele ondersnavel), de staart (bij Wiko veel korter en gebandeerd) en het feit dat het vogeltje op de foto helemaal egaal lijkt: Wiko heeft o.a. opvallend vlekkerige wangen en gebandeerde flanken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Het zal toch geen Sibtjif zijn, of wel?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

August

Citaat van: APellemans op januari 20, 2013, 10:46:00 AM
Citaat van: August op januari 20, 2013, 10:31:58 AM
Citaat van: APellemans op januari 20, 2013, 09:30:30 AM
Winterkoning.
Weet je het zeker ;) . ?
Nee, ik weet het niet zeker. de snavel en staart kloppen wel, de wenkbrauwstreep ook, maar de jizz niet. Heb jij een andere mening ?
ja een Cetti
August van Rijn

HPM

Voor Cetti's klopt er ook het een en ander niet. Geen lichte ondersnavel, geen oogring. En de poten lijken mij ook te dun voor Cetti's.
Herman van der Meer


frankneijts

Citaat van: HPM op januari 20, 2013, 11:36:40 AM
Voor Cetti's klopt er ook het een en ander niet. Geen lichte ondersnavel, geen oogring. En de poten lijken mij ook te dun voor Cetti's.

Helemaal waar: de poten van Cetti's zijn zelfs opvallend dik....
Vraag me af of de bruine kleur hier niet deels overdreven wordt door het dorre riet waarin het beestje zit en dan is er eigenlijk niks mis voor een doodnormale Tjif.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Een Tjif zou kunnen maar ik zit wel met die prominente winterkoningwenkbrauwstreep.

Herman van der Meer

Certhia

Raar ding.
Ik weet niet zo goed welke van de "kenmerken" ik kan vertrouwen bij het zien van deze foto. Lichte poten? Wel of geen lichte ondersnavel? Is de staart echt te lang voor WiKo?
Als de poten licht zijn (zoals de foto doet vermoeden) dan is t geen Tif, Cetti's is veilig uit te sluiten op t argument dat Frank al aanhaalt, poten te iel. Snavel kan wel degelijk licht van onder zijn volgens mij maar door kleine oppervlak aan pixels vervalt dit. Staart lijkt idd wat lang voor Wiko, maar is dat optisch bedrog? Foto onscherp genoeg voor het wegvallen/vervagen van eventuele bandering Wiko wat mij betreft nog niet uitgesloten, maar ervan overtuigd ben ik ook niet.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankneijts

't Is juist dat optisch bedrog (i.r.t. de staart) dat hier een Wiko van probeert te maken Marc..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Citaat van: frankneijts op januari 20, 2013, 13:02:05 PM
't Is juist dat optisch bedrog (i.r.t. de staart) dat hier een Wiko van probeert te maken Marc..... 8)

Snap je punt maar als t een Tjif is dan vind ik het een erg raar artefact dat die poten zo licht lijken. Ik ben ook verre van overtuigd dat het een WiKo zou zijn trouwens
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

APellemans

Ik raak steeds meer overtuigd dat het wel een winterkoning is. Door de onscherpte valt de tekening op de veren weg, de staart staat waarschijnlijk recht omhoog en misschien wel wat naar voren. Voor het oog is het alsof die naar achteren wegloopt, waardoor deze erg lang lijkt.

Ik heb geprobeerd wat foto's te vinden van een winterkoning in ongeveer dezelfde pose, maar dat valt niet mee. Deze komt aardig in de buurt:
http://waarneming.nl/waarneming/view/73242728?_popup=1
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Kiewiet

Dankuwel allen! :duim:

De foto is recent genomen in 't Naardermeer.

Wellicht winterkoning.(?)
Met vr groet, Theo.

Rick van der Weijde

Het zal wel aan mij liggen, maar zie eerlijk gezegd weinig geks voor een winterkoning... (hier hoeft niet op geantwoord te worden hoor).
Erg bruine kleur, duidelijke wenkbrauw, opvallend wit keeltje, opgewipte, recht afgesneden staartje (die door de hoek waaronder de foto genomen is (of de vogel zit) volgens mij langer lijkt dan hij is).
Vind het in ieder geval geen Phyllo.

Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography