Hoofdmenu

Eend tweeslachtig??

Gestart door Jaap van Dam, januari 19, 2013, 16:51:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap van Dam

Hallo allemaal,

Tussen een grote groep eenden in/bij een wak bij de kinderboerderij in Boskoop, zit een wilde eend, die me vrijwel meteen opviel, toen ik hem/haar zag. De eend heeft vrouwelijke en mannelijke kenmerken. Een groot deel van het lijf oogt duidelijk kenmerken van een woerd, zoals je kunt zien op de foto's bij mijn waarneming. Wel is de borst anders dan bij een "gewone" woerd, er zit een klein beetje bruin op, verder is het grijs. Echter de kop en snavel is echt vrouwelijk en het lijf heeft ook wat bruine veertjes als bij een vrouwtje. Nadat ik deze week de eend ontdekt had, heb ik hem/haar gefotografeerd. Foto's zijn te vinden bij mijn waarneming. Gisteren ben ik hem/haar korte tijd gaan observeren. De eend gedraagt zich volkomen als een vrouwtje bij de andere eenden. Kortom een hele aparte eend. Denken jullie dat deze eend tweeslachtig is?

http://waarneming.nl/waarneming/view/73263021

Vriendelijke groeten,
Jaap van Dam

lucasn

Zou ook een restje van het eclipslkeed kunnen zijn, dat hij nog niet volledig geruid is.
Groet,
Lucas Nieuweboer

joostheeremans

#2
Ik heb weleens gelezen over eenden (maar ook goudfazant) in gevangenschap waarvan het vrouwtje uiterlijk in een mannetje veranderde. Dit bleek na sectie op het dode dier vrijwel altijd om een aandoening aan het ovarium te gaan. Ik het boek van Kees Moeliker 'De eendenman' staan een aantal van dit soort gevallen beschreven. Bij eenden bijvoorbeeld pijlstaart, eider en dus ook wilde eend. Door de aandoening raakt de hormoonhuishouding verstoord, waardoor mannelijke kleedkenmerken zich manifesteren. Of dit met jouw eend ook het geval is durf ik niet te zeggen, hoewel het inderdaad een apart kleed is.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Ted van der Knaap

Ik heb ook wel eens zo'n wn gehad en dit was toen het antwoord (van Wouter T.):

Dit schijnt bij oude eendenvrouwtjes wel eens voor te komen. Ze krijgen dan een half mannelijk kleed.

Zie foto's hieronder:


Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/42344352
Wilde Eend - Anas platyrhynchos gezien op 2009-04-03 ´s-Gravenzande - Plas van Alle Winden
Foto's:








groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

lucasn

Groet,
Lucas Nieuweboer

snwja3

@Ted,
de opmerking van Wouter T. mag dan wel waar zijn, maar zou zijn reactie nog eens goed nakijken of hij dit ook als zodanig als verklaring voor deze vogel heeft gegeven.
De vogel heeft namelijk ook een krul in de staart, toch wel een heel specifiek kenmerk voor een man, weet niet of een vrouw dit ook over kan nemen!?
Ik zie geen keiharde kenmerken die naar een oude vrouw zouden wijzen.
Logischer is jouw vogel gewoon te beschrijven als een iets afwijkende man, zoals er bij de gedomesticeerde Wilde Eend 1000 in een dozijn gaan.
Wietze Janse

Jaap van Dam

Citaat van: lucasn op januari 19, 2013, 17:25:23 PM
Zou ook een restje van het eclipslkeed kunnen zijn, dat hij nog niet volledig geruid is.

Zou kunnen, maar dit is dan wel een heel laat eclipskleed. Bovendien is de snavel ook vrouwelijk. Mannetjes hebben een meest gele snavel en die blijft altijd hetzelfde, ook bij het ruien.
Verder viel me op dat deze eend zich als een vrouwtje gedraagt. Echt heel bijzonder!

Groeten Jaap

Jaap van Dam

#7
Citaat van: snwja3 op januari 19, 2013, 19:01:31 PM
@Ted,
de opmerking van Wouter T. mag dan wel waar zijn, maar zou zijn reactie nog eens goed nakijken of hij dit ook als zodanig als verklaring voor deze vogel heeft gegeven.
De vogel heeft namelijk ook een krul in de staart, toch wel een heel specifiek kenmerk voor een man, weet niet of een vrouw dit ook over kan nemen!?
Ik zie geen keiharde kenmerken die naar een oude vrouw zouden wijzen.
Logischer is jouw vogel gewoon te beschrijven als een iets afwijkende man, zoals er bij de gedomesticeerde Wilde Eend 1000 in een dozijn gaan.

Hoi Wietze,
Zie mijn reactie op Lucas. Overigens vind ik die krul in de staart niet echt terug.
Ik vind trouwens allerlei gedomesticeerde eenden in mijn omgeving. Daar ben ik echt wel bekend mee. Maar deze viel me echt op.

Groeten Jaap

Sorry, bedoel je de eend van Ted van der Knaap of van mij?

Ted van der Knaap

Citaat van: snwja3 op januari 19, 2013, 19:01:31 PM
@Ted,
de opmerking van Wouter T. mag dan wel waar zijn, maar zou zijn reactie nog eens goed nakijken of hij dit ook als zodanig als verklaring voor deze vogel heeft gegeven.
De vogel heeft namelijk ook een krul in de staart, toch wel een heel specifiek kenmerk voor een man, weet niet of een vrouw dit ook over kan nemen!?
Ik zie geen keiharde kenmerken die naar een oude vrouw zouden wijzen.
Logischer is jouw vogel gewoon te beschrijven als een iets afwijkende man, zoals er bij de gedomesticeerde Wilde Eend 1000 in een dozijn gaan.

zie dit Topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=72485.0
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

snwja3

@ Jaap, ik bedoel de eend van Ted. Die van jou is ook een of andere variatie, maar waaronder die te plaatsen is moeilijk. Vind er veel Krakeendman-grijsachtig in het verenkleed, maar of dit er ook daadwerkelijk in zit (zie geen andere Krakeend kenmerken)? en er wordt zoveel doorgekweekt ......

@Ted, duidelijk dus een algemene opmerking van Wouter T. geen eindconclusie. Ik ga met Gert Jan in die discussie mee.
En in mijn eerste reactie druk ik mij nog voorzichtig uit, mij is verteld (daarom zo voorzichtig) dat vrouwen wel kleedkenmerken kunnen overnemen maar nooit de krul .....
Tenzij je mij kunt uitleggen op welke kenmerken dit een vrouw moet zijn, leer ook graag nog wat bij!  ;)
Wietze Janse

Sander Haak

Ik ben geen bioloog dus ik hoop dat ik het goed samenvat:

Uit "The Wisdom of Birds" van Tim Birkhead haal ik dat de afwezigheid van oestrogeen bij sommige vogelsoorten leidt tot een mannelijk kleed. Er zijn bekende gevallen van zieke of oude vrouwtjes die geen oestrogeen meer aanmaakten, en daardoor een mannelijk broedkleed verkregen. Het schijnt voor te komen bij kippen, fazanten, pauwen en eenden.

Ergo, dit zou wel eens een vrouwtje kunnen zijn die te weinig oestrogeen aan maakt.
Groet, Sander Haak (Woerden)