waarnemingen kopiëren, niet altijd mogelijk

Gestart door JandJ, januari 19, 2013, 01:00:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

JandJ

Misschien is het weleens eerder gevraagd toen de kopiëerfunctie net uitgerold werd, maar ik vraag me af hoe het komt dat enkele waarnemingen niet te kopiëren zijn. Eerder dacht ik weleens dat het om recent ingevoerde waarnemingen ging, maar ik heb nu een lijstje waarvan de waarnemingen dateren uit augustus vorig jaar. Ze zijn een dikke maand geleden ingevoerd. Het overgrote deel kan ik wel kopiëren, en dat heb ik ook gedaan, maar een aantal waarnemingen niet. Ligt dat aan een onderdeel van de wn?
http://ijsselmonde.waarneming.nl/user/view/7928?q=&g=0&from=2012-08-17&to=2012-08-18
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

ejslootweg

Hoi Jan,

ik denk dat het in dit geval te maken heeft met precisie van de lokatie van de waarnemingen. De waarnemingen die niet te kopieren zijn hebben een nauwkeurigheid van 1000 m. Ik geloof dat waarnemingen die op gebiedsniveau zijn ingevoerd in ieder geval niet te kopieren zijn, maar blijkbaar geldt dit ook voor waarnemingen die met 1000 m nauwkeurigheid zijn ingevoerd.

groeten, Erik

groeten, Erik
groeten, Erik

hiskodevries

Omdat we streven naar zo precies mogelijke waarnemingen wordt copieren toegestaan bij een precisie <1000 meter
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Hesterjacoba

Ons is opgevallen dat mensen onze waarneming kopiëren, terwijl ze daar helemaal niet waren.

Wij stonden gisteren naar een vogeltje te kijken met zn 2en. Later kwam er 1 iemand bij, en toen nog iemand. De ene ging we en toen gingen wij weg.
Er stond daar toen dus 1 persoon.
Iemand, niet degene die er op dat moment waren, heeft een waarneming gekopieerd op exact het zelfde ogenblik dat wij daar waren, maar wij hebben hem niet gezien.

Ik vind dat vreemd. Zo kun je vanuit je luie stoel alle waarnemingen kopiëren en alle vogels of andere organismen van de wereld 'zien', en daarmee jezelf en de wetenschap voor de gek houden!!!!

Het is een vreemde functie die op de site staat. Niet erg handig/wetenschappelijk!

hiskodevries

Citaat van: Hesterjacoba op oktober 01, 2020, 08:15:04 AM
Ons is opgevallen dat mensen onze waarneming kopiëren, terwijl ze daar helemaal niet waren.

Wij stonden gisteren naar een vogeltje te kijken met zn 2en. Later kwam er 1 iemand bij, en toen nog iemand. De ene ging we en toen gingen wij weg.
Er stond daar toen dus 1 persoon.
Iemand, niet degene die er op dat moment waren, heeft een waarneming gekopieerd op exact het zelfde ogenblik dat wij daar waren, maar wij hebben hem niet gezien.

Ik vind dat vreemd. Zo kun je vanuit je luie stoel alle waarnemingen kopiëren en alle vogels of andere organismen van de wereld 'zien', en daarmee jezelf en de wetenschap voor de gek houden!!!!

Het is een vreemde functie die op de site staat. Niet erg handig/wetenschappelijk!
Hester, de kopieer functie is uitermate handig. jullie waren met tweeën slechts 1 persoon voert de waarnemingen in de ander hoeft ze alleen maar te kopieren.

Of daar misbruik van wordt gemaakt ? geen idee , maar dat maakt voor de wetenschap maakt dat geen verschil.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hesterjacoba

Toen wij daar nog met z'n 2en waren, heeft inderdaad één van ons de waarneming doorgegeven. Wij staan ook als 2 personen ingeschreven dus de ander hoeft de waarneming niet te kopiëren.

Maar ... anderen, die er dus niet bij waren kopiëren de waarneming, en dat is volgens mij niet aan de haak.
Zo houdt die persoon zichzelf en anderen voor de gek.
Ik weet inmiddels dat sommigen bezig zijn met levenslijsten, jaarlijsten enz. Op die manier kunnen ze de aantallen lekker opvoeren. De kopieermogelijkheid zorgt ervoor dat het heel handig gaat. Als je zoiets zou doen in de financiële wereld noemen ze het fraude.  En schrijvers/kunstenaars noemen het plagiaat.

Nu moeten diegene die dat doen het natuurlijk zelf weten of ze wel of niet eerlijk willen zijn maar op de gegevens die zulke mensen doorgeven hoef je dan niet op aan te gaan, het kan voor een deel of zelfs helemaal gelogen zijn.
Als zo iemand een waarneming doorgeeft kun je die met een korrel zout nemen. Het is i.i.g. niet betrouwbaar.


hiskodevries

Hester, onze database zit er niet, gekopieerde waarnemingen worden getagd en zijn dus uit te sluiten door de wetenschap.
Verder is het maar de vraag of je constatering van misbruik correct is. vaak ligt het allemaal wat genuanceerder
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hesterjacoba

#8
Nou Hisco, We hebben het zelf nog eens uitgeprobeerd. Het is heel makkelijk te doen. Uiteraard hebben we die waarneming weer weggehaald, maar als het zo gemakkelijk is verdenk ik een aardig wat vogelaars die op die manier aan hun jaarlijst komen. En zo misbruik maken van de waarnemingen van een ander terwijl ze lekker thuis blijven.

Maar als jullie met die kopieer mogelijkheid tevreden zijn moeten jullie het zo laten. Ik vind het overbodig en het werkt misbruik in de hand.

Iedereen heeft tegenwoordig een smart- of I-phone. Een waarneming doorgeven is simpel en snel gedaan dus daar hoeft het niet aan te liggen.

Wij vinden het nog steeds heel vreemd dat iemand doorgeeft een vogel te zien terwijl hij daar niet lijfelijk aanwezig is, op exact dezelfde tijd en plaats. Of hij moet een onzichtbaarheidsmantel hebben en Harry Potter heten.


Henri van Dodeweerd

Een mogelijke nuancering:

Waarnemer is op een iets ander tijdstip daar aanwezig, maar ziet de soort wel op dezelfde plek. Hij/zij ziet deze waarneming en kopieert deze, maar vergeet daarbij de tijd aan te passen. Kan gebeuren. Maakt voor de database ook zeer weinig uit.

Er van uit gaan dat personen met opzet waarnemingen kopiëren die ze zelf niet gedaan hebben lijkt mij redelijk wantrouwig en mogelijk dus niet terecht. Het zal vast wel eens gebeuren. Maar die personen houden zichzelf voor de gek, laat ze er lekker van genieten. Voor de wetenschap boeit het niet, de soort was tenslotte al waargenomen in dat gebied op dat tijdstip....
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

lukasverboom

Ik gebruik die functie heel veel als we met meerdere mensen op pad gaan: één iemand voert in. Dat scheelt dubbel of driedubbel werk. Ik denk dat het aantal mensen wat misbruik maakt van de functie te verwaarlozen is. Je kunt immers een waarneming net zo makkelijk zelf via de site op dezelfde locatie invoeren.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

frankaroos

Citaat van: lukasverboom op oktober 01, 2020, 21:22:49 PM
Ik gebruik die functie heel veel als we met meerdere mensen op pad gaan: één iemand voert in. Dat scheelt dubbel of driedubbel werk. Ik denk dat het aantal mensen wat misbruik maakt van de functie te verwaarlozen is. Je kunt immers een waarneming net zo makkelijk zelf via de site op dezelfde locatie invoeren.
Ik ondersteun dit. Ik ga altijd met mijn vogelmaat en hij voert altijd in omdat zijn GPS fix (iObs) sneller is dan die van mij (Obsmapp). Later kopieer ik vrijwel al zijn ingevoerde waarnemingen. Heel efficiënt zo.

Henk Soepenberg

Citaat van: Hesterjacoba op oktober 01, 2020, 20:30:47 PM
Maar als jullie met die kopieer mogelijkheid tevreden zijn moeten jullie het zo laten. Ik vind het overbodig en het werkt misbruik in de hand.

Bij je Instellingen > Privacy heb je de mogelijkheid om "Andere gebruikers mogen mijn waarneming niet kopiëren" aan te vinken Hester.
Vriendelijke groeten,
Henk

SlechtValk

Citaat van: Hesterjacoba op oktober 01, 2020, 20:30:47 PM
Maar als jullie met die kopieer mogelijkheid tevreden zijn moeten jullie het zo laten. Ik vind het overbodig en het werkt misbruik in de hand.
...
Wij vinden het nog steeds heel vreemd dat iemand doorgeeft een vogel te zien terwijl hij daar niet lijfelijk aanwezig is, op exact dezelfde tijd en plaats. Of hij moet een onzichtbaarheidsmantel hebben en Harry Potter heten.

De kopieerfunctie heeft inderdaad veel nut voor mensen die vaak met anderen samen op pad gaan (zoals anderen ook al aangaven, 1 iemand noteert en de hele groep kopieert die waarnemingen). Met als kleine bonus dat als 1 iemand noteert de anderen meer tijd hebben om rond te kijken en meer waar te nemen ;)

Je noemt het misbruik, maar de vraag is natuurlijk of het dat wel daadwerkelijk is. Zoals Hisko al aangaf worden gekopieerde waarnemingen gemarkeerd als gekopieerd en dus niet meegenomen als afzonderlijke exemplaren in de statistieken en ook niet doorgegeven voor wetenschappelijk onderzoek (de informatie dat er 1 exemplaar van een bepaalde soort zat is voor natuuronderzoek veel nuttiger dan dat er 10 mensen waren die 1 exemplaar hebben gezien).
Dat betekent dat de "dader" van het "misbruik" alleen zichzelf ermee heeft... want zijn (m/v) lijstje is niet correct. dat kan een soort zijn die iemand helemaal niet gezien heeft, maar het kan ook zijn dat hij een half uurtje eerder of later was en het niet erg vind dat de tijd niet helemaal exact is (of (zoals Henri al aangaf) vergat te wijzigen).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jacob Molenaar

En, als ik bij bovengenoemde goede argumenten nog wat mag toevoegen, bij de 'top' van de jaar- en levenslijsters is er dermate sprake van sociale controle dat het daar in elk geval níet plaatsvindt.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

hiskodevries

Citeeren dus niet meegenomen als afzonderlijke exemplaren in de statistieken
dat is niet het geval. Binnen deze site worden deze als een gewone waarneming behandeld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

laatvlieger

Citaat van: Hesterjacoba op oktober 01, 2020, 10:54:00 AM
. Wij staan ook als 2 personen ingeschreven
Ik zou willen voorstellen dat jullie dit in twee accounts laten opsplitsen.

Alles onder 1 accoubt invoeren terwijl jullie met zijn tweeën zijn is wetenschappelijk gezien namelijk veel minder betrouwbaar. Zaken als waarnemersverschillen zijn dan niet meer te achterhalen bikvoorbeeld.
want hoe doen jullie dit nou als één van jullie een soort wel ziet en de ander niet?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

hiskodevries

Wouter gelukkig wonen we in een vrij land en is dat geheel des waarnemers.
Later krijgen mensen daar wel eens spijt van en dan zijn ze enorm blij dat die kopieer functie wel bestaat.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hesterjacoba

Citaat van: Henk Soepenberg op oktober 02, 2020, 11:45:54 AM
Citaat van: Hesterjacoba op oktober 01, 2020, 20:30:47 PM
Maar als jullie met die kopieer mogelijkheid tevreden zijn moeten jullie het zo laten. Ik vind het overbodig en het werkt misbruik in de hand.

Bij je Instellingen > Privacy heb je de mogelijkheid om "Andere gebruikers mogen mijn waarneming niet kopiëren" aan te vinken Hester.

Kun je vertellen waar we dat kunnen aanpassen? We hebben op de nieuwe-, en de oude site, en op de telefoon gekeken en kunnen niet vinden wat je aangeeft. 

Hesterjacoba

Citaat van: laatvlieger op oktober 08, 2020, 08:08:32 AM
Citaat van: Hesterjacoba op oktober 01, 2020, 10:54:00 AM
. Wij staan ook als 2 personen ingeschreven
Ik zou willen voorstellen dat jullie dit in twee accounts laten opsplitsen.

Alles onder 1 accoubt invoeren terwijl jullie met zijn tweeën zijn is wetenschappelijk gezien namelijk veel minder betrouwbaar. Zaken als waarnemersverschillen zijn dan niet meer te achterhalen bikvoorbeeld.
want hoe doen jullie dit nou als één van jullie een soort wel ziet en de ander niet?

1 account bevalt ons prima. Één van ons is nl. minder fanatiek. Als we samen op pad zijn voert de ene in en de andere probeert een foto te maken.

Voor degene die geloven in de eerlijkheid van de waarnemers: ... we hebben afgelopen tijd ervaren dat er mensen toch misbruik maken en ongeziene vogels kopiëren. Dat is waarschijnlijk doorgegeven en gecorrigeerd want later waren de 'verdachte' waarnemingen verdwenen. 
Maar troost je, "De meeste mensen deugen" zoals de titel van het boek dat de NS-publieksprijs heeft gewonnen.

Henk Soepenberg

Citaat van: Hesterjacoba op december 26, 2020, 15:10:18 PM
Citaat van: Henk Soepenberg op oktober 02, 2020, 11:45:54 AM
Citaat van: Hesterjacoba op oktober 01, 2020, 20:30:47 PM
Maar als jullie met die kopieer mogelijkheid tevreden zijn moeten jullie het zo laten. Ik vind het overbodig en het werkt misbruik in de hand.

Bij je Instellingen > Privacy heb je de mogelijkheid om "Andere gebruikers mogen mijn waarneming niet kopiëren" aan te vinken Hester.

Kun je vertellen waar we dat kunnen aanpassen? We hebben op de nieuwe-, en de oude site, en op de telefoon gekeken en kunnen niet vinden wat je aangeeft.

Daar kom je door rechtsboven te klikken op je naam, vervolgens op 'Instellingen' en dan op 'Privacy' (zie bijlagen).
Vriendelijke groeten,
Henk

SlechtValk

Citaat van: Hesterjacoba op december 26, 2020, 15:30:58 PM
we hebben afgelopen tijd ervaren dat er mensen toch misbruik maken en ongeziene vogels kopiëren. Dat is waarschijnlijk doorgegeven en gecorrigeerd want later waren de 'verdachte' waarnemingen verdwenen.

Ik snap echt niet goed waarom je de term "misbruik" blijft gebruiken... maar bovendien snap ik niet waar je je druk om maakt... stel iemand kopieert inderdaad jouw waarnemingen zonder erbij geweest te zijn... wie heeft daar dan last van? niemand toch... ja de statistieken kloppen niet meer helemaal, maar dit gedrag van een enkeling wordt weer teniet gedaan door de vele exemplaren die niet gezien worden... dus je maakt een probleem van iets wat geen probleem is...

Bovendien noem jij het 'verdachte' waarnemingen, misschien was er wel een hele goede reden voor iemand om even (tijdelijk) jouw waarnemingen te kopiëren... misschien heeft iemand wel dezelfde route gelopen als jij en dezelfde soorten gezien, alleen de tijd was anders... misschien deed iemand het wel als herinnering voor zichzelf, misschien wilde die daar nog heen gaan en wilde die deze soorten zien... weet jij veel...

Al met al, er zijn vele goede redenen te bedenken waarom het gewoon legitiem gebruik is, en al zou het 'misbruik' zijn... so what... het is op zo'n kleine schaal, dat het niemand in de weg zit... en wanneer het echt op grote schaal zou gaan gebeuren, dan gaat het echt wel opvallen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.