on-line soortspecifieke determinatiehulp

Gestart door laatvlieger, augustus 15, 2005, 17:52:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Waarom dit item:
Dit item is voor de lastige gevallen binnen een groep (Voor meer algemene determinatieproblemen/ geluidsopnamen/ trekvogels e.d. zie het item: Links voor online determinatie (algemeen) ). Lastige gevallen zijn bijvoorbeeld de verschillen tussen middelste jager en kleine jager, of tussen tjiftjaf en iberische tjiftjaf. Dus u weet wat het ongeveer is maar tot een exacte determinatie wil het maar niet komen. Artikelen die kunnen helpen bij determinatie binnen een groep zijn gerangschikt volgens de oude taxonomische lijsten (zoals afgebeeld in de meeste vogelgidsen)
Draagt u aub alleen artikelen aan waarin specifieke groepen worden behandeld. nogmaals: Bekijk voor meer algemene sites/ links over vogeldeterminatie het onderwerp: "Links voor online determinatie, hulp bij het determineren van vogels"

Overzicht van de soortgroepen

Duikers (Gaviidae)
Bird Id tip list

Futen

Albatrossen
Pijlstormvogels:
EBN Italia pijlstormvogels zoek aflevering Anno I - n° 2 - ottobre 1999 "Appunti sull'identificazione delle Berte europee"
en deel twee : Anno II - vol. 3 - aprile 2000 "Appunti sull'identificazione delle Berte europee, seconda parte"

Stormvogeltjes
club300.de mogelijk swinhoe´s stormvogeltje (duitstalig) Onder "Publications":  Eine 'dunkle Sturmschwalbe' im September 2004 in Deutschland

Eenden
Ebn Itali rietganzen toendra v.s. taiga kijk naar aflevering: Anno II - vol. 4 - ottobre 2000 "Identificazione e status dell´oca zamperosee... "

 Harteman Wildfowl - Eenden, ganzen & zwanen fotoindex van alle soorten van de wereld

Geese.nl

waterfowl of the world

Leeftijds en geslachtsbepaling van amerikaanse eenden

Roofvogels
vogels inde kempen steppekiekendief vs grauwe kiekendief Kijk in het hoofdmenu onder "identificatiehoek"
Grauwe Kiekendief: site over deze soort

De roofvogelsite van robert goedgebuur

Kraanvogels
International Crane Foundation

Meeuwen
EBN italia geelpootmeeuw vs pontische meeuw aflevering : Anno I - n° 1 - aprile 1999 "Appunti sulla distinzione degli adulti di Gabbiano reale del Caspio dal Gabbiano reale zampegialle"
http://www.gull-research.org

Sterns
club300.de  Schmuckseeschwalbe (duitstalig) Onder publications: Sterna elegans im Herbst 2004 in Deutschland.

Jagers
Ebn italia artikel over identificeren van jagers (italiaans) Zoek naar: Anno IV - vol. 7 - aprile 2002 of "QB 7 Labbi" Of stercorarius.

Uilen
owlpages.com (engels) Alles over uilen
owlpages.com sounds (engels) geluiden van uilen

Leeuweriken
Ebn italia  identificazione di Calandra, Calandrina, Calandrella e C. asiatica Over kortteenleeuweriken, kalanderleeuweriken e.d. (in het italiaans) zoek naar dit nummer Anno IV - vol. 7 - aprile 2002

Kwikstaarten
EBN italia De gele kwikstaarten (italiaans) even zoeken naar de aflevering: Anno III - vol. 6 - novembre 2001. "Identificazione delle Cutrettole: variabilità dei maschi in abito riproduttiv"

tapuiten
Les Traquets isabelle et motteux femelles | Identification en photos Izabeltapuit en vrouwtjes tapuit op ornithomedia.com (wel in het frans)

Zangers
EBN italia spotvogels (italiaans) aflevering: Anno III - vol. 6 - novembre 2001 "identificazione di Canapino e Canapino maggiore

club300.de  Siberische tjiftjaf (duitstalig) Onder "Publications":  Der Taigazilpzalp in Europa, Teil 1: Bestimmung und Taxonomie von tristis.

Mezen
Mezen in Nederland

KLauwieren
EBN Italia klapeksters Kijk naar aflevering Anno II - vol. 4 - ottobre 2000 "Identificazione di Averla ...."

Kraaien
Herkenning en voorkomen van Russische en Noordse Kauwen in Nederland door Rudy Offereins
Identification of eastern subspecies of Western Jackdaw and occurrence in the Netherlands Uitgebreider dan de Nederlandse versie (Door Rudy Offereins)

vinkachtigen
Barmsijzen (witstuit/ kleine/ grote/ ondersoorten)

Gorzen
Ortolaan Artikel over vluchtherkenning van de Ortolaan, te vinden onder "info" op de site van Michel Klemann

Lijst verzameld door: Wouter Teunissen, Thijs Udo, Remco Wester...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Mark van Veen

#1
Herkenning trekkende zangvogels door de Vogelwerkgroep Zuid-Kennemerland. Met enkele tekeningen en een aantal (realplayer) geluiden.
groet,

Mark van Veen

laatvlieger

Hoi Mark, die over trekvogels staat al bij de on-line algemene determinatie artikelen. Wat ik hier bedoel zijn echt soortgroep specifieke artikelen.

Bijvoorbeeld determinatie van juveniele meeuwen, of kwikstaarten, piepers e.d.

Iets wat heel handig is maar wat vaak lastig te vinden is tussen de andere algemene links.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Mark van Veen

CiteerHoi Mark, die over trekvogels staat al bij de on-line algemene determinatie artikelen. Wat ik hier bedoel zijn echt soortgroep specifieke artikelen.

Bijvoorbeeld determinatie van juveniele meeuwen, of kwikstaarten, piepers e.d.

Iets wat heel handig is maar wat vaak lastig te vinden is tussen de andere algemene links.
Dan raak ik aardig de weg kwijt in wat waar staat en waarom  :o  
groet,

Mark van Veen

laatvlieger

#4
Ja ik ben er ook nog mee bezig... Ik zal wel even nadenken hoe dit dan het beste te noemen..

Maar begrijp je mijn idee???
Kijk als je jouw link onder piepers had geplaatst en bijvoorbeeld onder zwaluwen dan is het wel ok. Maar nu is het te breed.

Dus:
piepers:
www.herkenning trekkende zangvogels .nl

zwaluwen:
www. herkenning trekkende zangvogels .nl

Uiteindelijk krijg je een lijst als hieronder
Van duikers tot gorzen:

Duikers
B. Lablabla. 2000. Determinatie van duikers op afstand. hier en nergens
www.divers.groeools. verschillen tussen parel en roodkeelduiker.
etc.

Stormvogels:



Ik hoop dat het zo wel duidelijk is want anders moet ik dit maar niet gaan doen...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Zo weer een paar nieuwe erbij en verduidelijkt waarvoor dit forumitem is gemaakt.

Succes allemaal met determineren en als je meer specifieke online determinatieartikelen kent zet ze dan even ajb hieronder.

Alvast bedankt,
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

thijs

Duitstalig.
Als in de eerdere topic, onmogelijke soorten, zeeeeer veel info, en links na de artikelen.
Klik op publications, articles, voor Siberische Tjiftjaf, een vaag Stormvogeltje, en Sierlijke Stern.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan Harteman

#7
Alle eenden, ganzen en zwanen van de wereld vind je hier;

Harteman Wildfowl - Eenden, ganzen & zwanen

Harteman Wildfowl - Ducks, geese & swans

frankmeer

Frank van der Meer

theomuusse

Die link voor de meeuwen (italo) is echt helemaal niets.
Daar kan je veel betere voor vinden anno 2007!!
Theo

Ies Meulmeester

CiteerDie link voor de meeuwen (italo) is echt helemaal niets.
Daar kan je veel betere voor vinden anno 2007!!
Theo
Om maar wat te noemen: http://www.gull-research.org !!

laatvlieger

CiteerDie link voor de meeuwen (italo) is echt helemaal niets.
Daar kan je veel betere voor vinden anno 2007!!
Theo
Oké, prima, maar zoals Ies nu doet, kom maar op met de links. DIt item is in opbouw en kan wel wat input gebruiken!  :rolleyes:  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/