Zorgen invasieve exotische planten voor meer biodiversiteit?

Gestart door Bart van Hoogstraten, januari 18, 2013, 11:30:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Stan.

De link doet het niet voor mij.

Wat ik wel kan zeggen is dat zolang mensen nog niet zo ver zijn op het gebied van genetica dat we eigen soorten kunnen gaan ontwerpen, de biodiversiteit niet toe kan nemen. Exoten kunnen op wereldschaal nooit voor een toename van biodiversiteit zorgen.
Groeten,
Stan van Remmerden

Henri25

Citaat van: Stan. op januari 18, 2013, 14:57:01 PM
De link doet het niet voor mij.

Wat ik wel kan zeggen is dat zolang mensen nog niet zo ver zijn op het gebied van genetica dat we eigen soorten kunnen gaan ontwerpen, de biodiversiteit niet toe kan nemen. Exoten kunnen op wereldschaal nooit voor een toename van biodiversiteit zorgen.

Dat wil ik wel eens toegelicht zien ....
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Stan. op januari 18, 2013, 14:57:01 PM
Exoten kunnen op wereldschaal nooit voor een toename van biodiversiteit zorgen.

Heb je daar lang voor nodig gehad om dat uit te vinden?  :rolleyes:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Stan.

Haha, nee, maar daarom is het wel onzin het over een 'toename van biodiversiteit' te hebben als het over exoten gaat.
Groeten,
Stan van Remmerden

arjan.kop

#5
Biodiversiteit is een wazig begrip, maar doorgaans heeft men het over de diversiteit aan soorten, al dan niet gecorrigeerd voor relatieve abundantie, binnen een beperkt gebied. Je had je zelf ook al kunnen bedenken dat exoten op wereldschaal niet bestaan natuurlijk.
Het andere deel van jouw stelling vind ik nog opmerkelijker. Waarom zou er menselijk ingrijpen nodig zijn om het aantal soorten te doen toenemen? Fundamentele religieuzen hebben een verklaring, evolutiebiologen ook en in geen van beide wordt uitgegaan van de noodzaak om soorten in een lab te maken. Is God dood, in een soort letterlijke interpretatie van de woorden van Nietzsche, of is de evolutie tot een treurig eind gekomen?

Stan.

Ik heb het natuurlijk over de korte termijn (zeg, binnen een paar mensenlevens), vanzelfsprekend kan de biodiversiteit toenemen op de langere termijn, maar dat is voor ons minder interessant want dan zijn er hoogstwaarschijnlijk geen mensen meer, en dan zijn wij er zeker niet meer. (en ja, natuurlijk zullen hier en daar nieuwe soort opduiken binnen die paar mensenlevens, maar dat is een te verwaarlozen aantal.)

Biodiversiteit kan inderdaad binnen een gebied vergroot worden door de komst van exoten, maar op wereldschaal blijft de biodiversiteit op zijn best hetzelfde, en anders wordt die kleiner. Tenzij je alleen naar je eigen land of continent of een ander door mensen bedacht gebied kijkt kunnen exoten dus nooit bijdragen aan een grotere biodiversiteit.
Groeten,
Stan van Remmerden

Melchior van Tweel

Citaat van: Stan. op januari 18, 2013, 21:30:37 PM

Biodiversiteit kan inderdaad binnen een gebied vergroot worden door de komst van exoten,
Biodiversiteit bevat volgens mij meer dan alleen een rekensom van het aantal soorten. Volgens mij zou je ook diversiteit aan levensgemeenschappen erbij moeten noemen. Exoten vormen daar wel echt een bedreiging voor. Als exoten toenemen in levensgemeenschappen waar ze eerst niet zaten, gaan verschilende ecosystemen steeds meer op elkaar lijken en neemt in dit geval de biodiversiteit dus af. Minder soorten (lees: exoten) kan dus ook leiden tot een vergroting van de biodiversiteit.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Henri25

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 19, 2013, 08:00:23 AM
Citaat van: Stan. op januari 18, 2013, 21:30:37 PM

Biodiversiteit kan inderdaad binnen een gebied vergroot worden door de komst van exoten,
Biodiversiteit bevat volgens mij meer dan alleen een rekensom van het aantal soorten. Volgens mij zou je ook diversiteit aan levensgemeenschappen erbij moeten noemen. Exoten vormen daar wel echt een bedreiging voor. Als exoten toenemen in levensgemeenschappen waar ze eerst niet zaten, gaan verschilende ecosystemen steeds meer op elkaar lijken en neemt in dit geval de biodiversiteit dus af. Minder soorten (lees: exoten) kan dus ook leiden tot een vergroting van de biodiversiteit.

Amen! Iets met de Shannon-Wiener index ofzo ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland