Hoofdmenu

waddenpalpmot?

Gestart door Tas, januari 17, 2013, 19:17:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tas

Hallo forum,
Zou dit het restant van het 'huis'van de rups van Athrips pruinosellakunnen zijn? 2 twijgen kruipwilg samengesponnen maar nu toch wel erg vergaan. Op de laatste foto heb ik 'm min of meer (zeg maar meer) gesloopt en als dank niets herkenbaars gevonden. Tja, zeg het maar.
Gevonden vandaag in het lange vlak in het NHD (voor wie dat iets zegt).

groet, Natasja

lucknijnsberg

Natasja,
Als het goed is moet er in deze tijd een rups in zitten.
zou het zo niet durven zeggen,
zoek er eentje met rups, maar wacht ff op normalere temperaturen anders krijgt het arme rupsje een koudeberoerte :'( .als je 'm uit z'n warme huisje pest.
Gegroet Luc

Tas

Nah, er zat geen rups in. Ik kan maar weinig foto's vinden van hoe de blaadjes zijn samengesponnen, van daar mijn vraag. Deze waren (4 st.) vrij breed en rommelig. Geen goed plan om nu in al die dingen te gaan peuteren, ga ik later nog maar eens proberen.

groet, Natasja

lucknijnsberg

Tas,
ze zitten tot in april in deze samengesponnen coconnen dus je hebt nog wel even.
Er zijn nog meer leuke zeldzaamheden te vinden als rups in het NHD.
denk aan 3distelkaartmot en 3distelpalpmot.
ook kruisdistelkaartmot op zeedistel, gele bremkaartmot etc.
kortom veel leuks....
Luc

JohnvR

#4
Ik vond laatst in de zeereep grofweg ten westen van het doornvlak heel veel oude spinsels. De boel valt al zo'n beetje uit elkaar en de steeltjes van de blaadjes zitten veelal niet meer aan de stammetjes vast. Bij verse exemplaren is er een duidelijk wit spinsel aanwezig, dat de blaadjes redelijk stevig bij elkaar houdt. De blaadjes zitten nog aan de twijgjes en er is ook venstervraat te zien. Ergens tussen dat wit kun je dan een rupsje vinden. Ik had zelf de indruk dat er dit jaar veel oude spinsels te vinden zijn, ik kon maar weinig 'verse' spinsels vinden en slechts een enkele rups. De rupsjes zijn overigens kleiner dan je verwacht, je ziet ze zo over het hoofd of ze piepen er vantussen. Het vinden van een oud spinsel betekent natuurlijk wel dat de soort daar gezeten heeft, maar niet of er dit jaar rupsen zijn. In mijn beleving zijn de spinsels wel een stuk platter dan die jij gevonden hebt.


Hier een foto van een ´typisch´ vers spinsel (mijn waarneming van 17-01-2012).

Tas

Kijk, dat ziet er toch heel anders uit. Die van mij waren allemaal grover en chaotischer. Zal wel iets anders zijn dan.

groet, Natasja

Elachista

Gypsonoma nitidulana en Epinotia cruciana hebben ook een dergelijk spinsel.
Groet,
Tymo

Tas

badankt, ik ga eens kijken of ik kan ontdekken wat het is.
Tymo,is er nog een inlegvel beschikbaar voor de 'field guide'  enz. Die met de soorten niet in de gids wel in Nederland?

groet, Natasja

lucknijnsberg

oeps.... die zou ik nog kopiëren voor je :o .
Luc

Elachista

Die heb ik wel digitaal, maar ben een mailchaoot: ik vergeet altijd te reageren of uberhaupt een mail te sturen.

De prijs die ik er voor reken is 8,50 per vel.
Groet,
Tymo

Tas

Tja Luc, als ik daar op moet wachten...........
Tymo, is de digitale versie aktueler dan de versie die je bij de 1e boeken hebt geleverd? Dan heb ik daar wel belangstelling voor.

groet, Natasja

Elachista

Haha, gratis natuurlijk. Ik zal je het vel wel mailen, het is dezelfde als die iedereen heeft ontvangen.
Groet,
Tymo

JohnvR

Citaat van: Avondrood op januari 19, 2013, 21:26:04 PM
Gypsonoma nitidulana en Epinotia cruciana hebben ook een dergelijk spinsel.
Dat verklaart wellicht beter de vele oude spinsels die ik vond. Het leek me al onwaarschijnlijk dat ze van de waddenpalpmot van vorig jaar waren, dat verdwijnt in de lente toch wel zo'n beetje. Hoofdzakelijk Epinotia cruciana van deze zomer lijkt me dan logischer, die is ook behoorlijk algemeen in dit soort kruipwilgvalleien. Voor waddenpalpmot zoeken naar 'verse' (het blijven dode blaadjes), strakke spinsels.