Hoofdmenu

Voorjaar 2013

Gestart door Timo Roeke, januari 15, 2013, 20:10:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: m.dijksterhuis op februari 28, 2013, 10:18:34 AM
Tussen 16-18uur gisteren zijn er 15.000 vogels over de regio Landes gevlogen. Dit is ongeveer 400 km vanaf Gallocanta. De reistijd lijkt ongeveer 6 tot 8 uur.  Hiermee vliegen ze met 50 tot 65 klm per uur onze kant op. En eerder 65 dan 50 klm per uur. Dit lijkt mij vrij snel, iemand ervaring met vliegsnelheid kraanvogels?

Overigens lijkt de canadees onderweg naar noord volgens rarebirdsspain maar via via hoorde ik dat op facebook wordt gezegd dat de vogel nog TP in gallocanta is.

gr, Marc

De snelheid zegt niet zo veel als je bedenkt dat ze onderweg nog zullen stoppen (Lac du Der) en je niet weet hoe lang ze daar zullen blijven.

Overigens is de kans dat die Canadees in Nederland zal worden opgemerkt uitermate klein en dat hij getwicht zal kunnen worden nog veel kleiner.


Herman van der Meer

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Joachim Vreeman

In Spanje is het ronduit slecht weer momenteel. De kranen (70.000?) die daar nog zitten blijven daar voorlopig volgens mij.

Ik ben benieuwd hoe goed we hier op dit forum de vliegbewegingen/waarnemingen/het weer in de gaten kunnen houden, zodat volgende week de juiste dag vrij kan worden genomen van werk...

Sowieso lijkt me de weersomslag die vanaf maandagochtend zich in lijkt te zetten, uitermate gunstig voor de voorjaarstrek. In plaats van die gure noordoostenwind een heerlijke zuidoostenwind gecombineerd met warmere temperaturen: wat wil je als trekvogel nog meer?

Wanneer de eerder gemelde tweedeling klopt (70.000 nog in Spanje, 70.000 vertrokken uit Spanje), dan is het natuurlijk logisch dat we volgende week vrij snel (maandag? dinsdag?) de eerste groep krijgen met nog een leuk groepje in het vooruitzicht, die volgens mij ook niet lang op zich zal laten wachten met deze wind die de kranen vanuit zuid-Europa een heerlijk duwtje in de rug naar noord-Europa geeft.

Maar het blijft uiteindelijk toch grotendeels koffiedik kijken...

Adri Clements

Morgen weersverbetering in Spanje, windrichting ten zuiden van ons is al de hele tijd goed (oost). In Frankrijk is het droog, weliswaar bewolkt. De trigger voor de voorjaarstrek is vaak de passage van het 1e warmtefront (tegenhanger van koufront in het najaar). Gewoon deze kaarten blijven kijken: http://knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/weerkaarten.php en dan 'moet' er een warmtefront uit het zuiden komen. Lang niet altijd zo, maar de beste voorjaarsdagen volgden wel na passage van een warmtefront.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Joachim Vreeman

Het blijft leuk dat speculeren (althans in mijn ogen)...

Ik durf aan de hand van jouw informatie Adri niet direct te zeggen wanneer precies de betere voorjaarsdagen beginnen (maandag/dinsdag). Volgen deze normaliter direct na de passage van een warmtefront? Wanneer ik de weerkaarten van de KNMI bekijk dan lijkt het er op dit moment op dat het hoge drukgebied ergens op maandag, maar misschien pas in de nacht van maandag op dinsdag Nederland is gepasseerd. Dat zou dan slecht nieuws betekenen voor mensen die al een voorschot hebben genomen op de maandag als hun vrije dag om te gaan tellen. Zelf heb ik mijn werkzaamheden zo geordend dat ik tot op het laatste moment kan kiezen: volgende week heb ik geen vaste afspraken.

Adri Clements

Hoi Joachim,
Een warmtefront is op de kaart zo'n rode lijn met ronde bolletjes, niét de ligging van een hogedrukgebied. Een warmtefront vormt de begrenzing tussen koude lucht vóór- en warme lucht áchter het front. En momenteel is zoiets nog niet te zien, de drie dagen termijn loopt t/m zondag. Zaterdag weten we meer. En tja wanneer trekt 't precies, hangt van weer andere factoren zoals trekdrang en aanwezigheid vogels af. Dit vind ik één van de mooiste voorbeelden. 's ochtends passage warmtefront (slecht zicht etc,) en 's middags na passage waanzinnige trek. Dit was dan ook na een koude winter met een koude 1e helft van maart.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

HPM

Maar de drukverdeling en daarmee de wind speelt natuurlijk wel een rol, zeker voor het verschijnen van (grote aantallen) Kranen in Nederland
Herman van der Meer

Joachim Vreeman

Er was eerder deze week sprake van twee grote groepen in het zuiden (Spanje+Frankrijk) van ongeveer 78.000 en 60.000. Is er wat bekend of hier nog wat van over is na al het kranengeweld van de afgelopen twee dagen en nachten?

Gr. Joachim

(dit bericht staat ook in het aparte topic over de kraanvogeltrek, maar daar komen zoveel berichten binnen dat ik niet verwacht dat mijn vraag (snel) beantwoord wordt)

m.dijksterhuis

Wat mij betreft was de afgelopen week een mooi begin van het voorjaar. Goede trek van diverse soorten, zoals Veldleeuwerik (beste voorjaar sinds jaren), Sijs, Kraanvogels, steltjes etc. 
Ben benieuwd wat maart ons verder brengt.

groeten, Marc

Yeronimo

Kou in ieder geval. Brr!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Absurde waarneming van Boerenzwaluw vanmorgen: Niet extreem vroeg maar waarschijnlijk wel mijn vroegste ooit en dan ook nog eens tijdens een flinke sneeuwbui laag over de daken van Den Haag centrum.
En nog eens een canapéwaarneming ook.

Herman van der Meer

Folkert Jan

Wel gedocumenteerd toch? ;)

Voor morgen zou het ook wel aardig kunnen worden qua trek lijkt me.
Wind uit het zuiden. Iets warmere lucht en de birdtam meter geeft ook weer flink meer activiteit dan de afgelopen dagen!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

Steven Wytema


Yeronimo

Vanmorgen amper zichtbare trek in ieder geval in het leeuwarderbos.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Folkert Jan

Ook eemshaven niks te beleven
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

In heel Twente wel veel trek van zangertjes. Maar erg hoog. Vooral grote groepen vink en witte kwikstaart.

Joachim Vreeman

Zijn er toevallig nog trektellers die wat zinnigs over de combinatie van de huidige weersomstandigheden en de vogeltrek kunnen zeggen? Is het een kwestie van deze kou uitzitten? Bennekomse Hooilanden had vandaag wel een leuke dag!

Folkert Jan

In de grote lijn denk ik dat de kou persoonlijk niet gek veel uit maakt. Als alles dicht vriest of een dik pak sneeuw is anders wat. Vaak valt een goede trekteldag wel samen met een dag mooi weer.

Voor zangvogels waait het gewoonweg te hard. Ook reigers en rovers hebben veel moeite met de wind. Zelfs meeuwen zie ik een stuk minder vliegen. Als de wind eenmaal minder gaat worden zou het leuk kunnen gaan worden.

Ik denk dus eerder dat de wind een groter probleem is dan de temperatuur
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Joachim Vreeman

Toch ging er gisteren aardig wat richting zuid, zie b.v.: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=170 Dat zegt mij dat er ook genoeg zuid blijft zitten

Timo Roeke

De wind lijkt me inderdaad een groter probleem dan de temperatuur. Eind deze week gaat de wind enigszins liggen dus dan kan het interessant gaan worden om in het weekend de telpost te bemannen.

Adri Clements

Er spelen nog meer factoren:
- verschil landvogels/watervogels
- het weer op het traject spanje-nederland (spanje heel wisselvallig)
- sneeuwbedekking op hetzelfde traject (belgië)
- trekdrang
Geen idee wanneer het wat gaat worden, één ding staat vast: zodra de temperatuur omhoog schiet gaat 't los.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Joachim Vreeman

Vanaf vandaag/morgen gaat de wind wat meer liggen. De temperatuur lijkt helaas niet in één keer omhoog te schieten, maar meer geleidelijk...

Steven Wytema

Én er zitten op alle 4 grafiekjes van http://www.flysafe-birdtam.eu/migration.php (eindelijk) weer een piek in de charts!
Ben benieuwd (of het) wat (/het) gaat opleveren
Steven Wytema


Oenanthe

Citaat van: Joachim Vreeman op maart 24, 2013, 16:40:32 PM
Zijn er toevallig nog trektellers die wat zinnigs over de combinatie van de huidige weersomstandigheden en de vogeltrek kunnen zeggen? Is het een kwestie van deze kou uitzitten? Bennekomse Hooilanden had vandaag wel een leuke dag!

De temperatuur is misschien niet de belangrijkste factor voor vogeltrek maar bij de huidige kou komt het insectenleven niet of maar langzaam op gang. Dat speelt ook een rol. Je kunt wel goed bestand zijn tegen kou maar als er niets te bikken valt ben je snel weer vertrokken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Adri Clements

Citaat van: Steven Wytema op maart 26, 2013, 15:38:17 PM
Én er zitten op alle 4 grafiekjes van http://www.flysafe-birdtam.eu/migration.php (eindelijk) weer een piek in de charts!
Ben benieuwd (of het) wat (/het) gaat opleveren

Kijk nog eens goed naar de waarden op de y-as (en vergelijk met bijv. centraal/oost België)
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Steven Wytema

Citaat van: Adri Clements op maart 26, 2013, 16:37:58 PM
Citaat van: Steven Wytema op maart 26, 2013, 15:38:17 PM
Én er zitten op alle 4 grafiekjes van http://www.flysafe-birdtam.eu/migration.php (eindelijk) weer een piek in de charts!
Ben benieuwd (of het) wat (/het) gaat opleveren

Kijk nog eens goed naar de waarden op de y-as (en vergelijk met bijv. centraal/oost België)
Ja die ken ik, ik doelde meer op het feit dat in alle vier de regio's de trek laatste dagen stil lag, en dat deze schijnbaar weer op gang komt vannacht.
In de ene regio meer dan de andere inderdaad.
Steven Wytema


Adri Clements

Het is helder en dat is altijd goed idd. Ik verwacht er nog niet heel veel van, de verwachte ligging van de drukgebieden over een week ligt er hetzelfde bij als vandaag. Kortom het zit potdicht en het zal nog wel even duren voor de echte voorjaarstrek los gaat. Enig lichtpuntje is dat de windkracht afneemt en de temperatuur met 0,5 graad per dag stijgt ;-)
Ook Afrikatrekkers hebben het niet makkelijk: zie bijvoorbeeld deze neerslagverwachting (Amerikaanse weermodel GFS) http://www.meteociel.fr/modeles/gfse_cartes.php?ech=6&code=0&mode=2
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Joachim Vreeman

Misschien vanaf maandag ook bij ons? Wind is niet meer zo hard en lekker zonnetje. Voor andere wind moeten we evenwel nog een week wachten volgens de voorspellingen. Bij deze een schietgebedje dat de lente nu wel mag komen...

Ed van Hecke

#59

Op de Belggische zustersite :waarnemingen.be is een interessante proef met  invoeren voorjaars/zomergasten (fenologie)
http://Http://www.natuurpunt.be/uploads/ezines/documenten/studie/fenologie_goden_uit_het_oosten_laat_in_2011_natuur.pdf
Of je klikt op highlight op  homepagina onderaan

Iets dit iets om te overwegen bij  waarneming.nl ?

Groeten

Edf