Bloeiwijze van een mos op een stengeltje?

Gestart door Gerrit Reitsma, januari 15, 2013, 12:39:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/73143412
Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2013-01-12 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:


Toelichting:
bloeiend mos?
bij voorbaat dank Gerrit Reitsma

marco knipping

#1
Dag Gerrit,

Ziet er bijzonder fraai uit. Is dit een horizontale foto? 
Misschien een bouwsel van een (spin) insect of een zaaddoosje?

Ben zeer benieuwd wat hier uit komt
Grt marco

Gerrit Reitsma

Hallo Marco,

Dit is een horizontale foto ja.
Wij hadden ook wel een idee maar.......... vandaar toch maar het Forum.

Groet Gerrit Reitsma.

Rutger

Ik denk dat dat rare bolletje weinig met het mos te maken heeft eigenlijk. Wel ben ik erg benieuwd wat voor soort dit is. Er komt niet direct een naam in me op. Groeit dit op een boom?
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Gerrit Reitsma

Hallo Rutger,

De tak lag op de grond.

Groet Gerrit Reitsma

vdvaart

Je zou kunnen zeggen dat er inderdaad bloeiend mos op deze foto staat maar dan toch de kapsels met sporen links en rechts en niet die ijslolly in het midden....geen idee wat dat is maar vast geen mos, dat ben ik met Rutger eens. Het mos dat wel op de foto staat lijkt me dikkopmos.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Rutger

Citaat van: vdvaart op januari 15, 2013, 18:41:05 PM
Je zou kunnen zeggen dat er inderdaad bloeiend mos op deze foto staat maar dan toch de kapsels met sporen links en rechts en niet die ijslolly in het midden....geen idee wat dat is maar vast geen mos, dat ben ik met Rutger eens. Het mos dat wel op de foto staat lijkt me dikkopmos.


Ik denk dat je wat dikkopmos gelijk hebt, maar die blaadjes zijn zo mooi gerangschikt. Aan de andere kant zie je zelden zo van die losse takjes van dikkopmos naast elkaar staan, dus dat zal wel voor mijn verwarring zorgen. De kapsels kloppen wel in ieder geval.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

aport

Bolletje is misschien van een spinneneter (Ero spec.)?
Groet, Arjan

Ben Kruijsen

Het is mij een raadsel welke soort het hier betreft. Welke Brachythecium zou het dan moeten zijn? Vrij klein compact kapsel, doet aan die van B. velutinum denken maar de blaadjes kloppen niet. Jammer dat we de kapselsteel niet scherp hebben. Zou die ruw zijn? Blaadjes en standplaats gaan in de richting van Rhynchostegium confertum maar dan kloppen de kapsels weer niet. Kortom met deze foto komen we m.i. niet verder. Zijn er niet nog andere foto's beschikbaar? En dat rare bolletje komt mij niet bekend voor, zeker niets met mossen te maken.

vdvaart

Binnen dit item is het mos vast niet waarom het gaat....ik heb met de suggestie spinneneter gegoogled en dan krijg je inderdaad exact gelijke beelden als op deze foto voor de eiercocon van deze spin inclusief de draadachtige versiering er om heen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Rutger

Citaat van: vdvaart op januari 16, 2013, 12:36:05 PM
Binnen dit item is het mos vast niet waarom het gaat....ik heb met de suggestie spinneneter gegoogled en dan krijg je inderdaad exact gelijke beelden als op deze foto voor de eiercocon van deze spin inclusief de draadachtige versiering er om heen.

Maar het is alsnog een interessante vraag! Ik heb net als Ben geen idee om welke soort het gaat...
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Gerrit Reitsma

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Er zijn geen meer foto's van helaas.
Het zou mooi zijn als het mos ook een naam krijgt.
Op google, eicocon van een spinneneter, zie de bolletjes hangen, het bolletje op mijn foto staat rechtop, maakt dat nog wat uit?

Groet Gerrit Reitsma.