Tip: Stafief in het Veld.

Gestart door Fvegmond, januari 15, 2013, 09:19:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Fvegmond

Wellicht zijn er meer personen welke met het statief hannesen in het veld. (vooral met lange afstanden ben ik veel aan het wisselen van schouder)

Op basis van voorbeelden zoals een rugzak, statief drager etcetera.
Heb ik nu met 'gewoon' nylon touw 2 lussen gemaakt aan het bovenste gedeelte van het statief. (1 per poot)
Over dit 'touw' heb ik voor bevestiging een isolatiestreng van verwarming rond 8mm gestopt.
Door de isolatiestreng een 1-2 centimeter langer te laten als het touw staat je 'rugzak' altijd bol.
Hierdoor kun je je statief (al dan niet met telescoop) makkelijk op en af doen.

Het is dus eigenlijk een soort van rugzak vastgemaakt aan je statief van touw en isolatiemateriaal.
Het isolatiemateriaal is overal te krijgen, en afhankelijk van je eigen lengte kun je het statief al voor de helft verder uitschuiven. (de derde poot steekt achter je uit)
Het gewicht van het statief en telescoop voel je haast niet eens meer.

Mij bevalt het goed, en ik was al een jaar of 2 aan het zoeken naar een praktische oplossing en dit is er een.

Groeten Frans van Egmond


Folkert Jan

Klinkt goed, maar ik zie het niet voor me. Een foto misschien?  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

KorHaan

Frans,


Bedankt voor de foto's. Dat isolatiemateriaal is wel handig! Ik heb zelf die touwtruc ook al eens toegepast, met kinderspringtouw van Bart Smit, en het werkt zeker, maar het snijdt na verloop van tijd ook in de schouders. Ik ga dit nog eens proberen mèt isolatiemateriaal, dat ziet er comfortabel uit.
Simpel en goedkoop, goede vondst!  :duim:


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Fvegmond

Aanvullend: je moet de 'beugels' niet te strak maken. Als het losser hangt, is je telescoop verder van je hoofd verwijdert en rusten de 2 poten meer op je onderlichaam. Dat vindt ik een stuk prettiger lopen.
Gr frans

Sander Haak

Vraagje: Bij windkracht 4/5 bft haal ik mijn schouderband wel eens van mijn statief af omdat hij voor irritante trillingen zorgt. Hoe is dat met deze constructie? Die isolatiestrengen vangen redelijk wat wind ben ik bang.
Groet, Sander Haak (Woerden)

KorHaan

Dat valt reuze mee. Met veel wind hang ik mijn tas of rugzak over de driepoot, het extra gewicht dempt veel windtrilling. Een thermoskan, vogelgids, boterhammen, regenkleding en krukje zorgen al gauw voor een paar welkome extra kilo's stabilisatiemateriaal.
Als het echt hard waait, zet ik mijn statief omlaag en ga op een kruk zitten.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

SlechtValk

Ziet er heel handig uit, nu heb ik alleen nog een telescoop nodig om het op uit te proberen ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Corné Timmers

Voor de gemakzuchtigen onder ons, die niet bijster veel last hebben van de crisis:


http://www.orniwelt.de/products/Stative-mehr/Adapter-und-Zubehoer/Mulipack-Stativtragesystem.html


Zit bovendien een rugzakje in voor gids/kijker/lunch etc
Met vriendelijke groet

Corné Timmers


Folkert Jan

Voor die prijs kun je net zo goed een goedkope rugzak kopen en zelf iets fabriceren
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Fvegmond

Dit kost ongeveer een euro of 6.

Groeten Frans