Literatuur & "betaal" multimedia, aanraders

Gestart door laatvlieger, augustus 15, 2005, 14:06:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roel Schwartz

#210
Ha Marcel en Folkert Jan,

Gisteren heb ik het product geinstalleerd, je krijgt een korting van 20 Euro op het product. Ik heb anders ook nog wel een code. Sorry Marcel, las nu je bericht pas goed, waarin je al aangeeft dat je een korting hebt van 20 Euro
M.v.g.,

Roel Schwartz.

MarcelHaas

Citaat van: r.schwartz2 op juli 31, 2013, 10:19:20 AM
Ha Marcel en Folkert Jan,

Gisteren heb ik het product geinstalleerd, je krijgt een korting van 20 Euro op het product.

Geinstalleerd? Het is toch echt gewoon een website met een inlogcode... Ik zeg het maar even om verwarring te verkomen, mocht iemand nu denken dat het een dvd of iets dergelijks is.

Hoe heb jij overigens de korting gekregen? Je hebt namelijk een bepaalde code nodig die je bij het betalen invult.

Roel Schwartz

Ja inderdaad Marcel, je hebt helemaal gelijk :duim:. Via de bestelling van het laatste deel :'(. Daar zat een productfolder bij met een code en via email had ik hem ook al ontvangen. Gigantisch naslagwerk trouwens, via de website nu helemaal.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

GijsB

Volgend jaar ga ik naar Guinee-Bissau. Ik ben nu alvast aan het kijken naar een goede vogelgids. Ik kwam uit op Field guide to the birds of western africa , of is Birds of Senegal and The Gambia ook al toerijkend qua soorten. Ik veracht namelijk dat er in de laatste gids uitgebreidere informatie staat per soort, immers het aantal soorten per pagina is lager.
Of zijn er nog andere gidsen die voor dit gebied beter zijn?
Gijs


GijsB

Citaat van: GijsB op oktober 01, 2013, 11:43:01 AM
Volgend jaar ga ik naar Guinee-Bissau. Ik ben nu alvast aan het kijken naar een goede vogelgids. Ik kwam uit op Field guide to the birds of western africa , of is Birds of Senegal and The Gambia ook al toerijkend qua soorten. Ik veracht namelijk dat er in de laatste gids uitgebreidere informatie staat per soort, immers het aantal soorten per pagina is lager.
Of zijn er nog andere gidsen die voor dit gebied beter zijn?

Iemand enig idee?
Gijs

Jildert

Hier mijn vraag (die al eerder is gesteld door Leon Willems):

Wat is het verschil tussen onderstaande BWPi en de veel duurdere BWPi op vele sites? Ik zie dat het jaar van uitgave anders is, namelijk 2006 versus 2007. Echter, heeft iemand ervaringen met beide versies? Of weet iemand waar de verschillen staan opgesomd?

http://www.natuurenboek.nl/details.aspx?lnPKID=10683

rinsevdvliet

#218

Max Berlijn

Ik begreep net dat de site Netfugl.dk gaat stoppen per 01-01-2014. De site gaat langzaam afgebouwd worden. Na het bericht eerder deze week dat het blad Birding World gaat stoppen toch een redelijke adrelating. Netfugl vond ik voor de WP toch de beste site.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Folkert Jan

Citaat van: Max Berlijn op december 12, 2013, 22:05:53 PM
Ik begreep net dat de site Netfugl.dk gaat stoppen per 01-01-2014. De site gaat langzaam afgebouwd worden. Na het bericht eerder deze week dat het blad Birding World gaat stoppen toch een redelijke adrelating. Netfugl vond ik voor de WP toch de beste site.

Wat is de toegevoegde waarde wat betreft netfugl ten opzichte van tarsiger?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

MarcelHaas

Citaat van: Folkert Jan op december 13, 2013, 15:35:50 PM
Citaat van: Max Berlijn op december 12, 2013, 22:05:53 PM
Ik begreep net dat de site Netfugl.dk gaat stoppen per 01-01-2014. De site gaat langzaam afgebouwd worden. Na het bericht eerder deze week dat het blad Birding World gaat stoppen toch een redelijke adrelating. Netfugl vond ik voor de WP toch de beste site.

Wat is de toegevoegde waarde wat betreft netfugl ten opzichte van tarsiger?

Wat betreft WP nieuws vermeldt Netfugl de gevallen elke dag, terwijl Tarsiger een geval maar eenmaal meldt. Daar komt bij dat er nogal wat fouten op Tarsiger staan... De ranking op Netfugl wordt ook door veel (met name) WP lijsters ingevuld.

Ik gebruik Netfugl dagelijks en dan met name voor het samenstellen van de WP Reports in Dutch Birding. Nu zal dat dus een stuk moeilijker gaan worden...

Birding World vind ik een enorme aderlating inderdaad! Wel jammer dat ik net met het tweede deel van een artikel bezig was, waar nu dus geen plaats meer voor is... Dutch Birding dan maar (weer)  ;D .

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~



Certhia

Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

KorHaan

Citaat van: Certhia op oktober 14, 2014, 13:04:04 PM
Voor de verzamelaar

http://www.lannoo.be/nederlandsche-vogelen


Cornelis Nozeman doet de tekst. Fijn. Die naam deed een belletje rinkelen. Ik duik even in mijn boekenkast en trek "Tussen hemel en aarde " van Theo Schildkamp eruit.
Bij de Roerdomp lees ik (ik citeer Schildkamp):

"... Maar zijn stem is nadrukkelijk aanwezig:angstaanjagend en over grote afstand te horen.( ... )
...    Al heel oud is het geloof dat de vogel niet zijn stem gebruikt, maar zijn snavel in het water steekt en dan blaast. De heer Cornelis Nozeman, achttiende-eeuws godgeleerde en vogelkenner vertelde trots hoe hij met eigen ogen gezien had, dat er door het blazen een menigte bellen aan weerszijden van de bek ontstond.

(...) De roerdomp zelf heeft nooit moeite gedaan om opheldering van zaken te geven, integendeel: hij hult zich in mysteries. Zo zal men hem maar zelden anders aantreffen dan in een krampachtige, maar roerloze houding. Nozeman had daarvoor de verklaring dat de vogel zich, na gegeten te hebben, in een donker hoekje van het moeras terugtrok. Hij ging daar onbeweeglijk op zijn hurken zitten om de spijsvertering zijn gang te laten gaan. Na vele uren kwam hij weer op de poten om zuchtend en winden latend naar nieuwe prooi te gaan zoeken. 'Zo leidt de roerdomp een zittend, veel meer dan een werkzaam leven.' Dat vonden de Grieken ook die de vogel 'luiaard' noemden en een fabel vertelden, waarin een zeer luie knecht voor straf in een roerdomp veranderd werd."


;D ;D

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Certhia

Citaat van: KorHaan op oktober 14, 2014, 19:32:16 PM
Citaat van: Certhia op oktober 14, 2014, 13:04:04 PM
Voor de verzamelaar

http://www.lannoo.be/nederlandsche-vogelen


Cornelis Nozeman doet de tekst. Fijn. Die naam deed een belletje rinkelen. Ik duik even in mijn boekenkast en trek "Tussen hemel en aarde " van Theo Schildkamp eruit.
Bij de Roerdomp lees ik (ik citeer Schildkamp):

"... Maar zijn stem is nadrukkelijk aanwezig:angstaanjagend en over grote afstand te horen.( ... )
...    Al heel oud is het geloof dat de vogel niet zijn stem gebruikt, maar zijn snavel in het water steekt en dan blaast. De heer Cornelis Nozeman, achttiende-eeuws godgeleerde en vogelkenner vertelde trots hoe hij met eigen ogen gezien had, dat er door het blazen een menigte bellen aan weerszijden van de bek ontstond.

(...) De roerdomp zelf heeft nooit moeite gedaan om opheldering van zaken te geven, integendeel: hij hult zich in mysteries. Zo zal men hem maar zelden anders aantreffen dan in een krampachtige, maar roerloze houding. Nozeman had daarvoor de verklaring dat de vogel zich, na gegeten te hebben, in een donker hoekje van het moeras terugtrok. Hij ging daar onbeweeglijk op zijn hurken zitten om de spijsvertering zijn gang te laten gaan. Na vele uren kwam hij weer op de poten om zuchtend en winden latend naar nieuwe prooi te gaan zoeken. 'Zo leidt de roerdomp een zittend, veel meer dan een werkzaam leven.' Dat vonden de Grieken ook die de vogel 'luiaard' noemden en een fabel vertelden, waarin een zeer luie knecht voor straf in een roerdomp veranderd werd."


;D ;D

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

:duim:
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Sander Haak

Naar aanleiding van een tip elders op het forum heb ik de Collins Bird Guide app voor iOS aangeschaft. Met €18 is het de duurste app die ik ooit heb gekocht, dus mijn verwachtingen waren zeer hoog.


Eerst de reden van aankoop. Over de kwaliteit van de Collins Bird Guide (ANWB-gids in Nederland) bestaat weinig discussie. Voor thuis heb ik de 2011 versie op groot formaat in het Engels. Voor onderweg de "kleine" 2005 versie in het Nederlands. De laatste heeft het zwaar te verduren en wordt met plakband bij elkaar gehouden. Alhoewel hij twee van de drie tochtjes mijn tas niet uitkomt, laat ik hem voor de zekerheid nooit thuis. Naast verrekijker, scoop en camera draag ik dus altijd 0,8 kilo boek mee. Mijn iPhone heb ik altijd mee en gebruik ik om waarnemingen in te voeren, weersvoorspelling te bekijken en te navigeren met de auto. De Collins als app is dus een uitkomst.


Ik heb de app geïnstalleerd op een iPhone 4s en iPad 4. Met 700mb neemt hij veel van de schaarse ruimte in, en daar komt nog flink wat bij als je de additionele video's aanschaft. De standaardversie bevat alle afbeeldingen, soortbeschrijvingen en kaartjes uit de veldgids. De beschrijvingen zijn nog niet in het Nederlands beschikbaar, de soortnamen wel. De originele afbeeldingen komen het best tot hun recht op de iPad. Leuk detail is dat de bekende notities bij de afbeeldingen verdwijnen als je er nogmaals op klikt. Als bonus zijn van vrijwel alle soorten een of meerdere geluidsfragmenten toegevoegd, bij de meeste zangvogels zowel roep als zang.


Zowel bij de iphone als iPad blijft de app bij het opstarten 8 seconde op het beginscherm hangen, daarna verloopt het navigeren redelijk soepel. Als de app nog actief is kan je zonder vertraging aan de slag. Het navigeren kan via twee routes. De meeste gebruikers zullen vanaf de startpagina doorklikken naar de gewenste soort. Je begint bij een totaaloverzicht, kiest een familie en vervolgens een soort. Je komt dan in een soort klapper waarbij je langs soorten kunt swipen, en moet nogmaals de gewenste soort selecteren. Die laatste stap is wat mij betreft overbodig, maar niet enorm hinderlijk.
De andere route is door soorten te zoeken op naam of het uiterlijk in combinatie met je locatie. Dat laatste is vooral voor beginners interessant en werkt best aardig. Zoekend naar Barmsijs, kies ik de kleuren bruin en rood, en vul mijn locatie en het seizoen in. Barmsijs komt voor bij de 20 hits, net als Vale Gier overigens...
Tot slot kan je vergelijkbare soorten naast elkaar weergeven, waarbij de app soms zelf zo slim is om te vragen welk kleed je wilt zien. Bij de zwart-witte vliegenvangers werkt dat bijvoorbeeld erg mooi.


Mijn algemene indruk is zeer positief. De app werkt snel en instinctief. Niet alleen bespaar je ruimte en gewicht in je tas, je hebt de gewenste soort ook nog eens sneller voor je. De prijs is hoog voor een app, maar een stuk goedkoper dan het boek en je hebt er direct geluiden bij. Voor sommigen kan de kleine tekst op de iPhone een nadeel zijn, maar dat is misschien al minder storend bij de iPhone 5 of 6. Ondanks dat ik het (nog) prima kan lezen, gebruik ik de app thuis liever op de iPad. Voor het grote bestandsformaat moest ik mijn iPhone wel flink opruimen door een aantal andere apps weg te gooien. Ik heb het er graag voor over!


De app is voorlopig alleen voor iOS beschikbaar. Elders heb ik gelezen dat Android mogelijk het volgende platform wordt. Voor Windows phone is nog niets in ontwikkeling.

Groet, Sander Haak (Woerden)

Jan2002

#229
In het blad 'Vogels' van de Vogelbescherming zag ik in een advertentie het boek 'Vogeldeterminatie' wat blijkbaar tot birdbook van het jaar verkozen is door Birdwatch. Bij bol.com zie ik dat het een herziene uitgave van het gelijknamige boek uit 1991 is, waar nog wel wat kritiek op was. Iemand bekend met deze nieuwe uitgave? Is het een nuttige aanvulling op de ANWB-gids?
Groet,
Jan

Vincent Hart

Ja, dat lijkt me wel een goede samenvatting. Van soorten die je makkelijk met elkaar kunt verwarren een mooi overzicht met diverse kleden en veel kenmerken. De afbeeldingen zijn mij iets te 'Jugendstill', maar dat doet niet af aan het nut van de erin afgebeelde kenmerken, zolang je je niet blind staart op de oververzadigde kleuren.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Jan2002 op april 27, 2015, 16:19:01 PM
In het blad 'Vogels' van de Vogelbescherming zag ik in een advertentie het boek 'Vogeldeterminatie' wat blijkbaar tot birdbook van het jaar verkozen is door Birdwatch. Bij bol.com zie ik dat het een herziene uitgave van het gelijknamige boek uit 1991 is, waar nog wel wat kritiek op was. Iemand bekend met deze nieuwe uitgave? Is het een nuttige aanvulling op de ANWB-gids?

Die oude, oorspronkelijke uitgave is op dit forum nog wel 's ooit aan de orde geweest en ik gaf toen (en nog) het advies om, als je er ergens eentje tegenkomt als 2e handsje (ze zijn ooit voor spotprijzen verramsjt), het onmiddellijk aan te schaffen. Met de nieuwe uitgave heb ik (nog) geen ervaring maar hier en daar zijn uitgebreide reviews te vinden waarin een relatief groot deel van het boek ter inzage is waarmee het een verbetering lijkt ten opzichte van de oude uitgave. Misschien niet zoveel als de ervaren gebruiker van de 1991-uitgave wel zou willen maar niettemin de moeite waard.
Overigens blijkt de (bittere ..) noodzaak van een dergelijke gids werkelijk èlke dag op deze site, als je ziet hoe vaak juist het ontbreken van de kennis van hele gewone soorten allerlei ID-problemen veroorzaakt (en heus niet alleen bij de echte beginnelingen!).
In de 'grote-jongens-gidsen' zoals de ANWB wordt, bij de zeldzamere en/of lastige soorten, dikwijls een vergelijk gemaakt met algemenere soorten maar dat heeft natuurlijk alleen maar zin als je die "algemenere soorten" ook werkelijk kent.. In de huidige vogelaarswereld waar, o.a. door de moderne media,  twitchen van meer of minder zeldzame pietjes nu eenmaal makkelijker is dan zelf soortjes zoeken, schieten die algemene beestjes (en de kennis daarvan) er gemakkelijk bij in.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

aweggens

Ik heb van de week het boek "Vogeldeterminatie" gekocht (28 april uit) en moet zeggen het ziet er mooi uit... vogels die veel op elkaar lijken worden mooi op een pagina gezet en de tekst is niet moeilijk te lezen. zelfs de extreme dwaalgasten warden mooi bij de hand genomen. Voor mij een mooie en handige aanvulling op de ANWB vogelgids van Europa.

http://www.kosmosuitgevers.nl/boek/vogeldeterminatie/

Groet,

Albert
Met vriendelijke groet,

Albert


Jan2002

Groet,
Jan

snwja3

Citaat van: Jan2002 op juni 20, 2015, 15:15:06 PM
Citaat van: Certhia op oktober 14, 2014, 13:04:04 PM
Voor de verzamelaar

http://www.lannoo.be/nederlandsche-vogelen


Nu te koop bij Bruna en BOL.com voor € 79,-: http://www.bruna.nl/boeken/nederlandsche-vogelen-9789401426510


Jammergenoeg gedrukt op veredeld krantenpapier (mijn mening), om het oud te laten lijken? Was de originele uitgave dat ook?
Wietze Janse

Ted van der Knaap

Citaat van: snwja3 op juni 26, 2015, 16:23:38 PM
Citaat van: Jan2002 op juni 20, 2015, 15:15:06 PM
Citaat van: Certhia op oktober 14, 2014, 13:04:04 PM
Voor de verzamelaar

http://www.lannoo.be/nederlandsche-vogelen


Nu te koop bij Bruna en BOL.com voor € 79,-: http://www.bruna.nl/boeken/nederlandsche-vogelen-9789401426510


Jammergenoeg gedrukt op veredeld krantenpapier (mijn mening), om het oud te laten lijken? Was de originele uitgave dat ook?

Toevallig gisteren bij "tussen kunst en kitsch" een dame die de originele 5 delen in bezit had, gemaakt tussen 1770 en 1829, in het filmpje word ook de geschatte waarde gegeven.....         ....zie: http://www.npo.nl/tussen-kunst-en-kitsch/14-10-2015/AT_2041017 (van 39.50 tot einde)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Timo Roeke

Inmiddels heb ik naast de Collins nu ook de Sibleys op de iPad en als klapper Songs Europe.
BIRD SONGS of Europe, North Africa and the Middle East - Identification of all the birds' calls, songs and sounds' van Mullen & Pohland GbR
https://appsto.re/nl/ubrc1.i

Zal binnenkort een review schrijven van beide. Mijn iPad is nu het enige wat ik nog meeneem in het veld. Heb een iPad mini trouwens.

Jan2002

Weet iemand of het boek 'Vogels in de vlucht' van Dominic Couzens nog ergens te koop is? Ik heb al verschillende webshops en sites afgestruind maar het lijkt nergens meer leverbaar te zijn.
Groet,
Jan

Predator

Ik ben op zoek naar de van Duivendijk (Dutch Birding Kenmerkengids Voor Vogels Van Europa, Noord-Afrika En Het Midden-Oosten)
Bol.com verkoopt hem, maar daar is hij helaas niet meer leverbaar.
https://www.bol.com/nl/p/dutch-birding-kenmerkengids-voor-vogels-van-europa-noord-afrika-midden-oosten/1001004001577625/

Weet iemand nog een andere mogelijkheid om aan dit boek te komen?
Groet, Maarten