Ik had al aangekondigd dat ik, naast de DVD van Cursorius, ook de jaarband van Dutch Birding zou bespreken. Gisteren viel hij, met de Dutch Birding in de bus. En ik heb er met veel genoegen naar gekeken. Vergeleken met de band van Cursorius, staan er meer soorten op, zodat er per soort wat minder ruimte wordt genomen. Ik was blij verrast door het commentaar van Max Berlijn. Het maakt de indruk dat de teksten van tevoren met zorg zijn uitgeschreven, wat het commentaar, in vergelijking met de DVD van 2006, zeer ten goede komt. Erg leuk vind ik de visie van Max op de Amerikaanse Goudplevier van Texel, die, zo hoor ik tussen de regels door, volgens hem nog wel eens een Aziaat kon zijn. De tag op de vleugel van de Grote Tafeleend heeft het commentaar niet meer gehaald. Een paar missertjes zijn er wel; de Bona van de Zuidpier (eerste voor Nederland) was volgens mij in de jaren 70, en Max geeft aan niet te weten of er daadwerkelijk Korhoenders op de Veluwe zijn uitgezet. Buitengewoon fraai zijn de beelden van de Bonte Tapuit, die ontbreekt op Cursorius, de Rosse Franjepoot in zomerkleed (verder doorgeruid en dus strakker dan bij Cursorius) en de Woestijnplevier, terwijl de Lachmeeuw ook erg mooi uit de verf komt. Bewegende beelden van DE soort van 2007, de Kroonboszanger, ontbreken, maar wel zijn gespannen en euforische twitchers waarneembaar. De Blauwstaart is fraai, en leuk is dat de Edense Steppekievit hier wel is vastgelegd. Ook de beelden van de Blonde Ruiter konden mij zeer bekoren. Vale Gieren, Witvleugelsterns, Ralreigers en Zwarte Ooien, de influxbeesten van 2007, ontbreken niet.
Er komt, anders dan bij Cursorius, ook een heel leger aan B en C soorten voorbij. Ikzelf heb de Roodhalsganzen, Pestvogels, Hoppen, Steltkluten en dat dies meer zij wel een beetje gezien (hoewel er wel een erg intrigerende Steltkluut voorbij kwam), maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak, en de beelden zijn vaak wel van hoge kwaliteit. Ook bij Marc Plomp zwom de Bultrug voorbij en er zijn veel foto's op de band te zien.
Kortom; voor iedereen een aanrader. Eigenlijk moet je ze gewoon allebei hebben!!!